Zatímco v předchozích deseti letech dosáhla u prodejů automobilů v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) složená roční míra růstu (CAGR) 16 %, v roce 2011 tento trend ochabl. Nejvíce došlo ke zpomalení prodejů osobních automobilů v Indii a Číně, kde představoval růst pouze okolo 3 až 4 %.
Foto: Profimedia.cz
Hlavními důvody byly makroekonomické faktory: zdrženlivý růst disponibilního příjmu, vyšší úrokové sazby a ceny pohonných hmot. Podle zprávy o automobilovém průmyslu společnosti Deloitte se však zpomalení netýká pouze těchto zemí. Zhoršené makroekonomické podmínky a vládní opatření měly dopad rovněž na prodej automobilů v Brazílii. Dvojciferný růst v prodejích aut si v loňském roce udrželo pouze Rusko.
„Ekonomika Brazílie, Ruska, Indie a Číny je charakterizována faktory: vysoký ekonomický růst, rychlé zvyšování úrovně příjmů, urbanizace a velmi nízká míra používání vozů na obyvatele. Uvedené faktory společně s množstvím vládních opatření na podporu domácího automobilového průmyslu již více než deset let urychlují růst prodeje automobilů v těchto regionech,“ uvedl Bronislav Pánek, vedoucí partner Deloitte pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu v regionu střední Evropy.
„Současné zpomalení v Indii nemá trvalý charakter, jelikož základní faktory nárůstu prodeje aut, mezi které patří urbanizace a hustota aut, jsou stále velmi silné. Pokud by došlo k potlačení inflace nebo k rychlejšímu růstu disponibilního příjmu, měla by Indie větší šanci zažít zrychlený nárůst prodeje automobilů, než většina jejích protějšků ze států BRIC,“ uvedl Kumar Kandaswami, ředitel společnosti Deloitte v Indii, který má na starost výrobní průmysl.
Hatchbacky mají 60% podíl na trhu v Brazílii a Indii na rozdíl od Číny a Ruska, kde dominují sedany nebo vozy s karoseriemi SUV. Dominantní postavení spotřebitelských skupin s relativně nízkými příjmy na domácnost (v kategorii od 3 000 do 10 000 americký dolarů) v Indii spolu s tendencí vlády podporovat malé automobily pomocí speciálních daňových opatření způsobily, že se hatchbacky stávají upřednostňovanou volbou většiny spotřebitelů.
Zpráva společnosti Deloitte dále uvádí, že rostoucí přesun domácností ze skupiny s příjmy 3000 – 5000 amerických dolarů na domácnost do vyšších příjmových skupin (5000 dolarů na domácnost a více), což představuje složenou roční míru růstu ve výši 35 %, povede kromě poptávky po pětidvéřových autech k udržitelné či dokonce zvýšené poptávce po luxusnějších vozech.
Kromě zdůraznění vlivu některých dalších hnacích motorů poptávky zpráva upozorňuje také na skutečnost, že často používaný parametr snižování průměrného věku řidičů pravděpodobně nebude mít v blízké době příliš velký vliv na prodej automobilů. Důvodem je, že velký počet zákazníků, kteří si auto kupují poprvé, pochází ze všech věkových skupin.
Významným stimulem prodeje automobilů v Brazílii, Rusku, Indii a Číně během posledních deseti let je urbanizace. Zatímco její současná úroveň v Indii (30 %) a Číně (48 %) bude pravděpodobně v těchto zemích dále stimulovat prodej, v Brazílii je míra urbanizace vyšší (87 %), a proto je další stimulace růstu způsobená pokračující urbanizací v příštích letech nepravděpodobná.