Menu Zavřít

Není Dingo jako Dingo

28. 12. 2007
Autor: Euro.cz

Majitel MPI Group tvrdí, že vozidla pro české vojáky jsou jiná, než dostane Bundeswehr

Dinga 2 pro Armádu České republiky nebudou totožná s těmi, které dostává Bundeswehr, i když vycházejí ze stejné konfigurace. Vozidla budou proti standardní německé konfiguraci doplněna o český interkom, o GPS a další úpravy či prvky vyplývající ze specifických požadavků českého uživatele, sdělil týdeníku EURO majitel firmy MPI Group Michal Smrž. Ministerstvo obrany podepsalo s MPI Group smlouvu na nákup čtyř lehkých obrněných vozidel Dingo 2 v ceně 33,7 milionu korun za kus pro české vojáky v Afghánistánu. Dinga si u stejného výrobce - bavorské zbrojovky Krauss-Maffei Wegmann (KMW) - objednal i německý Bundeswehr v ceně 730 tisíc eur za jedno, v podobné cenové relaci i belgická armáda.
První náměstek ministryně obrany Martin Barták se netají tím, že s nabídkou pro české vojáky přišel státní tajemník spolkového ministerstva obrany Christian Schmidt. „Zeptal se, zda něco nepotřebujeme. Že mají v současné době zajištěnu výrobu vozů Dingo 2 a jsou ochotni nám vyjít vstříc a z jejich dodávky nám čtyři přenechat. Mohou tedy garantovat, že auta budeme mít včas,“ uvedl náměstek.
Z letošní kvóty 33 obrněnců Dingo 2 pro Bundeswehr jsou všechny rovněž určeny pro Afghánistán. Dá se tedy předpokládat, že nebudou hůře vybaveny než stejné stroje pro českou armádu. K veřejným informacím o podstatně nižších cenách lehkých obrněnců pro jiné armády je nutné doplnit, že například u Belgičanů jde o průměrnou cenu, protože ti si v kontraktu na 220 obrněnců dohodli nejrůznější varianty těchto vozidel. „Není mi známa cena, za kterou KMW dodává vozidla své armádě, nemohu tedy posoudit, zda je u dvou set ding uplatněna množstevní sleva proti našim čtyřem, či nikoli. Rozhodně se ale jedná o dvě různé obchodní transakce a výrobce není ničím vázán nám vozidla prodat za stejnou cenu, jako je prodává své armádě. Nevím, jak je tomu v tomto případě, ale je obvyklé, že ceny téhož produktu pro zahraničního zákazníka jsou zpravidla vyšší než pro domácího, což je dáno vyššími náklady s tím souvisejícími, například řešení reklamací v zahraničí bývá výrazně dražší než v tuzemsku a podobně,“ vysvětluje cenový rozdíl Smrž. Majitel MPI Group se také brání nařčením, že by jeho firma pobírala zprostředkovatelskou provizi zbytečně zatěžující daňové poplatníky. „Po odečtení všech nákladů a pořizovací ceny zůstává naší firmě přiměřený zisk. Je odpovídající odměnou za profesionální práci našich zaměstnanců, za podstoupená rizika, protože vozidla platíme stoprocentně před dodávkou, ministerstvo obrany nám platí až dlouho po dodávce, a to ještě za předpokladu, že projdou zkouškami, a za vloženou přidanou hodnotu naší firmou. Náš zisk navíc podléhá zdanění dle platných zákonů v České republice,“ uzavírá Michal Smrž.

  • Našli jste v článku chybu?