Rozhodně není možné dlouhodobě nabízet služby bezplatně, říká marketingový ředitel Volksbank CZ Oldřich Kračmer k bankovním poplatkům v Česku. „Jednak je každá činnost spojena s určitými náklady, navíc lidé věcem, které jsou úplně zadarmo, nedůvěřují,“ dodává.
Rakouská Volksbank působí v Česku od roku 1993. Od té doby získala 28 tisíc klientů, disponuje sítí devatenácti poboček a bilanční sumou devatenácti miliard korun. Týdeník EURO s Kračmerem hovořil nejen o aktivitách banky, ale také například o vstupu dalších rakouských finančních domů na český trh, a rovněž o akvizici domácího mobilního operátora Oskar Mobil globální společností Vodafone
EURO: Na Slovensku, kde vaše banka operuje pod názvem Ľudová banka – Volksbank, má 43 poboček a více než sto tisíc klientů. Přestože Česko má dvakrát více obyvatel než Slovensko, má Volksbank CZ třikrát méně klientů než slovenská pobočka. Proč?
KRAČMER: V České republice začala Volksbank působit o dva roky později a více se věnovala korporátnímu bankovnictví než retailu. Proto produktová nabídka pro běžné klienty nebyla vyprofilovaná a z venku to často vypadalo, že retail vůbec neděláme. To nyní měníme. Na počátek dubna připravujeme nové akční i cenové programy a balíčky služeb pro klienty. Naším cílem je získat dvě procenta českého bankovního trhu, což představuje asi 150 tisíc klientů. Bankovní trh je však rigidní a má velkou setrvačnost, takže je reálné tohoto stavu dosáhnout kolem roku 2010.
EURO: Český bankovní trh je ale již nyní hodně rozdělený mezi největší hráče. Jak chcete klienty přesvědčit?
KRAČMER: Konkurence na českém bankovním trhu je vcelku ustálená, karty jsou rozdané, přesto však vidím velké rezervy, a to dvojího druhu. Za prvé to jsou ceny. Zatímco většina ostatních bank poplatky zvedala, Volksbank se na růstu poplatků nepodílela. Za druhé chybějí nabídky pro konkrétní skupiny klientů. Volksbank CZ nyní připravuje balíčky, jež budou ušity na míru určitým skupinám zákazníků a pomohou jim řešit konkrétní potřeby. Půjde například o potřeby člověka na cestách, podnikatelů v zemědělství, právníků …
EURO: Říká se, že v Česku jsou jedny z nejvyšších poplatků v Evropské unii. Souhlasíte?
KRAČMER: Rozklíčovat poplatky není vůbec jednoduché. Často se například vytáhne jeden poplatek, třeba vedení účtu, a řekne se, že je nulový. Ale dalších deset poplatků může stát za ním. Navíc nezapomínejme, že absolutně jsou poplatky bank na západ od naší hranice stále vyšší a klient bude zklamán, zkusí-li si tam založit účet. Například u rakouské Volksbank stojí měsíční vedení účtu dvě eura, u nás 25 korun. Navíc je nutné srovnávat spíše model vybraných transakcí než jednotlivé poplatky.
EURO: Volksbank CZ zastává strategii nízkých poplatků. Nebude to mít negativní vliv na její zisk? CKRAČMER: Myslím, že ne. Vycházejme z toho, že poplatky v Česku nejsou absolutně nízké. A my jen hledáme prostor v současné poplatkové struktuře. Navíc Volksbank je menší banka a má méně zaměstnanců, takže si může nižší poplatky dovolit. Ale není nutné být absolutně nejlevnější.
EURO: Chcete mít 150 tisíc klientů. Budete kvůli tomu zakládat nové pobočky nebo využijete například internet?
KRAČMER: Určitě plánujeme rozšíření počtu poboček, existuje více variant. Naše současná síť dobře obslouží korporátní klientelu, pro retailové zákazníky však stačit nebude. Ale internet nebo telefon jsou v Česku spíše doplňkové kanály. Navíc bankovnictví má jednu zvláštnost: potvrdilo se, že není-li banka v určitém regionu zastoupena pobočkami, nemůže mít v retailu úspěch. Lidé ani do banky nemusí tolik chodit, jde spíše o jejich pocit, že tato instituce reálně existuje.
Takže další pobočky určitě potřebujeme. Nyní konkretizujeme plány na rozšíření naší sítě a návrhy se pohybují mezi třiceti a osmdesáti pobočkami Cestou, kterou zvažujeme, je franšíza, která by expanzi poboček urychlila. Volksbank ji běžně používá v zahraničí. Ovšem aby byla nabídka franšízy zajímavá, budeme muset posílit pozici naší značky v Česku.
EURO: V České republice se v posledních dvou letech objevily také další rakouské banky, Oberbank, BAWAG a Privat Bank. Mají šanci prorazit na trhu?
KRAČMER: Vstup nových bank do Česka potvrzuje náš názor, že na trhu prostor pro další expanzi je. Je samozřejmě nutné být aktivní a systematicky hledat neoslovené segmenty. Navíc každá z menších bank může poskytovat doplňkové služby i klientům bank větších s tím, že nižší počet klientů umožní menším bankám být pružnější.
EURO: Téměř dva roky jste působil jako marketingový pracovník v Aliatelu, Domníváte se, že poté, co se majitelem Oskar Mobilu stala společnost Vodafone, nastanou zásadní změny na českém trhu mobilních služeb? Zmizí logo Oskar?
KRAČMER: Pokud značka Vodafone nahradí Oskara, bude to logické. Vstup Vodafone přinese řadu služeb nové generace. Konkurenční boj se vystupňuje, a v tom zatím Vodafone - pokud vím - vždy obstál na jedničku. Vezmeme-li v úvahu privatizaci Českého Telecomu, která možná otevře dveře k českému trhu mobilních služeb dalšímu světovému hráči podobného ražení, můžeme se těšit na „souboj století“. Česko se může stát jedním z nejexponovanějších trhů nejen v Evropě. Že z toho bude profitovat především klient, nemusím zdůrazňovat.