I když počet škod způsobených motoristy bez povinného ručení v posledních pěti letech výrazně neroste, podstatně se zvyšuje jejich finanční objem.
Autor: Martin Siebert
Loni způsobili nepojištění řidiči škody za 470 milionů korun, což bylo o pětinu více než před pěti lety. Podle ředitele České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakuba Hradce pokračuje tento trend i letos, nepojištěných vozidel prý jezdí po silnicích kolem 200 až 250 tisíc.
Převažují majetkové škody
Škody způsobené nepojištěnými motorovými vozidly se hradí z garančního fondu ČKP, za rok 2008 to dělalo přes 300 milionů korun. V meziročním srovnání je to o devět procent více. Z celkového počtu nepojištěných škod připadá 88 procent na majetkové „plechové“ škody, přičemž jejich finanční objem činí jen 42 procent. Průměrná nepojištěná škoda bez škod na zdraví je mezi 30 až 40 tisíci korun. Naproti tomu na škody na zdraví připadá jen 12 procent všech škod, ale jejich objem je 58 procent. Průměrné škody na zdraví se pohybují v řádu statisíců korun. V případě nejzávažnějších škod na zdraví s rentou vyplácenou poškozenému je průměrná škoda v řádech milionů korun.
Nejrizikovější skupinou jsou mladí motoristé
Nepojištěné škody jsou doménou především mužů, kteří způsobují 90 procent z nich. Nejrizikovější skupinou jsou mladí motoristé, 26 procent škod je způsobeno řidiči do 23 let, 64 procent pak řidiči do 35 let. Nejvíce nepojištěných nehod vzniká pod vlivem alkoholu a vlivem nepřiměřené rychlosti (30 procent).
Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, poškozeným všechny jejich oprávněné nároky uhradí ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá veškerou uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Úspěšnost vymáhání náhrady škody v průměru přesahuje 30 procent, tedy asi 70 procent nákladů garančního fondu dosud financovali klienti pojišťoven v ceně povinného ručení. V průměru na jednoho klienta to bylo 50 až 200 korun ročně podle druhu vozidla. Zavedením povinného příspěvku do garančního fondu od ledna 2009 se situace změnila a do fondu přispívají i majitelé vozidel bez povinného ručení. „Efekty příspěvku se však budou dostavovat postupně, a proto i nadále velkou část financování garančního fondu nesou poctiví plátci povinného ručení,“ poznamenal Hradec.