Kandidátem akvizice je Fiat, Renault zkusí vzkřísit Nissan
Uplynulý rok do statistik světových automobilek zapsal nové prodejní rekordy ve Spojených státech amerických i západní Evropě. Letos podle analytiků překonány nebudou. Zato očekávají, že se zrychlí tempo fúzí a akvizic v tomto sektoru, který stále tvoří páteř evropského průmyslu.
Odbyt nových osobních vozů v západní Evropě se podle Evropského sdružení automobilových výrobců ACEA loni ve srovnání s rokem 1998 zvýšil o 4,8 procenta na 15,07 milionu. Za průměrným ukazatelem růstu se ale skrývají značné rozdíly mezi zeměmi. Německo, jehož trh je s téměř 3,8 milionu nových prodaných vozů největší v Evropě, zaznamenalo růst o 1,4 procenta, evropská dvojka Itálie šla dokonce dolů o 1,2 procenta na 2,35 milionu nových vozů. Ve statistikách ACEA se z velkých zemí tentokrát zaskvěla Francie s desetiapůlprocentním zvýšením odbytu. Ještě svižnější dynamiku - více než osmnáctiprocentní růst - vykázalo Španělsko, zcela se pak překonali Řekové, kde prodej proti roku 1998 vylétl o 45 procent na skoro 262 tisíc nových vozů.
Hubenější roky.
„Automobilová party skončila, komentoval současnou situaci na německém trhu list Die Welt, když poukázal na stagnující odbyt ve východních spolkových zemích. Podle něj se největší evropská automobilka Volkswagen, které v prosinci 1999 patřilo 19,9 procenta západoevropského trhu, bude muset v nejbližších letech spokojit s pomalejším růstem zisku, než původně počítala. „Roční odbyt celého koncernu bude letos asi o 470 tisíc vozů nižší, než jsme původně plánovali, připustil na nedávném shromáždění osazenstva ve Wolfsburku šéf VW Ferdinand Piech.
Koncern Volkswagen je ale na tom mnohem lépe než jeho hlavní konkurenti v Německu. Firma Deutsche Ford počítá s propouštěním a v tomto smyslu už kontaktovala pracovní úřad v Kolíně nad Rýnem. Daleko ke spokojenosti s odbytem má také Opel, patřící do koncernu General Motors. Wolfgang Strinz, jeden z čelných šéfů Opelu, sice v německém tisku vehementně dementoval zprávy, že firma do roku 2004 zruší osm tisíc pracovních míst, ale hned musel připustit, že v novém závodu v Ruesselsheimu bude pracovat mnohem méně lidí, než se původně zamýšlelo.
Spolková vláda již několikrát zdůraznila, že automobilový průmysl, jehož roční obrat se pohybuje kolem 310 miliard marek, považuje za páteř celého hospodářství. „Jde o náš největší průmyslový sektor, na němž přímo i nepřímo závisí každé sedmé pracovní místo v SRN a každá čtvrtá marka vybraná na daních, prohlásil spolkový ministr hospodářství Werner Mueller. Podle propočtů jeho úřadu se kolem vývoje, výroby, prodeje a užívání aut (servisy, čerpací stanice, pojišťovny a podobně) točí skoro pětina německého HDP.
Škodovka stále v rozletu.
Německo je klíčovým exportním trhem mladoboleslavské Škody Auto, která tam loni prodala 56 270 vozů - skoro o 26 procent více než v roce 1998. „Také letos v Německu a celé západní Evropě počítáme s dvouciferným přírůstkem, sdělil mluvčí automobilky Milan Smutný. Firma v uplynulém roce zvýšila světový odbyt o šest procent na 385 330 vozů a letos chce toto číslo posunout nahoru o čtrnáct procent.
Škoda Auto loni dosáhla obratu 110 miliard korun a na tvorbě HDP se podílí asi pěti procenty, na exportu pak jedenácti procenty. Odhaduje se, že domácí výrobci automobilů spolu s dodavatelskými firmami, jež pracují také pro zahraniční odběratele, se na celkovém exportu podílejí šestnácti procenty.
Opatrní optimisté v USA.
Světový automobilový průmysl loni významně táhly Spojené státy americké, kde se celkem prodalo 17,4 milionu automobilů, včetně asi půl milionu nákladních. „Uplynulý rok byl prostě výjimečný, prohlásil hlavní ekonom General Motors Mustafa Mohatarem. I když v žádném případě nepočítá s tím, že rok 2000 bude hubený, při posuzování krátkodobých vyhlídek nabádá k opatrnosti.
Odhaduje, že letos by se v USA mohlo prodat šestnáct až sedmnáct milionů aut. „Dost bude záležet na tom, kam až půjdou výrobci s dodatečnými slevami. Na ty jsou Američané mnohem citlivější než Evropané, míní Mohatarem. Za další neznámou na americkém trhu označuje taktiku, jakou zvolí hlavní hráč trhu - společnost General Motors. Vyhlásila, že chce na trhu USA znovu vybojovat více než třicetiprocentní podíl. Podle společnosti Autodata jí nyní patří 29,2 procenta, druhému Fordu 23,8 procenta a firmě DaimlerChrysler 15,6 procenta.
Američané letos očekávají další nápor evropských automobilek, pro které hraje i příznivý kurs eura vůči dolaru. V agresivní cenové strategii budou na jejich trhu pokračovat také jihokorejské automobilky.
Horký rok akvizic.
Odborníci sledující automobilový sektor soudí, že teprve letos v něm propukne ta pravá fúzovací a akviziční horečka. Na starém kontinentu se nejčastěji spekuluje o italském Fiatu, jehož podíl v západní Evropě klesl z 10,9 procenta v roce 1998 na loňských 9,6 procenta. Rodina Agnelliových se, jak se zdá, už smířila s tím, že jejich firma se stane jednou z „obětí příštích automobilových akvizic. Podle některých expertů tak doplatila na to, že se včas „odvážně nevyklonila z automobilového okna , tedy nepřišla s určitou vizí, jak učinila rodina Quandtových mající hlavní slovo v bavorské BMW.
Zřetelnou „strategii přežití už zvolil francouzský Renault, který si loni v západní Evropě trochu polepšil s podílem kolem jedenácti procent. Renault odvážně nalil kapitál do ztrátového japonského Nissanu, kde drží 36,8 procenta. Nyní se ohlíží po dalších fúzích nebo akvizičních příležitostech, neboť si uvědomuje svoji hlavní slabinu - jeho odbyt dosud z osmdesáti procent závisel na Evropě. Jestli se stane, či nestane Renault skutečně globálním hráčem, bude záležet na tom, zda se mu podaří japonskou automobilku opravdu postavit na nohy a získat další majetkové podíly mimo Evropu.
Na rozšiřování svého impéria sází také DaimlerChrysler. Jeho kormidelníci Juergen Schrempp a Robert Eaton ujišťují, že budou dbát, aby expandovala jak americká, tak evropská složka koncernu. Nyní se zajímají o akviziční sousta hlavně v Jižní Koreji.
Ford je optimista
Belinda Pooleová, výkonná ředitelka firmy Ford ČR a SR, očekává, že v
Maďarsku a Polsku bude zájem o auta stoupat, v Česku jen stagnovat
EURO: Bude se podle vašeho názoru opakovat loňský rekord prodeje aut v USA? Pooleová: Automobilový trh v USA možná loňský úspěch letos nezopakuje. Ale protože spotřebitelé mají důvěru v domácí ekonomiku a na obzoru je i růst reálných příjmů, je dost možné, že se některým automobilkám podaří prodeje zvýšit. Počítá s tím i naše firma.
EURO: Jak vidíte vývoj v Evropě? Pooleová: Vzhledem k tomu, že ekonomický vývoj v Evropě vypadá velmi příznivě a mnohé země vykazují pozitivní spotřebitelské ukazatele, počítáme, že se bude na evropském trhu nakupovat i více aut. Vývoj automobilového průmyslu v tomto regionu vidíme jako velmi stabilní se silným růstem v Polsku a v Maďarsku. V České republice zůstane výroba aut i poptávka po nich na úrovni loňského roku.
EURO: Má Japonsko už konečně šanci na zlepšení? Pooleová: Japonsko je stále ještě na cestě k oživení a pozitivním ukazatelem tam je například rostoucí průmyslová výroba. Nicméně spotřebitelská poptávka tam zůstane zřejmě stejná jako loni, což platí i o minivozech, jejichž prodej loni prudce stoupl.
EURO: A co si z toho všeho k srdci bere Ford jako světová automobilová dvojka? Pooleová: Naše mateřská firma bude pokračovat v uskutečňování své vize stát se světovou jedničkou. Budeme ve výrobě uplatňovat nové technologie a dál posilovat vztahy se zákazníky. Pokud jde o finanční cíle, letošní příjmy firmy by se měly celkově zvýšit o pět miliard dolarů, přitom na severoamerickém trhu hodláme dosáhnout rekordních příjmů a v Evropě proti loňskému roku určitého zlepšení.
(tc)