Význam značek stále roste. Kofola, Májka, Prim, Budweiser… V zákulisí komerčního světa se tvrdě bojuje o slavné názvy spojené s tradicí, ale i o nové nápady, které by mohly přilákat nás platící.
Foto: Tatra / Mlékárny Hlinsko
V posledních týdnech se ale tuzemským firmám boj o značku příliš nedaří. Zato se jim nedá upřít jistý smysl pro humor. Jen v červenci zamítl Úřad průmyslového vlastnictví dva zajímavé požadavky. V prvním případě si chtělo rádio Bonton zaregistrovat jako chráněnou značku svižné slovní spojení „posranej život“. Rozhlasová stanice pod tímto heslem láká posluchače, aby navštěvovali její internetové stránky a podělili se s ostatními o své neštěstí. Což o to, konstatování je to zlidovělé a celkem pravdivé, bohužel také nevkusné a vulgární. To byl ostatně důvod, proč úřad žádost zamítl. Dost možná tak předešel hromadnému registrování výrazů, které patří úplně jinam než do éteru.
Ještě více mě ale nadchla kauza kopřivnické Tatry, která se pokusila přejmenovat výrobky Mlékárny Hlinsko. Do jisté míry se tomu nedivím. Jmenuje-li se mléko stejně jako náklaďák, vzniká na trhu zmatek, a ten si nepřeje nikdo z nás. Navíc to může jít ještě dál. Zdá se to jenom mně, nebo i Tatranka si trochu zahrává? Možná i ty slovenské hory by si zasloužily přejmenovat, aby neparazitovaly na slavném jméně výrobce nákladních automobilů.
Úřad průmyslového vlastnictví ale rozhodl moudře a spravedlivě, a tak bude i nadále možné popíjet při řízení vozu Tatra mléko téhož jména. A kdyby se to někomu z nás spotřebitelů přece jen popletlo, můžeme si postěžovat ve výše zmíněné rubrice rádia Bonton.