Společnost Vavrys převážně distribuuje sportovní vybavení několika významných zahraničních značek. Podle jeho majitele Petra Vavryse jsou všechny značky vyšší střední třída a extra třída. „Každou sezónu s něčím atakujeme top ten“ upozorňuje.
* Firmu jste založil hned na začátku devadesátých let. Jaký byl impulz?
Impulzů, takových těch obecných, byla celá lavina, ale tu strhlo až otevření hranic s možností svobodného vycestování a pak také nahromaděná energie z nemožnosti seberealizace v absurdním socialistickém vězení. Konkrétním impulzem pak byl dlouhodobý pobyt ve Švédsku, spousta nových kontaktů a snaha ukázat, že i u nás umíme vyrobit kvalitní spotřební zboží, jež najde uplatnění na evropském trhu, byť by se jednalo jen o výklenkový sortiment, v mém případě obuv a textilní výrobky pro sportovní popelku - orientační běh. Firma měla zpočátku jen exportní zaměření a bylo to česko-švédské joint venture.
* Začal jste dovážet značku Craft. Proč padla volba právě na ni?
Už před touto značkou jsme postupně pro rovnováhu poměru export/import dováželi dvě jiné značky s komoditami pro užší okruh uživatelů, ale chtěl jsem najít něco se širším využitím. A opět v tom hrál orientační běh hlavní roli. Sport, který se dělá za každého počasí, a že je ochrana těla a zdraví při fyzické aktivitě ve skandinávských drsných podmínkách důležitý faktor úspěchu, bylo zřejmé. Proto volba s Craftem byla jasná, ale vůbec ne jednoduchá k realizaci. Trvalo mi tři roky, než jsem tehdejší vedení přesvědčil, že jsem ten správný pošuk, kterému by měli důvěřovat a dát mu výhradní zastoupení.
* Dnes distribuujete sedm značek. Podle jakých kritérií je vybíráte?
Ty značky musejí pro mě a moje nejbližší spolupracovníky být určitou výzvou, musejí mít v sobě něco extra, co zaujme nejen nás jako přímé uživatele, ale určitou zákaznickou skupinu, mnohdy spíše naši krevní skupinu. Sám jsem multisportovní a multizájmový člověk, není mi cizí cokoli ve vzduchu, na zemi, pod zemí nebo pod vodou a mám velmi dobrý pocit, když moje volba vybavení zaujme, poslouží a potěší i jiné uživatele. Necpeme se do masových a levných věcí, neprezentujeme výrobek - značku, ale filozofii.
* Některé firmy vyrábějí stejný sortiment. Doplňují se? V čem se liší?
Ano, pořád je to z velké části v našem podání textil pro sport a volný čas a uživatelské oblasti se mnohdy prolínají, ale každá ze značek má svoji vlastní cestu, jedni jsou lepší v kalhotách, jiní v bundách, jiní zase v prádle nebo doplňcích a průběžně se to mění. Na sortimenty se dá také pohlížet ze sezonního úhlu, některá značka je lepší v zimním vybavení, jiná v jarně podzimním. Chvíli je kreativnější jedna značka, za pár sezon je v kurzu spíš druhá, kolekce od kolekce je to nahoru a dolů. Některá kolekce se vyloženě povede, třeba hned druhý rok ale stagnuje, není tak výjimečná. Protože všechny naše značky jsou spíše vyšší střední třída a extra třída, nevyprodáváme se, ale každou sezonu s něčím atakujeme top ten.
* Proč jste se rozhodl vyrábět i vlastní funkční prádlo?
Ve většině to byl ekonomický záměr. Náš zákazník v 90. letech obrátil vícekrát každou korunu, než ji dal například za prádlo Craft. Pojem poměr cena/výkon se teprve učil znát. Proto jsem se snažil na skandinávském trhu koupit kvalitní funkční pleteninu a za českou montážní cenu z ní dát dohromady výrobek dostupný, funkčně srovnatelný s tuzemským fenoménem, avšak s mnohem delší životností a vyšším uživatelským komfortem. A to třeba i v případě obyčejných funkčních ponožek. Ty prostě musely něco vydržet. Naše výrobky s označením Litex nebo Vavrys lidé nosí i po 25 letech a vypadají téměř netknutě.
* Jaký vidíte vývoj v tomto byznysu?
Globalizace trhu a internetové nakupování je fenomén dnešní doby. Ještě chvíli půjde trend proti tradičnímu nakupování v tradičních krámech. Já jsem však přesvědčen, že poměr klasického kamenného obchodu a e-shopu zůstane i do budoucna vyvážený. Ve velkých síťových obchodech si i nadále vyberete rychle ze široké nabídky a mnohdy i docela levně, zejména po sezoně. Stále však, a o tom jsem bytostně přesvědčen, a proto si jako velkoobchod tuto zákaznickou skupinu opečováváme, budou fungovat i malé specializované prodejny a servisy, kde zákazníkům nejen že dobře a fundovaně poradí, ale budou kolem sebe vytvářet komunitní zájmové skupiny, v nichž sportovat bude mnohem větší radost, a zákazníci se jim budou za tu péči odměňovat svojí věrností. •
O autorovi| Vlastimil Poliačik, poliacik@mf.cz