Ikonický fiátek se postupně stává autem, jakým měl být hned od začátku
Fiat 500 si před čtyřmi lety nemohl vybrat pro svoji reinkarnaci lepší čas. Retro vlna vrcholila, forma definitivně prosadila svoji nadřazenost nad obsahem a ceny ropy, stoupající v předkrizové bublině do kosmických výšin, podněcovaly i majetnější vrstvy poohlížet se po úspornějších autech. „Nuova Cinquecento“ se trefila do vkusu doby a div ne přes noc osídlila i tak prestižní lokality jako blahobytné Monte Carlo, kde je pětistovek snad víc než palem okolo silnic. Davy nadšených zákazníků se tak nechaly pobláznit roztomilým kukučem kulaťoučkého autíčka, až si ani nestihly všimnout, že Fiat 500, jak to jenom vyjádřit… není moc dobré auto. Jemně řečeno.
Design lidem stačil
Zákazníci si otřesně nekomfortního podvozku, mizerné kultivovanosti a nepřesvědčivé nabídky motorů možná nevšímali, ale inženýři v Turíně museli dobře vědět, že z prvotního okouzlení designem Roberta Giolita dlouho vyžít nelze. Fiat 500 modelového roku 2011 vypadá úplně stejně jako Fiat 500 modelového roku 2009, s nímž jezdí manželka autora této rubriky (jak vidíte, ani povědomí o četných nedostatcích Fiatu 500 nečiní člověka imunním vůči jeho svodům), za jízdy se však prezentuje jako mnohem propracovanější auto. A zdaleka přitom nejde jen o radikální motor TwinAir, který je jeho největší novinkou. Dosud probíhal výběr ideální pětistovky následovně. Když zákazníci poprskali kapotu předváděcího vozu šišláním zdrobnělin, zažívajíc přitom podobné pocity jako televizní divák při sledování legendární přestávky s koťátky a klubíčky, mohli si vybrat ze dvou pohonných jednotek: úsporné, leč slabé osmiventilové dvanáctistovky a uřvaného, žravého motoru o objemu 1,4 litru z pseudosportovní Pandy 100 HP, který byl v tomto případě spojen s extrémně nepovedeným nastavením podvozku a řízení. Ach, málem bychom zapomněli na diesel 1,3 litru. Ten ale chrochtal, nejel, a navíc stál jmění, takže si ho stejně nikdo nekoupil. Oba benzinové čtyřválce dostanete ještě dnes, pokud na nich budete trvat, ale Fiat má pro vás i něco mnohem lepšího. Motor TwinAir sestává, považte, z pouhých dvou válců stejně jako v původním Cinquecentu z roku 1957. A co byste řekli na zdvihový objem 0,9 litru? Obavy, že takový motůrek nepojede, jsou pochopitelné, leč neopodstatněné. Konstrukčně se totiž jedná o velmi moderní jednotku, osazenou šestnáctiventilovými rozvody s technologií Multiair a přeplňovanou turbodmychadlem. Díky tomu nabízí více síly (145 Nm) než motor 1,2 (102 Nm) i 1,4 (131 Nm), přičemž turbo se stará, aby byl maximální točivý moment k dispozici v běžně používaných otáčkách, konkrétně v devatenácti stech.
Méně válců, méně CO2
Fiat cíleně konstruoval model 500 TwinAir tak, aby v evropském normovaném měřícím cyklu dosáhl nejnižší hodnoty emisí oxidu uhličitého mezi všemi automobily poháněnými zážehovým motorem. Pokud vám výsledných 95 g/km nic neříká, vězte, že je to výsledek lepší než například u Hondy Jazz Hybrid (104 g/km) a na dohled Toyotě Prius s nákladným hybridním agregátem (89 g/km). Hodnota CO2 se nejvíce sleduje na trzích, kde se od ní odvíjí výše silniční daně nebo obdobných poplatků, ale nepřímo by měla zajímat i české zákazníky. Emise jsou totiž úměrné spotřebě paliva a Fiat 500 TwinAir se chlubí senzačně nízkými 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu. V praxi sice spotřebujete k ujetí stokilometrové vzdálenosti asi o půldruhého litru benzínu více, ale i tak je nový motor úspornější než dvanáctistovka – přičemž na rozdíl od ní opravdu jede. Tedy, jede… Asfalt zrovna netrhá, ale v dálničním stoupání si můžete troufnout i do levého pruhu, zatímco předjíždění na okresce nevyžaduje znalost terénu a plánovací schopnosti hodné generála Radeckého. Dvouválec přitom vydává sympatický bručivý zvuk, nepodobný ničemu jinému na čtyřech kolech. Jestli se kdy o nějakém motoru této výkonnostní třídy dalo říci, že má okouzlující charakter, pro TwinAir to platí stoprocentně. V kombinaci s potichu modernizovaným podvozkem se tak pětistovka najedou proměnila v docela schopné auto. Potichu modernizovaným? Přesně tak. Fiat tiše převzal nastavení odpružení, tlumení a řízení z Fordu Ka, které sdílí s pětistovkou jak společný technický základ, tak výrobní linky továrny Fiatu u polského města Tychy. Proměna je to přímo zázračná. Kde se naše rodinná pětistovka kolébá, skáče a natřásá tisícem rozličných způsobů, tam se auto s vylepšeným podvozkem jen důstojně zhoupne. A odpor elektrického posilovače řízení se mění dle přilnavosti předních kol, nikoli dle (patrně) náhodně generovaných algoritmů řídicího procesoru. Zkrátka a dobře, cestovat na palubě dnešního Fiatu 500 je mnohem uspokojivější – a ještě lepší je ho řídit. Sedíte sice vysoko, ale máte skvělý výhled, řadicí páka ční z vyvýšené konzoly jen pár centimetrů od volantu a nízká hmotnost dává autu dávku poctivé, starosvětsky jednoduché čipernosti. Ano, snažíme se naznačit, že jízda s Fiatem 500 konečně dokáže vykouzlit na duši totéž rozpustilé veselí jako pohled na něj. Samozřejmě jsou tu drobné problémy související převážně s tím, že Fiat 500 je fiat. Komunikační rozhraní Blue&Me sice přišlo o logo Windows na USB portu, ale s vaším iPodem stejně kamarádit nebude. Pravda, můžete si za cirka 350 Kč pořídit „kabel pro iPod“, zabalený v krásné černé krabičce s logy Fiatu, Alfy Romeo a Lancie. Nesmíte ovšem bláhově čekat, že bude fungovat. A pokud hodláte v servisu požadovat seřízení geometrie náprav, může se vám dostat odpovědi, že diagnostické zařízení servisu nedisponuje seřizovacími hodnotami pro „nové modely“. Namítnete-li, že váš Fiat je roku výroby 2008, dozvíte se, že „my máme hodnoty jen na auta do roku 2005“. Ano, v autorizovaném servisu Fiat! Historka je zcela autentická a přihodila se autorovi v prosinci roku 2010. S takovými drobnostmi je nutno počítat jako se součástí firemní kultury.
Konečně stojí za to
Nehledě na italsky svéráznou poprodejní péči je TwinAir zatím nejlepší pětistovka a zdaleka nejen díky pozoruhodnému motoru. Zatímco původní produkt schovával za líbivou tvářičkou starou techniku a odfláknuté naladění, po čtyřech letech výroby Fiat 500 konečně dokáže přesvědčit nejen jako mobilní módní doplněk, ale také jako automobil. A s motorem TwinAir nabízí techniku stejně nevšední jako jeho vzhled. Nejen italským červeným vínům očividně svědčí, když se nechají před konzumací nějaký ten rok vyzrávat.
Plusy
stále působivý design
originální interiér
technicky zajímavý dvouválec
Minusy
hlučnost ve vyšších rychlostech
spíše symbolický zavazadelník
kvalita poprodejní péče
Fiat 500 0.9 TwinAir Lounge
Cena 361 900 Kč Motor přeplňovaný dvouválec 0,9 l, 63 kW, 145 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s Nejvyšší rychlost 173 km/h Spotřeba 4,1 l/100 km