Služby Českého Telecomu - Vánoční nákupy po internetu
Nesouhlas a velké podivení vyjádřili respondenti Manažerského barometru nad zdražováním služeb Českého Telecomu. Jeho management se totiž rozhodl, že od začátku února zvýší základní paušální poplatek za pevnou linku na takřka tři sta korun. „Opodstatněné to rozhodně není. Nechápu dokonce, že v době, kdy klienti ubývají, místo aby si je podrželi, jim ještě ztěžují podmínky. Možná právě proto se na těch, kteří zůstanou, potřebují zahojit,“ zní charakteristický názor manažerů. Ani další kritikou nešetří: „Vypadá to jako snaha operátora získat ještě do konce monopolu nějaké peníze. Teoreticky mohou být některé tarify pro někoho výhodné, ale pro většinu národa je to spíš zmatek a ekonomicky nepříznivé.“
Ze všeho nejvíce manažerům vadí monopolistické způsoby firmy. „Jde o typicky monopolní chování – vydatně si zlepšit základy pro další podnikání v liberálním prostředí, které přichází zbytečně pomalu,“ tvrdí jeden z respondentů. Vzápětí pokračuje: „Co mne na celé záležitosti překvapilo, je naprostý nezájem o vhodnou PR ze strany Telecomu, která by takový krok měla nepochybně předcházet. Prostě monopol.“ Podobně se vyjadřuje i další ředitel: „Veřejnosti nebyly předloženy důvody pro zvýšení. Argumentace jistým zlevněním je jen účelová. Navíc informace o zdražování přišla pozdě. Podle mne to je odraz stávajícího monopolistického uvažování v této instituci.“
Mnoho odpovědí se zabývalo vztahem Telecomu a mobilních operátorů. „Nedokážu to posoudit bez ekonomických podkladů, ale podle mne to je sebevražda před očima mobilních operátorů,“ uvažuje manažer. Další respondent si rovněž myslí, že situace nahrává nepřímé konkurenci: „Provozovatelé mobilních sítí se předhání v nabídkách nejlukrativnějších sazeb, navíc mobil je velmi snadnou náhražkou pevných linek a má i své přednosti. Myslím, že Telecom přijde o pěknou řádku platících klientů.“ A na závěr manažer, který se snažil najít na situaci alespoň něco dobrého: „Úprava cen opodstatněná trhem asi moc není, podívejme se na reakce zákazníků. Nicméně operátoři dostali do nového roku pěkný dárek. Konečně udělal Telecom někomu radost!“
Otázka: Český Telecom od února zvyšuje ceny některých svých služeb. Považujete úpravu cen za opodstatněnou?
Ano: 17,4
Ne: 67,4
Nevím: 15,2
Na síti bez kšeftu
Takřka bez povšimnutí nechali respondenti Manažerského barometru možnost nákupu vánočních dárků přes internet. Na „síti“ ředitelé spíše hledali inspiraci, čím mohou příbuzné a známé obdarovat. Jedna z účastnic barometru říká: „Vánoční dárky jsem přes internet nekupovala. Převážnou část totiž tvořilo oblečení, u něhož věřím, že je nezbytné si věci vyzkoušet. Když už nakupujete, většinou potom pořídíte i ostatní dárky, protože je vidíte v obchodech kolem sebe.“ V podobném duchu se vyjadřuje i další ředitel: „S internetem je to těžké. Někdy je prostě dobré si věc, kterou chcete někomu dát, otestovat. Navíc oblečení se na síti moc kupovat nedá.“
Řadu respondentů podobná myšlenka ani nenapadla. „Abych byl upřímný, vůbec jsem o tom neuvažoval. Dárky kupuji již v předstihu od půlky roku a mám z toho nakupování radost. A tu bych, myslím, při nakupování na internetu nepociťoval,“ říká jeden z manažerů. Pro mnohé ředitele byl internet v mnoha případech nástrojem pro výběr: „Moc jsem toho přes síť nenakoupil, ale aspoň jsem dostal inspiraci.“
Často si manažeři stěžují na dlouhou dobu mezi objednávkou a dodáním zboží: „Něco jsem pořídil, ale kupoval bych víc. Jenže logistika většiny internetových prodejců je otřesná a stává se největší brzdou obchodu na síti.“ Hodně podobně se vyjadřuje i další respondent: „Jediné, co nakupuji online, jsou knihy ze zahraničí. Zkoušel jsem to i u nás, ale zásilka z amerického Amazonu dorazila mnohem rychleji než z české Vltavy.“
Otázka: Nakupovali jste vánoční dárky přes internet?
Koupil/a jsem tak většinu dárků: 0,8 %
Koupil/a jsem tak polovinu dárků: 3
Něco ano, ale menší část: 15,2
Vůbec nic jsem přes internet nekupoval/a: 81
Pramen – Týdeník EURO, odpovědi 132 manažerů