Debata o budoucnosti dieselových motorů v Německu a jejich zákazu vjezdu do měst způsobila volných pád podílu naftových motorizací u soukromých zákazníků. Zatímco na začátku roku 2016 to bylo 32,2 procenta u nově přihlášených vozů, letos v červenci to je o deset procentních bodů méně a do konce roku by mohl podíl spadnout až na 19,9 procenta, odhadli pracovníci centra pro výzkum automobilového průmyslu CAR na univerzitě v Duisburg-Essen.
Němci přestali fakticky nakupovat nová auta s naftovými motorizacemi, napsal server deníku Welt s odkazem na studii německého Center Automotive Research (CAR), jež je součástí univerzity Duisburg-Essen.
Podíl nově přihlášených vozů s dieselovým motorem u soukromých zákazníků od ledna 2016 vytrvale klesá. Z loňských lednových 32,2 procenta se k červenci 2017 snížil o deset procentních bodů na 22,2 procenta.
Tento trend bude pokračovat i nadále, míní CAR. Do konce roku se má snížit podle expertů na německý automobilový trh na 19,9 procenta. „Nejistota soukromých zákazníků u osobních aut s dieselovým motorem je enormní,“ řekl šéf CAR Ferdinand Dudenhöffer. Na konci roku by tak mělo dojít meziročně k poklesu o jednu třetinu.
Německá debata o spalovacích motorech:
V hlavní roli spalovací motor. Kampaň v Německu zasáhla hysterie
Pokles zájmu o naftové motory má další důsledky. Cena padá také u ojetých vozů. Zejména se to týká automobilů vyrobených mezi roky 2009 až 2014, kdy platila norma Euro 5.
Asociace německých prodejců aut ZDK (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) uvedla, že její členové mají k dispozici 300 tisíc naftových aut, jež splňují limity Euro 5, ale jsou prakticky neprodejná. Jejich cena je v průměru 15 tisíc eur (391 tisíc) a jedná se o zboží v celkové hodnotě 4,5 miliardy eur (117 miliard korun).
„Tyto automobily jsou nyní jen těžko prodejné, protože u zákazníků panuje nejistota,“ řekl viceprezident ZDK Thomas Peckruhn. Je to proto, že nikdo nedokáže říct, zda a podle jakých pravidel budou moci jezdit automobily do německých měst (zatím se jedná o možnosti, že zákaz do měst se bude týkat všech naftových motorů vyjma těch, které splňují emisní normu Euro 6) od příštího roku.
„Potřebujeme jasný signál od politiků, jak to bude vypadat v následujících letech. Nejistota zákazníků stoupá s tím, jak se zvyšuje tlak na dieselová auta plnící normu Euro 5,“ dodal Peckruhn.
Tržní hodnota takových vozů klesá, 77,2 procenta prodejců aut přiznalo, že ceny naftových vozů už nyní padají. A 84,7 procenta dodalo, že nemají podporu výrobců vozů nebo jejich dovozců při prodeji naftových verzí automobilů. Vyplynulo to z internetového průzkumu asociace mezi 718 obchodníky všech značek, který se uskutečnil 22. srpna.
Průzkum o poklesu zájmu o dieselové motory v Německu vyšel v době, kdy startuje autosalon ve Frankfurtu na Mohanem. O jeho průběhu bude podrobně informovat server autobible.cz.
S klesajícím zájmem zákazníků o vozy s naftovými motory stoupají starosti výrobců, jak dosáhnout snižování emisí CO2, protože vznětové motory produkují o 15 procent méně oxidu uhličitého, než je tomu u zážehových variant.
Limity škodlivin | ||
---|---|---|
Norma | Benzínové motory | Naftové motory |
Euro 5 | 1,00 CO g/km | 0,50 CO g/km |
Euro 6 | 1,00 CO g/km | 0,50 CO g/km |
Pozn: U naftových motorů se snížil limit pro oxidy dusíku (NOx) z 0,18 gramů na kilometr u Euro 5 na 0,08 gramů na kilometr pro Euro 6.
S poklesem poptávky po dieselech navíc rostou náklady na jejich výrobu, upozornil Welt. „Ekonomika, ne technologie, zvyšuje náklady na výrobu dieselových aut,“ zdůraznil Dudenhöffer s tím, že krize naftových motorů na německém trhu bude ještě dlouho pokračovat.
Související články: