Podnikatelé a občané chtějí, aby toho nemuseli tolik se státem řešit
Stát disponuje dostatkem odborníků na digitalizaci a eGovernment, chybí j im ale politické zadání. Myslí si to Aleš Kučera, předseda představenstva NEWPS Holding SE a člen řídícího výboru ICT Unie pro informační společnost.
* Pokud srovnáme Česko se zbytkem Evropy, jaká je tu úroveň digitalizace?
Úroveň digitalizace odpovídá ekonomickým modelům firem. Jsou dva základní faktory, které tlačí na každou firmu, ať už něco vyrábí, nebo poskytuje služby: konkurence a tlak na vytváření zisku - tedy efektivitu, produktivitu. Jsou průmyslové segmenty, jejichž produkty jsou vystaveny globální konkurenci, třeba softwaroví výrobci, potom konkurenci řekněme evropské (v oblasti automobilového průmyslu), a potom lokální, například výroba potravin.
A tomu odpovídají i tlaky na digitalizaci i její úroveň.
* A pokud jde o eGovernment?
To je ošidná otázka. Elektronizace veřejné správy závisí značně na legislativě, principech správních procesů, historických zkušenostech. Také je potřeba rozlišit kvalitu back-office a kvalitu uživatelského zážitku. Řekl bych, že úroveň je dobrá ve srovnání s okolními zeměmi, očekávání na straně občanů a podnikatelů je, že by měla být lepší, respektive obecně klienti chtějí, aby toho nemuseli tolik se státem řešit. Gradient změny za posledních pět let má sestupnou tendenci, protože postup elektronizace nestíhá tempo dalších ukládaných regulací a povinností. A potom je tu otázka reportingu do zahraničí a ten je zcela tragický. Když se snažíte zjistit, kdo reportuje, nezjistíte to. Tam je situace žalostná.
* Chová se stát vtéto oblasti koncepčně?
Ne.
* Které jsou hlavní nedostatky?
Právě to, že stát nemá koncepci. Ale stát ji nemá ve většině věcí, není důvod, proč by ji měl mít v eGovernmentu.
* Mají vůbec státní instituce a resorty dostatek vlastních odborníků pro tuto oblast?
Mají. Pokud se bavíme o vytváření koncepcí, ano, mají. Ale oni nemají politické zadání nebo je to zadání špatné.
* Za chvíli proběhnou parlamentní volby a přijde nová vláda, má na co navazovat?
Která vláda navazovala na tu minulou?
Já j s em zažil jenom to, že na minulou vládu ta nová vždy jen nakydala špínu.
Takže návaznost vypadá tak, že se budou dva roky auditovat minulé projekty a potom nebude čas na koncepční práci.
* Co od nového kabinetu očekáváte a co bude jeho hlavním úkolem v procesu digitalizace?
Nevím, jaký bude nový kabinet, nevím, co mám čekat, nevím, co si dá za úkol. Jistě se budu rád podílet na vytvoření návrhu toho, co by měl kabinet dělat, ale jak se ukazuje, informační dálnice nevolí. Návrh rozpočtu rozhodně nepřetéká investičními penězi a evropské fondy jsou zlo.
* Jaké největší výhody přináší digitalizace a eGovernment pro fungování státu? Dají se vyčíslit flnanční úspory?
Náš stát nevyčísluje úspory z digitalizace.
Vždy si poslechnete, kolik se utratilo za IT, nikdy si neposlechnete, kolik to ušetřilo peněz. Šlo by to spočítat, ale stát to nezajímá. Pokud se vrátím k předchozí otázce, chtěl bych, aby příští kabinet zajímalo, za kolik peněz tento stát vlastně řídí. Ale bojím se, že jeho reakce bude ta, že sníží rozpočet na IT a peníze vyplatí úředníkům.
* Uvědomují si to politici, když s nimi jednáte?
Na tohle se nedá odpovědět apoliticky, já na to odpovídat nechci.
* Postupující digitalizace s sebou nese řadu hrozeb - například útoky hackerů nebo možné zneužití osobních údajů. Jak se tomu vyvarovat?
Vždy byli hackeři, vždy hrozilo nebezpečí zneužití osobních údajů. Dnes se o t om jenom více mluví. Největším nebezpečím každého informačního systému je jeho oprávněný uživatel, který jedná buď nedbale, nebo zlovolně.
Druhým nebezpečím je potom architekt - dát data dohromady je pozvánkou pro hackery. V této souvislosti se stát snaží vykroutit z většiny povinností, které mu ukládá GDPR (nová evropská legislativa - pozn. red.), a dává data více a více na jednu hromadu. Otřesným příkladem je nový zákon o poskytování zdravotní péče. Tedy řečeno s klasikem, nenadávejme na zrcadlo, když máme křivou hubu.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz