Účtenky z obchodů schovávají spíše ženy a starší lidé, doklad je pak pro české zákazníky především nástrojem pro případnou reklamaci zboží dlouhodobé spotřeby nebo zpětnou kontrolu správnosti účtování nákupu. Vyplývá to z výzkumu agentury STEM/MARK pro Centrum Černý Most zveřejněného dnes.
Foto: Profimedia.cz
Z výzkumu jednoznačně vyplynulo, že Češi si schovávají účtenky za zboží dlouhodobé spotřeby, například při nákupu oblečení, vybavení domácnosti, elektroniky a podobně, a to především kvůli záruce nebo reklamaci. Vždy tak činí 74 procent respondentů, většinou pak dalších 24 procent. Na 65 procent dotázaných si navíc kontroluje správnost údajů na účtence.
Naopak většina zákazníků se nezajímá, zda jsou na dokladu nějaké dodatečné informace, jako například reklamní sdělení, nabídka zboží nebo slevy (20 procent nikdy, 50 procent většinou ne), a minimum spotřebitelů si schovává účtenky od rychloobrátkového zboží (19 procent většinou ano, devět procent vždy).
Cena zboží nebývá rozhodující. Většina respondentů schovává účtenky od zboží dlouhodobé spotřeby, a to bez ohledu na zaplacenou částku. Doklady si nechávají podle délky záruky nebo dva roky, což je obvyklá záruční doba. Existuje však 16 procent lidí, kteří je skladují v podstatě až do chvíle, kdy se rozpadnou nebo jsou nečitelné. Mezi ně patří i Věra Forejtová, vítězka soutěže o nejstarší účtenku Centra Černý Most. Díky tomu, že si schovala účtenku za nákup ledničky z 30. listopadu 1997, získala letos od tohoto nákupního centra celou částku zpět.
“Schovávám si všechny účtenky k dražším věcem, nemám v tom však žádný speciální systém. Vlastně bych je klidně i vyhazovala, ale manžel je v tomto poctivý. Nákup ledničky byla náhoda. Rozbila se nám zrovna ve chvíli, kdy se Centrum Černý Most otevřelo, tak jsme ji tam šli rovnou koupit. Výhra se mi velmi hodí, protože si už potřebuji koupit ledničku novou,“ poznamenala Forejtová.
Opatrnější v zacházení s účtenkami jsou přitom podle průzkumu spíše ženy než muži a dále starší lidé, kteří si častěji kontrolují, jestli jim pokladní nezaúčtovala zboží dvakrát a zda uvedené ceny zboží odpovídají. Ve větší míře si také schovávají doklady za nákup potravin nebo drogerie. U žen je oproti mužům větší pravděpodobnost, že zaregistrují dodatečné informace na dokladu.