Menu Zavřít

Německé šrotovné pomáhá překupníkům, tisíce aut prý končí ve východní Evropě

6. 8. 2009
Autor: profit

Šrotovné, jež německá vláda přijala ve snaze pomoci německým automobilkám potýkajícím se s důsledky finanční a hospodářské krize s největší pravděpodobností zneužívají překupníci, kteří auta oficiálně určená k sešrotování prodávají do zahraničí. Podle německých kriminalistů mohlo být od zavedení šrotovného nelegálně vyvezeno až 50.000 „vraků“.

Autor: Aleš Beneš

O tom, že šrotovné nemusí pomoci jen automobilkám, ale může se změnit ve zlatý důl pro překupníky se pomalu začíná přesvědčovat německá vláda. Populární opatření, které silnému německému automobilovému odvětví pomohlo kompenzovat ztráty dané poklesem poptávky v zahraničí a meziročně vedlo k třicetiprocentnímu nárůstu registrací nových vozů, a kterým se inspirovaly i jiné členské země EU, podle Německého spolkového kriminálního úřadu (BKA) někteří obchodníci zneužívají.

Desítky tisíc aut určených k sešrotování končí podle německých kriminalistů ve východní Evropě a Africe. „Trhy prakticky není možné nasytit. Ve východní Evropě je stále neuspokojená poptávka po ojetých vozech,“ řekl k tomu agentuře Reuters místopředseda BKA Wilfried Albishausen. Vyšetřovatelé odhadují, že za německé hranice se od zavedení šrotovného dostalo přibližně 5-10% vozů.

Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa), který přijímá žádosti o dotaci na sešrotování starých vozů jich od února, kdy se šrotovné rozběhlo, zaregistroval přes 1,7 milionu a peníze zatím vyplatil půl milionu žadatelů. Na náhradní díly tak mohli němečtí překupníci prodat až 50.000 oficiálně sešrotovaných vozů. BKA vypočítává zisk z prodeje jednoho ojetého vozu do zahraničí na 2.500 eur.

FIN25

Na šrotovné vyhradila německá vláda původně 1,5 miliardy eur, avšak později v reakci na obrovský počet zájemců částku zvýšila na 5 miliard eur.

Více na Euractiv.cz.

  • Našli jste v článku chybu?