Vím, že budu potřebovat pozemky pro stavbu komunikace, přesto je prodám, a za rok je vykupuji zpět. Takto by se dal zjednodušeně popsat postup pražského magistrátu při odkupu pozemků v Karlíně, který minulý týden schválilo pražské zastupitelstvo. Na nelogičnost kroku jako jediný poukázal Petr Zajíček (KSČM), zastupitel a člen dozorčí rady Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP), který obchod zastřešoval. Ředitel magistrátního odboru městského investora Jiří Toman se podobně jako v kauze sestěhování úředníků do budovy realitního magnáta Sebastiana Pawlowského snaží dokázat, že transakce byla vlastně výhodná.
Pražská strojírna - stoprocentní dceřiná společnost dopravního podniku, který Praha vlastní -, se potřebovala přestěhovat z Karlína na okraj města. Firma dostala nabídku od Pražské správy nemovitostí (PSN) ve Vinoři. Na koupi areálu, úpravu a přestěhování potřebovala firma, jež vyrábí kolejové konstrukce pro tramvaje, více než čtvrt miliardy korun. Tyto peníze měl pokrýt právě prodej stávajícího areálu. Město Praha již v té době vědělo, že bude část potřebovat pro novou komunikaci Pobřežní III (etapa Za Invalidovnou-Voctářova). Pozemky s nemovitostmi Pražské strojírny přesto odmítlo koupit. Do memoranda pro zájemce o koupi areálu o rozloze 43,5 tisíce metrů čtverečních pouze prosadilo, že se kupující zaváže odprodat městu potřebné parcely pro novou silnici za cenu 1230 korun za metr čtvereční. Pražská strojírna nevyhlásila na prodej výběrové řízení, pouze oslovila šest uchazečů.
Smlouvu nakonec uzavřela se společností ze skupiny J&T, která zaplatila 225 milionů korun. Od firmy Rustonka Development (nástupce J&T) nyní město odkupuje část pozemků – přesně 12 415 metrů čtverečních – a několik „barabizen“, které bude nutné zdemolovat, celkem za 96 milionů korun. Osmdesátimilionový rozdíl v dohodnuté ceně za odkup tvoří právě nevzhledné domy oceněné znaleckým posudkem. Toman ovšem dospěl záhadným výpočtem, který neměl čas týdeníku EURO ozřejmit, k názoru, že město na transakci vydělá přes 7,5 milionu korun.
Prostou kalkulací zjistíme, že J&T zaplatila 225 milionů za 4,3 hektaru pozemků s technickými budovami, jež nemají pro budoucí developerské záměry firmy hodnotu, a město vykupuje zpět zhruba čtvrtinu těchto parcel s objekty k demolici za téměř sto milionů korun. Radní Zajíček říká: „Samozřejmě by bylo logické a transparentní, kdyby se město dohodlo s Pražskou strojírnou, potažmo DP, v předstihu, areál koupilo a potom nepotřebnou část pozemků samo prodalo. Tak město koupilo před dvěma lety od DP pozemky na Rohanském ostrově. Tentokrát to zřejmě nešlo, protože město začalo vůči dopravnímu podniku razit politiku finanční restrikce.“