FLEXIKO Vladislav Staněk a Pavel Koželuha se poznali ve zlínském Svitu. V devadesátých letech tam pracovali v oddělení odbytu, kde se mimo jiné starali o ruský trh. S podnikáním začali, když Svit padl. Malý provoz ve Lhotě u Zlína s ním i firmu, která tam už deset let vyráběla „flexiblovou“ obuv, koupili v roce 2001.
FLEXIKO
Vladislav Staněk a Pavel Koželuha se poznali ve zlínském Svitu. V devadesátých letech tam pracovali v oddělení odbytu, kde se mimo jiné starali o ruský trh. S podnikáním začali, když Svit padl. Malý provoz ve Lhotě u Zlína s ním i firmu, která tam už deset let vyráběla „flexiblovou“ obuv, koupili v roce 2001.
Flexiblová obuv je pružná a nese název podle speciální technologie, při níž se kožené svršky tvarují teplem a tlakem na speciálním kopytě. Laik ji na botech pozná podle stehů na obvodu podešve. V Česku ji vedle společnosti Flexiko využívá u některých výrobků jen firma Baťa.
Původní, rovněž soukromí majitelé firmy ji převzali ze Svitu, kde v roce 1992 koupili i stroje a další zařízení. Ve Lhotě vybudovali závod s kompletní výrobou, která zahrnuje také vlastní vzorování obuvi. V letech 1996 a 1997 už byl na dnešní poměry poměrně velký. V uceleném výrobním cyklu produkoval až sto tisíc párů bot ročně a zaměstnával sto lidí.
V dalších letech se ale výroba utlumila. Když ji noví majitelé přebírali, měla firma jen deset zaměstnanců a vyráběla devět tisíc párů ročně.
Noví vlastníci poněkud změnili sortiment. Vyřadili zastaralé vzory a u nových modelů se zaměřili na zvýšení kvality.
Ve firmě Flexiko dnes pracuje dvaadvacet lidí, její produkce představuje třicet tisíc párů bot ročně. Vladislav Staněk říká, že by při své kapacitě klidně mohla mít dvojnásobný počet zaměstnanců, ale zakázky se shánějí těžko.
Ještě minulý měsíc se zdálo, že by mohla výrobu zvýšit skoro na dvojnásobek, ale kontrakt na výrobu krasobruslařských bot pro rakouského odběratele nakonec získala konkurenční firma ze Slovenska. „Mohou nabídnout nižší cenu, protože mají nižší mzdové náklady i nižší daně,“ říká Staněk.
Zaměření na úzký segment trhu vidí do budoucna jako jedinou cestu. „Hledáme speciální druhy, výrobky s vysokou přidanou hodnotou. Kromě farmářek a klasických pionýrek teď nabízíme odběratelům také lovecké a boty a speciální obuv pro rybáře,“ vysvětluje.
Firma produkující „flexiblovou“ obuv změnila majitele před třemi lety. Noví vlastníci oživili výrobu, ale teď musí hledat cesty, jak se udržet na trhu.