Nejrychlejší mladoboleslavský automobil všech dob
Automobil Octavia RS má problém, přestože jezdí skvěle, je dostupný za slušné peníze a praktický. Potíž je však s jeho názvem. Písmena RS totiž vzbuzují u velké části zájemců o vůz předpoklady a očekávání, které auto nedokáže naplnit.
Příčina je sice prostá, ale k jejímu objasnění je třeba připomenout historii modelu. Octavia první generace vznikla v roce 1996, tedy v době, kdy se z mladoboleslavské automobilky rodila standardní značka se západními rysy. Škoda tehdy potřebovala do svého portfolia vůz střední třídy, a to pokud možno co nejrychleji a za nejnižší ještě únosné náklady. Z tohoto zadání vznikl nápad použít osvědčenou koncernovou platformu kompaktního Golfu a naroubovat na ni o třídu větší karoserii. A oktávka první generace byla na světě. Výrazný úspěch tohoto modelu způsobil zachování tohoto konceptu i pro současnou octavii II. Častá kritika, která se na octavie s logem RS snáší, nebere v potaz omezení, jaká si velká karoserie na malém podvozku vynutila. Očekávat, že RS se bude na silnici chovat jako hothatch nebo snad i ferrari, je nesmysl. To po voze nechtějí ani jeho konstruktéři a koneckonců většinou ani majitelé. Velká karoserie a z toho plynoucí dlouhé převisy totiž mají na jízdní vlastnosti auta silný vliv, ještě zvýrazněný poměrně komfortně naladěným podvozkem. Auto neumí tak mrštně zvládat zatáčky jako Focus ST nebo Golf GTI, ostrá jízda na zakroucených okreskách v horách prostě není jeho doménou. Ovšem označení RS se často chápe právě jako potvrzení těchto schopností, a z toho pramení nepochopení Octavie RS.
Zmíněné převisy a měkčí podvozek totiž způsobují mírnou nestabilitu vozu v zatáčkách. Dlouhá záď působí jako páka, která v zatáčce snižuje trakci zadních kol. A pokud ještě přidáte ostré brzdy, čímž se zádi automobilu ještě více odlehčí, octavia se pořádně roztančí. Jenže toto platí pouze při opravdu hraničním způsobu jízdy na technicky velmi náročných tratích, na které octavia není stavěná, jež spíše vyhovují Fabii RS. Co ale octavia umí velmi dobře, jsou každodenní svižné cesty po dálnici i ve městě, bezpečné předjíždění díky vysoké výkonové rezervě, a to vše za velmi rozumnou spotřebu. Za písmena RS je zkrátka nutné za každých okolností doplnit, že jde o velmi rychlý sedan pro každodenní použití, nikoli o hothatch.
Dojmy z jízdy Octavie RS hodně ovlivňuje použitý dvoulitrový přeplňovaný motor s přímým vstřikem paliva. Zejména ve srovnání s předchozí generací ereska s motorem 1,8 turbo je znát obrovský pokrok. Jednak jde o takzvané soft turbo s výkonem oproti nepřeplňované verzi dvoulitru navýšeným jen o dvacet procent, ale mimo to je dvě stě koní výkonu dostupných i za daleko nižší spotřebu. I při velmi nešetrné jízdě nepřesahuje apetit vozu hodnotu sedmnácti litrů, což je v kontrastu s pětadvaceti litry předchozí generace nesrovnatelně lepší. Při běžné každodenní jízdě nespotřebuje octavia mimo město víc než sedm litrů na sto kilometrů a ve městě zhruba jedenáct. Motor má od patnácti set otáček prakticky lineární charakteristiku a odchází až kolem šesti a půl tisíce.
S motorem spolupracuje přesná šestistupňová převodovka, schopná velmi rychlého řazení. Za velmi jednoduše čitelné lze narozdíl od minulé generace považovat brzdy. Zatímco dříve stačilo jen lehce sešlápnout pedál, aby řidič vzápětí praštil hlavou o volant, octavia druhé generace nemá brzdy přeposilované a intenzita účinku brzdění se zvyšuje lehce předvídatelným způsobem. Jinak je na tom ale řízení. Pokud je třeba Citroën C5 jakýmsi vzorem nekomunikativního vozu, současné volkswageny až na výjimky mohou být jeho zástupci. Papírové parametry má řízení skvělé, není přeposilované, je tradičně velmi přesné, jen si s řidičem nepovídá. Například při porovnání s Jaguarem X-type, který komunikuje prostřednictvím volantu uchvacujícím způsobem, řidiči připadá, že koncern Volkswagen úspěšně loví bobříka mlčení.
Ale i přes introvertní projev vozu a omezení vycházející z konstrukce, je Octavia RS velmi dobré auto. Dvě stovky koní umí vůz vynést na hranici dvou set čtyřiceti kilometrů v hodině, je pohodlná, prostorná a bezpečná. Navíc zůstává velká výhoda „civilní“ verze, tedy prostorný kufr. Jako rychlý sedan na každodenní použití nemá chybu. Už v základu dobře vybavený vůz stojí rozumných 750 tisíc korun. Za tyto peníze není moc konkurentů, kteří by nabízeli takový výkon, nízkou spotřebu, výbavu a užitnou hodnotu.
klady:
Vynikající motor
Špičkové řazení
Kvalitní interiér
Praktičnost
Minusy:
Nekomunikativní řízení
Tabulka: Škoda Octavia RS 2,0 TFSI
Motor: zážehový řadový čtyřválec
Objem: 1984cm3
Maximální výkon: 147 kW (200 PS)
Převodovka: šestistupňová
Nejvyšší rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 11/ 6 / 8(l/100 km)
Cena: 754 900 Kč, testovaný vůz 883 600 Kč