Menu Zavřít

Toxický vzduch: v Česku zkracuje životy více než v Číně nebo Indii

14. 9. 2018
Autor: Profimedia.cz

V Evropské unii na následky znečištění ovzduší zemře předčasně v průměru tisíc lidí denně. Nejhorší je situace v Bulharsku, Česko je hned za ním. V tomto ukazateli jsou na tom Češi hůře než Číňané nebo Indové. Vyplývá to ze zprávy Evropského účetního dvora o znečištění ovzduší, která zjišťuje účinnost opatření EU na ochranu lidského zdraví.

Podle zprávy překračování limitů emisí a prachu v ovzduší států Evropské unie způsobuje, že každý den zemře předčasně jeden tisíc lidí. Pro srovnání - obětí dopravních nehod je desetkrát méně.

Znečištěný vzduch v důsledku činnosti průmyslu a dopravy zkracuje život v Bulharsku, Česku, Lotyšsku a Maďarsku více, než je tomu v Číně, která je přitom ignorováním přísných standardů ochrany lidského zdraví známá. Lépe než Češi jsou na tom i obyvatelé Indie.

Počet let zdravého života na sto obyvatel, který byl zkrácen kvůli znečištěnému ovzduší:

Počet let zdravého života na sto obyvatel, který byl zkrácen kvůli znečištěnému ovzduší:

Zdroj: Evropský soudní dvůr

V EU ročně zemře dříve kvůli špinavému vzduchu 400 tisíc lidí. K tomu je třeba připočítat stovky miliard eur, které se musí vynakládat na zdravotní péči související se znečištěným ovzduším.

„Zvláště jsou znečištění vystaveni lidé v městských oblastech. Za mnohé z těchto předčasných úmrtí jsou odpovědné látky znečišťující ovzduší, jako jsou prachové částice, oxid dusičitý a přízemní ozon,“ konstatují auditoři.

Kvalita ovzduší se nezlepšuje

I když se daří EU snižovat emise, kvalita ovzduší se úměrně k tomu nezlepšuje. Opatření Bruselu nevedou k ochraně lidského zdraví, dodává studie. Většina států normy nedodržuje a neprovádí „dostatečně účinná“ opatření. Lidé se proto často musí obracet na soudy, které rozhodují ve prospěch občanů. Jako příklad mohou sloužit německé soudy, které nařizují radnicím, aby omezily osobní dopravu ve městech.

Nejvíce zkracují život jemné prachové částice, pak oxid dusičitý a přízemní ozon. I dlouhodobé vystavení nižším úrovním těchto látek představuje významné riziko pro lidské zdraví. Z 80 procent se jedná o onemocnění srdce a mozkové příhody.

Auditoři navrhují, že normy na ochranu zdraví by měla EU zpřísnit. Současné normy jsou 15 až 20 let staré a jsou mírnější než doporučuje Světová zdravotnická organizace.

Zpráva účetního dvora je podle organizace Transport and Environment dalším budíčkem pro EU, aby začala brát vážně „krizi znečištěného ovzduší“.

WT100

Dále čtěte:

Ministr „zákazu dopravy“ je v Německu pod tlakem. Má vymyslet řešení i pro starší diesely

Renesance dieselu. Bosch slibuje nejčistší naftový motor všech dob

Prodat, nebo sešrotovat: firma Obike zkrachovala, zbyly po ní tisíce kol

Berlín dotuje nákladní kola. Chce vytlačit auta z centra

Nákladní kola v Berlíně, ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?