Motorem německé ekonomiky jsou už mnoho desetiletí vysoce specializované malé a středně velké firmy, kterým se souhrnně říká Mittelstand. Tyto společnosti zajišťují přibližně 59 procent všech pracovních míst v zemi a jsou považovány za jeden z důvodů, proč se tamnímu výrobnímu sektoru v uplynulých desetiletích tolik dařilo.
Právě firmy z Mittelstandu ovšem nyní stále častěji uvádějí, že zažívají poměrně závažnou ekonomickou krizi. Tvrdí to třeba Hans Beckhoff, majitel společnost Beckhoff Automation, která vyrábí automatizované řídicí systémy pro širokou škálu průmyslových odvětví. „Obvykle můžete nějakou krizi očekávat zhruba jednou za pět až osm let. Tentokrát je ale opravdu hrozivá a skutečně velká,“ řekl BBC.
Jeho slova potvrzuje i dcera Frederike, jež v rodinné firmě působí jako manažerka rozvoje. „Letošní výsledky se ani zdaleka nebudou blížit těm, jichž jsme dosáhli za poslední tři roky. Stále se nám daří, ale ekonomická situace se opravdu zhoršila.“
Válka na Ukrajině i špatná vláda
Nesnáze německé ekonomiky pramení z mnoha faktorů. Majitelé podniků a odborníci se shodují, že za problémy stojí třeba prudké zvýšení cen energií, jež následovalo po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022, a související vysoká inflace.
Další firmy si pak stěžují třeba na mnohdy zastaralou silniční a železniční infrastrukturu, velkou byrokratickou zátěž na národní a evropské úrovni nebo na nedostatek zaměstnanců a s tím spojené vyšší náklady na pracovní sílu. Problémem jsou ale i údajně nekonzistentní vládní rozhodnutí, která se navíc neustále mění.
„To, co skutečně potřebujeme, je spolehlivé rozhodování vlády namísto současného otáčení o 180 stupňů. I když se vám totiž rozhodnutí nelíbí, můžete na jeho základě alespoň plánovat a upravovat svoji činnost – pokud se dá spolehnout na to, že bude platit delší dobu. Neustálé změny ovšem naopak mnoho německých společností zásadně zatěžují,“ uvedl Joachim Ley, generální ředitel firmy Ziehl-Abegg, která vyrábí ventilační, klimatizační a inženýrské systémy.
Automobilky hlásí značný propad zisku
Asi tím nejzásadnějším problémem německé ekonomiky je dle zástupců mnoha tamních společností neustále rostoucí konkurence čínských firem, s níž se potýká zejména automobilový průmysl. Právě čínské automobilky se v posledních letech prudce rozvíjely a nyní se snaží prosadit po celém světě pomocí agresivní exportní politiky, což samozřejmě německým podnikům škodí.
„Od začátku roku 2021 vzrostl čínský export elektrických vozidel o zhruba 1150 procent. A pokud porovnáme i údaje aut na fosilní paliva, vyjde nám, že čínský vývoz vzrostl o přibližně 600 procent. Za stejné období se přitom německý export zvýšil jen o 60 procent, takže zde evidentně dochází k zásadnímu posunu podílů na trhu,“ popsal hlavní ekonom Hamburg Commercial Bank Cyrus de la Rubia.
Zmíněný stav potvrzují rovněž data největšího německého soukromého zaměstnavatele, tedy automobilky Volkswagen. Ta v říjnu oznámila, že ve třetím čtvrtletí zaznamenala meziročně 64procentní pokles zisku, za kterým stál především propad poptávky v Číně. Pohoršil si ale i konkurenční Mercedes-Benz (v jeho případě se zisk ve sledovaném období propadl také více než o polovinu), přičemž podobný vývoj kvůli menším objednávkám z Číny pravděpodobně nemine ani další významnou automobilku z Německa, a sice BMW.
Že je situace v tamním průmyslu opravdu vážná, automobilky veřejně přiznávají. Vedení Volkswagenu se v uplynulých týdnech v souvislosti s tím už dokonce nechalo slyšet, že poprvé ve své 87leté historii bude nejspíš muset uzavřít některé německé továrny.
Krize představuje příležitost
Aby se nynější nelichotivý stav opět zlepšil, je dle šéfů německých firem nutné zvýšit konkurenceschopnost celého výrobního sektoru. Zároveň je podle nich potřeba, aby se země více soustředila na tvorbu vysoce kvalitních produktů s inovativními funkcemi, které se opírají o prvotřídní inženýring a patenty.
Německá ekonomika se tak v důsledku toho nevyhne bolestivé restrukturalizaci, jež si velmi pravděpodobně vyžádá ztrátu množství pracovních míst. Odborníci se přitom shodují, že právě to může být důležitým impulsem k dalším změnám, které země už dlouhou dobu potřebuje – ostatně i po druhé světové válce byla tehdejší ekonomická krize něčím, co nakonec německé hospodářství nakoplo k dlouhodobě skvělým výsledkům.
„Skutečnost, že se Volkswagen dostává do určitých problémů, je podle mě pro německý průmysl spíše dobrou zprávou. Zvýší to totiž motivaci všech zúčastněných se současnou situací něco udělat. Ostatně i Winston Churchill v minulosti řekl, že bychom nikdy neměli promarnit dobrou krizi,“ uzavřel Beckhoff.