Je Špidlův strach ze Zemana na Hradě oprávněný?/Vánoční dárky na internetu?
Neprůhledný operátor
Je Špidlův strach ze Zemana na Hradě oprávněný?
- rozhodně ano 33,1 %
- spíše ano 48,1 %
- spíše ne 4,7 %
- rozhodně ne 4,7 %
- nevím, nemám na to žádný názor 9,4 %
Nečitelný, sobecký, vulgární a bez skrupulí, ale také inteligentní, schopný či zručný. Miloš Zeman je v očích účastníků Manažerského barometru zkrátka výraznou osobností, která je však v mnohém opakem Vladimíra Špidly. A právě odlišnost těchto dvou výrazných postav sociální demokracie je podle velké části ředitelů oprávněním pro obavy premiéra z příchodu Miloše Zemana na Hrad. „Vladimír Špidla je rozvážnou osobností a na rozdíl od Miloše Zemana se nepohybuje jako „slon v porcelánu“. Špidla si zakládá na své osobní prestiži a rozvážnosti, Zeman na pověsti ranaře. A to nejde dohromady. V případě příchodu Miloše Zemana na Hrad je rozkol v ČSSD nevyhnutelný, neboť Zeman stejně jako Václav Klaus nedokáže hrát hru na více útočníků,“ objasňuje svůj pohled na situaci jeden z nich. Jiný manažer své myšlenky rozvádí stejným směrem: „Špidla si moc dobře uvědomuje, že jeho křídlo ve straně nemůže dlouhodobě existovat vedle Zemanova křídla, protože každé z nich představuje úplně jiný typ „provádění“ politiky. Proto celkem sdílím jeho strach z toho, že se na scénu opět dostanou Zemanovi intrikáni, kteří lehce zdiskreditují jeho často nešikovnou snahu o slušnou politiku.“
Respondenti ale nehodnotili Zemana pouze ve vztahu ke Špidlovi, ale také ze svého hlediska - jak se jim zdá a hlavně nezdá vhodný pro funkci prezidenta. „Zemana mám za značně nevypočitatelného, i když výrazného politika. To, co je však únosné v dané zemi, nemusí být únosné na mezinárodní úrovni. A tam hraje prezident větší roli,“ domnívá se jeden z ředitelů. Podobných názorů, charakterizujících Miloše Zemana jako neřízenou entitu, se objevilo více: „Zeman je typem politika bez skrupulí, který se v zájmu dosažení cíle neohlíží na prostředky“ či „Je to vysoce inteligentní a zručný, ale velmi neprůhledný politický operátor.“
Kromě nečitelnosti se manažeři na Zemanovi obávají jeho snahy coby prezidenta zasahovat do věcí, o něž by se starat neměl, a podezřívají jej z touhy ovlivňovat ministry. „Zeman by nebyl pasivním prezidentem a měl by tendenci ovlivňovat jakéhokoli předsedu vlády. I když není tak narcistní jako Klaus, jeho vlastní osoba je pro něj občas důležitější než zájmy jeho strany anebo státu,“ podotýká jeden z dotazovaných se k němu připojil v obecné rovině, „Je oprávněný strach z každého kandidáta, který bude mít tendenci vstupovat nepřímo do činnosti vlády.“ Důvody, proč by Miloš Zeman neměl zakotvit na Hradě, shrnul jiný účastník barometru: „Přestože bych si přál, aby prezidentem byla silná osobnost, jež dokáže otevřeně a jasně formulovat své názory, tak bych si zároveň přál, aby to byl člověk, který by svým vystupováním a chováním český národ náležitě reprezentoval, plnil úlohy, jež mu svěřuje Ústava, a nevměšoval se do věcí, které mu nepřísluší.“
Intimně znamená bez sítě
Budete nakupovat vánoční dárky prostřednictvím internetu?
- rozhodně ano 8,5 %
- spíše ano 5,7 %
- spíše ne 39,6 %
- rozhodně ne 43,4 %
- nevím 2,8 %
Vánoční dárky na webu respondenti ankety týdeníku EURO z převážné většiny kupovat nehodlají. Důvodem více než osmdesáti procent záporných odpovědí je nedostatečná nabídka a neosobní způsob nákupu, který se podle mnoha manažerů k nakupování vánočních dárků nehodí.
„Patřím k typickým lajdákům a nakupuji je na poslední chvíli. Vše si však musím předem nejen pečlivě prohlédnout, ale také osahat. Zvláště co se týče mých blízkých, dárek nevyjadřuje jen svou hodnotu, ale rovněž to, že je mám rád a že si jich vážím. To potvrzuji pečlivým výběrem dárku a jeho osobním vyzkoušením před předáním obdarovanému,“ uvádí jeden z ředitelů a uzavírá, „Proto taky nemohu vánoční dárky nakupovat přes internet.“ Jeho kolega se s ním částečně ztotožňuje a zároveň upozorňuje na malý výběr: „Vánoční dárky jsou spíše věcí intimní a na internetu se tolik nevyskytují, alespoň mně se to tak jeví.“
Nedostatečná nabídka vadí i dalšímu z manažerů, kteří se tento týden ankety zúčastnili. „Běžné věci jsou k dostání bez potíží a nemá smysl kupovat je tímto způsobem. Výhodou online nákupu by měla být velmi široká nabídka včetně zboží, které není běžné, anebo toho, jež je parametrizovatelné (jako jsou počítače, pračky, myčky). V těchto případech je nakupující ochoten věnovat výběru více času a je smířen s tím, že dodací lhůta je i několik dnů,“ zdůvodňuje svůj přístup.
Posledním rozhodujícím hlediskem pro zápornou odpověď byla špatná zkušenost s nakupováním na webu či obava kvůli nedostačujícímu zabezpečení transakce. „Kromě seriozních firem působí na internetu také spousta podvodníků, kteří lákají kupce zejména na extrémně nízké ceny, avšak kvalita pokulhává. Tyto podnikavce není možno lehce odhalit a osobně nemám rád nepříjemná překvapení pod vánočním stromečkem,“ zní v tomto smyslu jeden z názorů.
Ti z respondentů, kteří své vánoční dárky na síti shánějí, nakupují tímto způsobem pouze menší část, popřípadě se soustředí pouze na specifický druh dárků. Nejlepší zkušenosti mají manažeři s nákupem knih či hudebních nosičů: „Prostřednictvím internetu nakupuji hlavně zahraniční knihy nebo videokazety v originále, které v Česku není možno koupit.“
Pramen: Týdeník EURO - odpovědělo 106 manažerů