Dálnice D8 by měla být dokončena v roce 2014
Náklady až sedm set milionů korun, tři mrtví a dvacet pět zraněných. Každoroční účet za nedokončenou dálnici D8 v Ústeckém kraji, jak vyplývá z letos publikované studie Českého vysokého učení technického v Praze. I proto další pokračování řady diskusních setkání EURO Regional, jež se uskutečnilo minulé úterý v hotelu Best Western Hotel Vladimír v Ústí nad Labem, neslo název „Dočká se Ústecký kraj dokončení dálnice D8?“.
Diktát menšiny
Že je dokončení dálnice D8 pro Ústecký kraj zásadní prioritou, potvrdila hned na úvod setkání hejtmanka kraje Jana Vaňhová. „Neexistence kvalitního dopravního spojení výrazně ztěžuje život nejen občanům, ale i firmám a zahraničním návštěvníkům. Náš kraj slouží jako tranzitní mezi Českem a Německem, dobudování D8 je tedy zájmem celé republiky,“ řekla Vaňhová. Připomněla, že dostavbu D8 brzdí žaloby, odvolání a kasační stížnosti ekologických aktivistů, jako je občanské sdružení Děti země.
Právě aktivita občanských sdružení vyvolala silnou odezvu. „Kdo to vlastně jsou Děti Země? Nikdy jsem za ně neviděl mluvit nikoho jiného než předsedu Miroslava Patrika,“ rozčiloval se poslanec za ČSSD Jaroslav Foldyna. S jeho míněním, že občanská sdružení nemusí reprezentovat názor většiny místních obyvatel, souhlasil i ředitel odboru silniční infrastruktury Ministerstva dopravy Josef Kubovský. „Například občanské sdružení proti obchvatu Náchoda má pouhé čtyři členy,“ doplnil.
Účastníci EURO Regional poukázali rovněž na to, že díl viny za průtahy při výstavbě dopravní infrastruktury nesou i čeští zákonodárci. „Zákony ze začátku 90. let jsou již často nepoužitelné, musíme zavést novou legislativu. Jestliže se v případě obecných norem hledá politická shoda těžko, je třeba přijmout zákon, který bude řešit jen obchvat Plzně či dostavbu D8,“ řekl poslanec za ČSSD Jaroslav Foldyna. Zároveň vyzval obyvatele Ústeckého kraje, aby podpořili dostavbu dálnice demonstrací před českým Parlamentem.
Pozor na evropské dotace
Zástupci státní správy se však nedali. „Jsou vytvořené komise pracující na úpravě stavebního zákona a na úpravě výkupu pozemků,“ upozornil například ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka a dodal, že právě výkup pozemků významně stavbu dálnic v Česku prodražuje. „U nás se totiž veškeré pozemky, na rozdíl od sousedních zemí, nevykupují ve své stávající bonitě, tedy třeba jako zemědělská půda, ale jako stavební pozemky,“ vysvětlil Slamečka s tím, že nová legislativa musí v případě dopravních staveb klást větší důraz na veřejný zájem.
Peníze na výstavbu D8 jsou podle jeho slov k dispozici. „Do konce roku bude dálnice dostavěna až po Lovosice, v příštím roce až do Bílinky u Litoměřic. Ovšem dokončení celé dálnice D8 odhadnout nelze, záleží to na okamžiku vydání nového územního rozhodnutí a množství námitek. Pokud vše proběhne v rámci standardů, lze počítat s dokončením celé D8 do konce roku 2013 nebo počátku 2014,“ řekl Slamečka. Upozornil však, že obstrukce ze strany občanských sdružení mohou vést nejen k posouvání termínu dokončení D8, ale také k ohrožení čerpání přislíbených dotací z Evropské unie z Operačního programu Doprava ve výši osm miliard korun. „Na jejich vyčerpání je čas jen do roku 2015,“ upřesnila Vaňhová.
Horizont dobudování D8 nastíněný Slamečkou neuspokojil podnikatele Ústeckého kraje. „Devadesát procent naší výroby exportujeme, dokončení dálnice je pro nás naprosto klíčové. A informace, že když vše dobře dopadne, svezeme se po D8 za tři či za čtyři roky, považuji za naprosto tristní,“ řekl například Jan Křička, člen představenstva Spolku pro chemickou a hutní výrobu.
Vstupenka pro investory
Diskuse na ústeckém setkání EURO Regional se nevyhla ani významu dopravní infrastruktury pro rozvoj České republiky obecně. „Dobrá dopravní infrastruktura je předpokladem pro dosažení určité úrovně společenské produktivity práce. Proto se obávám, že západní Evropu již nedoháníme, ale naopak na ni ztrácíme. Neplatí to jen pro silniční, ale i pro vodní a železniční dopravu,“ tvrdil místopředseda představenstva Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje Jiří Aster. Jeho názor potvrdil i předseda představenstva společnosti C.S. Cargo Management Jiří Zrůst. „Konkurenceschopnost České republiky v posledních letech rozhodně nestoupá. Regionální politika rozvoje zaměstnanosti nemůže fungovat bez dobře definované dopravní infrastruktury,“ řekl Zrůst s tím, že spousta zákazníků firmy C.S. Cargo Management z oblasti automobilového a elektrotechnického průmyslu neplánuje další rozšiřování investic v tuzemsku. „To nás dostihne za pět až osm let, kdy návratnost investic firem dosáhne v Česku vrcholu a tyto podniky už dále nebudou investovat v zemi, která pro ně není ekonomicky udržitelná,“ dodal Zrůst. „Každý investor se zajímá nejen o cenu pozemku či pracovní sílu, ale také o dopravní spojení. Obáváme se, že nedobudovaná infrastruktura bude tlačit na růst nezaměstnanosti,“ přidala se hejtmanka Jana Vaňhová. Pokles domácí konkurenceschopnosti potvrdila i poradenská společnost KPMG. „Obsluhujeme řadu investorů a Česko již dnes není na prvním místě jejich zájmu. Musíme si uvědomit, že kvalitní dopravní infrastruktura je pro investora prostě vstupenkou,“ doplnil partner KPMG Česká republika Otakar Hora.
Nekonkurenceschopná železnice
Přestože hlavním tématem ústeckého setkání EURO Regional byla silniční doprava, debata se dotkla i železnice. Česko investovalo do rekonstrukce koridorů desítky miliard, přesto se z Prahy například do Berlína, Mnichova či Vídně cestující dostanou v průměru za pět hodin. „To není ve srovnání s ostatními druhy dopravy konkurenceschopné. A v nákladní dopravě je situace ještě horší – chybí kvalitní a dostatečně kapacitní spojení do Rakouska, Polska i Německa. Obávám se, že moderní evropské dopravní koridory budou Českou republiku obcházet,“ podotkl Gustav Slamečka. Dodal, že pokud se Česko do těchto koridorů nezapojí, bude se jen s obtížemi dostávat k evropským penězům na investice do dopravních projektů. To by mohlo ještě dále omezit konkurenceschopnost tuzemské dopravní sítě.
S dalším nárůstem dopravy se přitom počítá, upozornil Jiří Aster z hospodářské komory. „Jen v Německu se nákladní doprava do roku 2025 oproti současnosti zvýší o 80 procent a osobní doprava o 20 procent. Na hranicích to může být až dvojnásobek. Je otázkou, jak to Česko a Ústecký kraj bez dostatečných investic do infrastruktury zvládne,“ uzavřel ústecké setkání EURO Regional trochu chmurně Aster.
Záštitu nad akcí převzal Úřad vlády České republiky, patronem setkání byla společnost KPMG, generálním partnerem advokátní kancelář Havel & Holásek, partnerem společnost Ipsos Tambor a mediálními partnery společnosti Český rozhlas 1 – Radiožurnál a televize Z1.