Proudová letadla představují vrchol rychlosti a pohodlí, ale jejich pořizovací i provozní náklady jsou astronomické. Cestovat vzduchem lze naštěstí i levněji. Sportovní a rekreační stroje dnes nechme stranou – vybrali jsme 5 letounů, které se hodí na pracovní cesty po Evropě i výlety s rodinou k moři nebo na hory. A na rozdíl od typického business jetu je můžete pilotovat sami.
Cessna 172 Skyhawk | |
---|---|
Počet míst (včetně pilota): | 4 |
Cestovní rychlost: | 230 km/h |
Dolet: | 1185 km |
Dostup: | 4267 m |
Nosnost (bez paliva): | 416 kg |
Orientační cena: | 7,5 milionu Kč |
Doslova synonymum výcvikového letounu – je jen málo pilotů, kteří se učili na něčem jiném než na Cessně 172, popřípadě některém z příbuzných modelů. To může leckoho odrazovat, ale podívejte se na to z druhé strany: co je dobré pro výcvik, je dobré i v praktickém létání. Svými výkony americký hornoplošník opravdu neohromí, nabízí však poměrně ojedinělou kombinaci nezáludných letových vlastností a velmi příznivých nákladů – jak pořizovacích, tak zejména provozních. Ne nadarmo je Cessna 172 letadlo, jichž se vyrobilo úplně nejvíc ze všech. Od roku 1956 jich vzniklo už více než 43 000. (Na druhém a třetím místě žebříčku jsou vojenská letadla z 2. světové války.)
Cirrus SR22T | |
---|---|
Počet míst (včetně pilota): | 5 |
Cestovní rychlost: | 394 km/h |
Dolet: | 1574 km |
Dostup: | 7620 m |
Nosnost (bez paliva): | 568 kg |
Orientační cena: | 14,4 milionu Kč |
Cirrus SR má stejně jako Cessna pístový motor, ale výkonnější – zvlášť ve vrcholné variantě T jako turbo. 315 koní uděluje letadlu podstatně živější projev. Zákazníci si ale na letadlech Cirrus cení rovněž praktické kabiny se sklopnými zadními sedadly (jako v autě), vyspělé avioniky Garmin Perspective a zejména bezpečnosti. Cirrus disponuje vestavěným padákem, na kterém se může při poruše motoru bezpečně snést k zemi. Pozoruhodná je rovněž funkce samočinného klesání v případě hypoxie – když při letu ve vysoké nadmořské výšce ztratíte kvůli nedostatku kyslíku vědomí, letadlo samo sklesá do bezpečné výšky. Cirrus nabízí i řadu vymožeností typických spíše pro větší letadla: odmrazování, yaw damper, noční vidění, syntetické zobrazování terénu atd. Nevýhodu má asi jen jedinou. Model SR22T s plnou výbavou vyjde na astronomických 750 000 USD čili 17,8 milionu korun. Samozřejmě bez DPH.
Diamond DA62 | |
---|---|
Počet míst (včetně pilota): | 7 |
Cestovní rychlost: | 356 km/h |
Dolet: | 2491 km |
Dostup: | 6096 m |
Nosnost (bez paliva): | 724 kg |
Orientační cena: | 26,3 milionu Kč |
Velmi mladé letadlo, poprvé vzlétlo teprve v roce 2012. Osloví zejména ty, kdo chtějí psychologickou výhodu dvou motorů, aniž by hodlali akceptovat penalizaci v podobě (téměř) dvojnásobných výdajů za palivo. Diamond je totiž poháněn dieselovými agregáty. Ty jsou mnohem úspornější a navíc spalují JET A1 – letecký petrolej, který je běžně k dostání na větších letištích, protože na něj létají dopravní letadla. (Menší letadla s pístovými motory jinak používají avgas, letecký benzin podobný tomu automobilovému.) Výhodu úspornějšího provozu bohužel částečně smazávají krátké servisní intervaly motorů, ale výrobce postupně pracuje na jejich prodlužování. Teoretický dolet Diamondu DA62 umožňuje dosáhnout z Prahy bez mezipřistání jakéhokoli místa Evropy od jihovýchodního cípu Portugalska až po nejsevernější výběžky kontinentální Skandinávie. Za příznivého větru by stroj doletěl dokonce až na Island.
TBM 930 | |
---|---|
Počet míst (včetně pilota): | 6 |
Cestovní rychlost: | 467 km/h |
Dolet: | 3304 km |
Dostup: | 9449 m |
Nosnost (bez paliva): | 636 kg |
Orientační cena: | 93 milionů Kč |
Rychlejší alternativa ke známějšímu švýcarskému stroji Pilatus PC-12. Svými výkony už produkt francouzské společnosti Daher-Socata představuje reálnou alternativu k menším tryskáčům. Výrobce ho označuje za „very fast turboprop“, velmi rychlý turbovrtulový letoun. Pokud se vám rychlost v tabulce nezdá dostatečně působivá, vězte, že oněch 467 km/h je hodnota v nastavení optimalizovaném pro delší dolet. Krátkodobě můžete upalovat po obloze rychlostí až 611 km/h. TBM je sice jednomotorový letoun, ale oproti výše uvedeným pístovým strojům už znamená velký skok jak ve výkonu, tak v prostoru, pohodlí… a ovšem i ceně. Lépe vybavená verze Elite s několika příplatky přesáhne hranici sto milionů korun.
Piaggio Avanti EVO | |
---|---|
Počet míst (včetně pilota): | 10 |
Cestovní rychlost: | 732 km/h |
Dolet: | 3258 km |
Dostup: | 12 500 m |
Nosnost (bez paliva): | 907 kg |
Orientační cena: | 200 milionů Kč |
Velmi rychlý dvoumotorový letoun s až 10 místy (včetně dvou v pilotní kabině) má rychlost, dolet i dostup na úrovni proudových business jetů. Proč si tedy nekoupit rovnou tryskáč, ptáte se? Protože jeho provoz by vyšel ještě mnohem dráž. Zatímco u srovnatelných proudových letadel vychází měrný dolet ve vysokých nadmořských výškách asi na 2 km na kilogram paliva, v případě Avanti je to 3,1 km/kg. Podle propočtů firmy Piaggio může být Avanti při letu rychlostí 315 uzlů v hladině FL 410 (cca 538 km/h ve výšce 12 497 m) až o 70 procent úspornější než podobná letadla s proudovými motory. I naprostého laika tento stroj zaujme neobvyklou koncepcí s malými přídavnými křídly vpředu a dozadu otočenými tlačnými vrtulemi. Díky tomu je v kabině větší ticho, i když zvenku se Avanti naopak jeví hlučnější. Od roku 2015 dodává Piaggio vylepšenou verzi EVO s kompozitovými vrtulemi Hartzell, vylepšenou aerodynamikou a za příplatek i s větší nádrží. Výsledkem je lepší stoupavost, o 463 km delší dolet, o tři procenta nižší spotřeba a o 68 % menší vnější hluk.
Jak rozumět parametrům
Základní parametry tak, jak se u letadel uvádějí a jak je uvádíme i my, nejsou v provozu dosažitelné souběžně. Pokud si vezmeme za příklad Cessnu, nemůžeme číst tabulku tak, že do letounu lze naložit 416 kg zátěže a urazit s ním vzdálenost 1185 m rychlostí 230 km/h. Každý let je kompromisem mezních parametrů – čím víc je letadlo naložené a čím rychleji letí, o to dříve bude muset tankovat. Je to stejné jako u aut.
Do užitečného zatížení je navíc nutno započítat hmotnost paliva i posádky! S plnou nádrží o objemu 201 l tak nosnost Cessny klesne na 272 kg. S rostoucí hmotností se také prodlužuje vzletová i přistávací vzdálenost, zhoršuje se stoupavost atd. Součástí dokumentace každého letadla jsou proto tzv. „performance charts“ – tabulky, s jejichž pomocí pilot stanoví optimální parametry letu vzhledem k zátěži, plánované trase a počasí.
Čtěte dále: