Nový způsob prodeje outdoorového zboží: výstavy stanůMoci si tak stan před koupí prohlédnout, vyzkoušet, rozbalit a zase sbalit. Nebo ještě lépe, lehnout si do něj ve spacím pytli. V hypermarketu to není možné, na prodejních výstavách stanů se to naopak od zákazníka očekává.
Nový způsob prodeje outdoorového zboží: výstavy stanů
Moci si tak stan před koupí prohlédnout, vyzkoušet, rozbalit a zase sbalit. Nebo ještě lépe, lehnout si do něj ve spacím pytli. V hypermarketu to není možné, na prodejních výstavách stanů se to naopak od zákazníka očekává.
Novým fenoménem při prodeji vybavení do přírody se staly prodejní výstavy stanů. Největší se konají v Praze, ale pořádají je i menší obchody v krajských a okresních městech. Co je na nich tak výhodného? „Návštěvníci si mohou stan prohlédnout ze všech stran, nakouknout dovnitř, zkusit si do něj lehnout a případně ho postavit a zase zabalit,“ říká majitel obchodu Holansport Jan Holan, který s výstavami v devadesátých letech začínal. „Pokud si k tomu mohou poležet ve spacím pytli, udělají si přesnou představu, co mají koupit.“ Tento způsob prodeje je podle něho pro zákazníky v příkrém rozporu s tak zvaným hypermarketovým prodejem, kdy se spotřebitel dozví jen to, co je napsáno v návodu. „Hypermarketový prodej neohrožuje jen nás obchodníky, ale především zákazníky, kteří ve své nevědomosti kupují levné přístřešky v domnění, že se jedná o stany,“ potvrzuje Holanova slova marketingový manažer sítě specializovaných turistickohorolezeckých obchodů Hudy Rostislav Sedliský. Podle majitele prodá obchod Holansport na několika výstavách stejný objem stanů jako za celý rok. Vystavuje přitom okolo stovky modelů od deseti výrobců. Internetový obchod Mujsport.cz počítá, že na výstavách prodá pět až deset procent veškerého zboží. „Špatně se ale odhadují následné objednávky učiněné na základě výstavy,“ připomíná Michal Frosch z internetového obchodu. Zatímco Holansport se zaměřuje na stany střední a nižší kategorie a konkuruje tak speciálním turistickým obchodům i hypermarketům, jeho bývalý zaměstnanec a nyní majitel obchodu Hanibal Zdeněk Láznička, se specializuje na dražší turistické a horolezecké stany. Na výstavách obvykle představuje třicet stanů nejběžnějších konstrukcí. „Na počkání ovšem postavíme jakékoliv modely, které máme na skladě.“ O podílu výstav na prodeji stanů ovšem nechce mluvit, stejně jako jeho konkurent Rostislav Sedliský, s poukazem na obchodní tajemství.
Nejprodávanější stany na výstavách
Typ: turistická dvouplášťová kopule
Velikost: pro 2-3 osoby
Cena: okolo 2500 Kč
Nejbližší výstavy stanů v Praze
Výstaviště Holešovice: 10.-13. července
Alpine Show, hala TJ Chodov: 22.-23. srpna
Hanibal, Korunní 7: 5., 8., 15., 22., 29. července
FOTO: AUTOR (2)