Hned zkraje je nejlepší začít hádankou. Který mobilní operátor přenáší nejvíc mobilních dat na světě a za jak dlouho se do pozice světové jedničky dostal?
Ani China Mobile, ani Vodafone, ani Airtel, které vedou světový žebříček největších operátorů, to nejsou. Tahle pozice patří nováčkovi Jio, který začal nabízet služby teprve loni v září a do pozice největšího nosiče dat se dostal za pouhých šest měsíců. Stačilo jediné: nabízet hlasové služby a esemesky bez limitu a až dva GB stáhnutých dat denně ve 4G síti v přepočtu za nějakých sto padesát korun českých předplatného na 84 dnů.
I velmi chudí Indové se tak začali díky superlevným tarifům dívat na bollywoodské trháky v chytrém mobilu, ten totiž také dostanou při složení zálohy pět set korun, která je po třech letech vratná. Nejstrmější náběhová křivka v dějinách mobilní telefonie byla na světě. V době, kdy budete číst tyto řádky, už počet klientů Reliance Jio překonal s rezervou hranici 140 milionů.
1 GB mobilních dat může stát pár centů i desítky eur, podívejte se:
Aby se někdo do takhle agresivní cenové války pustil, potřebuje extrémně bohatého tatínka, který bude ochoten přinejmenším spolufinancovat horentní náklady na zaplacení spektra a vybudování nejmodernější sítě a jehož neodmítnou bankéři rozhodující o velikosti finanční páky. V tomhle případě se ovšem nápad narodil v té správné hlavě - duchovním otcem je nejbohatší Ind Mukeš Ambani, který ovládá konglomerát Reliance Industries s ročním obratem přes 50 miliard dolarů, včetně největší ropné rafinerie na světě.
Datové a hlasové služby „zadarmo“
Jenomže minimálně dvacet proinvestovaných miliard dolarů do jednoho ctižádostivého projektu se vrátí pouze za předpokladu, že Jio doslova vydusí konkurenty a na jejich úkor zmnohonásobí svůj současný tržní podíl. Zatím se mu to daří, po roce od spuštění „dat a hlasových služeb zadarmo“ vysmýčil Jio asi 84 procent přírůstku celého trhu a podle Ambaniho již dosáhl mírně pozitivního provozního zisku před úroky a zdaněním (EBIT).
Paradoxně jedním z nejhůře postižených konkurentů je Mukešův mladší bratr Aníl, na nějž při rozdělení rodinného impéria zbyla i aktiva v telekomunikacích. Anílova Reliance Communications však na trhu vyloženě strádá, meziročně se propadl počet klientů o třetinu a stejně jako řadu jiných operátorů ji tíží dluhy. Řešením se měla stát fúze s dalším operátorem na hyperkonkurenčním indickém trhu, společností Aircel, ale z ní počátkem října sešlo. Co teď? Rozprodávat majetek.
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? Čtěte více
Z příchodu agresivní cenové konkurence nemají radost ani operátoři, ani jejich věřitelé, což jsou většinou státem kontrolované banky, které napůjčovaly soukromým konglomerátům desítky miliard dolarů a teď se už pár let dívají na to, jak se prohlubují platební potíže jejich klientů. Tempo se zrychluje s tím, jak Jio roste.
Neomezený mobilní internet dává smysl i operátorům
Co se odehrává v Indii, je sice epický příběh, z nějž se radují stovky milionů lidí, kteří si najednou mohou dovolit nezřízenou konzumaci dat po desítkách gigabajtů měsíčně, ale v zásadě má univerzální technologický a ekonomický základ. Investiční náklady na „zvýšení propustnosti potrubí“ pro nejdůležitější palivo digitální éry - data - bývávaly v časech GPRS vysoké a kapacity byl skutečný nedostatek. Operátoři tak logicky zpoplatňovali jejich objem a jen málokdo si to mohl dovolit.
Technologická změna v podobě přechodu na vysokorychlostní 4G sítě je sice spojena s vysokými investičními náklady, ale mezní náklady za přenesení dodatečného gigabajtu jsou velmi blízké nule. Jinak řečeno, neomezený mobilní internet díky změně technologického paradigmatu začal dávat smysl a hlasové a datové balíčky „bez limitu“ se začaly objevovat v technologicky pokročilých zemích s konkurenčním prostředím a osvíceným regulátorem typu Finska už před nějakými deseti lety.
Přečtěte si o chystaném zátahu telekomunikačního úřadu proti mobilním operátorům
Na oligopolistických trzích, kde si hráči hezky fázují investice do nových technologií s ohledem na maximalizaci vlastního volného cash flow, se bezlimitní tarify prosazují mnohem pomaleji, jsou dražší a spotřeba mobilních dat tomu odpovídá.
Za loňský rok byla u „nejlepšího“ českého mobilního operátora průměrná měsíční spotřeba dat na klienta třiadvacetkrát nižší než u evropské jedničky. S geografií to opravdu nesouvisí. Na mnohem kopcovitějším Slovensku se objevil čtvrtý operátor - a podívejte se, kde v evropských tabulkách je: téměř na špici, zatímco Česko skoro na chvostu. Letargii oligopolu nejlépe vyléčí příchod nového hráče. Vždy a všude to tak bylo.
Přečtěte si také: