Menu Zavřít

Neplacení pojištění se prodraží

20. 10. 2008
Autor: Euro.cz

Nepojištěné vozidlo se od ledna příštího roku může vymstít.

Kromě vysoké pokuty bude muset motorista, který neplatí povinné ručení, uhradit za každý nepojištěný den příspěvek do garančního fondu.

Cílem novely zákona o povinném ručení, která zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona, je přimět neplatiče povinného pojištění k zaplacení příspěvku a hlavně povinného ručení. Do garančního fondu České kanceláře pojistitelů bude muset motorista od 1. ledna 2009 hradit za každý den, kdy nemá vozidlo pojištěno, příspěvek v částce, která se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 korun denně.

Pokutu zaplatí stejně

Přesto, že povinné příspěvky za dobu, kdy není vozidlo pojištěno, značně převýší hodnotu povinného ručení, nenahradí ho. „I když řidič nepojištěným vozidlem způsobí škodu, zaplatí ji stejně,“ upozorňuje výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Stejně tak ho zaplacení příspěvku neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit policie nebo správní orgány.

Česká kancelář pojistitelů získala v zákoně také plné kompetence na vymáhání peněz. Neplatiče zjistí porovnáním dat z centrální databáze v registru motorových vozidel a databáze pojištěných vozidel. Příspěvek se platí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno. Tomu, kdo je v určené lhůtě nezaplatí nebo nedokáže, že neužíval vozidlo v rozporu se zákonem, hrozí soud a exekuce majetku. Zaplacení se tak nevyhne žádný majitel vozu.

Každý devátý řidič není pojištěný

KOLIK UHRADÍ NEPLATIČ DO GARANČNÍHO FONDU

  • *druh vozu - denní sazba**

motocykl do 350 ccm - 20 Kč

motocykl nad 350 ccm - 30 Kč

osobní auto do 1850 ccm - 50 Kč

osobní auto nad 1850 ccm - 70 Kč

autobus - 160 Kč

náklaďák do 12 tun - 130 Kč

náklaďák nad 12 tun - 300 Kč

traktor - 40 Kč

Podle údajů České kanceláře pojistitelů je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení. To znamená, že každý devátý řidič není pojištěn. Přitom právě oni způsobí ročně více než pět tisíc nehod s celkovou výší škod zhruba 500 milionů korun. „Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu. Peníze pak vymáhá na viníkovi,“ uvádí Hradec.

FIN25

Ročně tak garanční fond na náhradách škod vyplatí kolem 300 milionů korun. Jeho závazky dosáhly už výše 2,7 miliard korun a neustále rostou. Problém je v tom, že při vymáhání náhrad po nepojištěných škůdcích jsou úspěšní jen asi ve třiceti procentech vyplácených škod. To znamená, že zbývajících 70 procent nákladů garančního fondu zatím financují slušní motoristé, kteří poctivě platí povinné ručení. Do garančního fondu totiž přispívají pojišťovny a ty si tyto náklady promítají do ceny pojištění.

Dosavadní sankce proti neplatičům nebyly dostatečně účinné a situace se nezlepšila ani poté, co se v letošním roce pokuta za provozování vozidla bez pojištění zvedla až na 40 tisíc korun. Vedení České kanceláře pojistitelů věří, že se podaří snížit počet nepojištěných vozidel stejně jako ve Finsku a Švédsku, kde institut povinného příspěvku do garančního fondu používají. V severských zemích klesl počet nepojištěných vozidel pod jedno procento. V Česku dnes činí 12 procent.

  • Našli jste v článku chybu?