V budoucnu bychom chtěli přizpůsobit splátky operativního leasingu třeba i stylu jízdy, říká finanční ředitel LeasePlanu pro český trh
Stále více českých firem si místo nákupu vlastního vozového parku vybírá takzvaný operativní leasing. Pronájem automobilů pro podnikatele a jejich postupné splácení je na Západě poměrně běžnou službou, která na tuzemský trh proniká stále rychleji. Jedním z lídrů v oboru je mezinárodní společnost LeasePlan, jejíž česká pobočka se letos vrátila k růstu. „V posledním roce se nám obchodně opět daří. Zastavili jsme pokles a letošek je po delší době první stabilní rok,“ tvrdí Martin Brix, finanční ředitel LeasePlanu pro český trh.
* Společnost LeasePlan nabízí operativní leasing, který v Česku řada menších firem vůbec nezná. Jak byste jim tuto službu představil?
Přestože povědomí o operativním leasingu roste, stále je u nás hluboce zakořeněna představa, že nejlevnější je pořídit si auto za hotové či na úvěr a jeho provoz i následný prodej pak řešit na vlastní účet. Nemusí to být vždy pravda. Profesionální poskytovatel operativního leasingu by měl být schopen přinést v porovnání s jinými formami provozu autoparku úspory, a to i menším zákazníkům. Uživatel operativního leasingu získává přístup ke službám profesionálního správce autoparku, a navíc komfort, který spočívá v tom, že je o něj postaráno, když se ocitne v nouzi.
* Jak velký komfort dokážete klientům přinést?
Nové technologie nám umožňují poskytovat řadu služeb, které si leckdo ani neumí představit. Díky nim můžeme například na dálku analyzovat technické parametry auta, jako je opotřebení brzd a podobně. Dokážeme sledovat stav vozidla a doporučit řidiči online, aby vyhledal technickou pomoc nebo aby zajel do servisu na prohlídku přesně v momentě, kdy ji vůz potřebuje. Tím je o něj ideálně postaráno a zvyšuje se jeho tržní cena v budoucnu. Auto se totiž na konci operativního leasingu vrací a prodává na trhu ojetin. Je v zájmu obou, jak nájemce, tak pronajímatele, aby jeho zůstatková hodnota byla co nejvyšší. Odrazí se to i na ceně splátek.
* Z toho, co jste řekl, ale vyplývá, že sledujete každý pohyb jednotlivých vozů. To může spoustě lidí vadit…
Potenciální zákazníci mají opravdu z použití těchto technologií zbytečné obavy. Zejména menší firmy si nepřejí, aby na jejich autech bylo cokoli sledováno. My ale prostřednictvím elektronické knihy jízd nesledujeme řidiče, ale auto, a to s cílem dosáhnout úspor. Někteří zákazníci mají přesto obavu, že by se dalo dovodit, co se s autem děje a jaké jsou zvyky řidičů. Když to vyjádřím číslem, přibližně 70 procent manažerů menších firem si něco takového nepřeje. Je to pro ně natolik důležité, že dokonce zvažují, jestli si elektronickou knihu jízd vůbec pořídit.
* Říkáte, že sledujete auto, nikoli řidiče, ale pomocí téže technologie určitě můžete monitorovat i chování zaměstnanců firmy a to, jak nakládají s jejím majetkem. Je to tak?
Určitě. Když si dáme dohromady informace o použití vozidla z telemetrického zařízení a porovnáme je se statistikou pokut a nehod, máme informace o tom, jak je s autem nakládáno. My bychom do budoucna dokonce chtěli přizpůsobit splátky stylu jízdy. To v tuto chvíli nikdo nedělá. Splátka se odvíjí od typu auta, jeho pořizovací ceny a tak dále, ale dva řidiči, kteří jezdí rozdílně, neplatí různou cenu. Je to další směr uvažování o tom, jak nové technologie využít k hledání nových úspor. Klient, který se chová zodpovědně a jezdí opatrně, by měl platit méně. Neměl by doplácet na ty, kteří dělají pravý opak.
* LeasePlan byl na trhu známý vyššími cenami. V minulosti jste s tím měli problémy, zmenšilo se vám portfolio. Jak jste na tom dnes?
Cenově jsme dnes srovnatelní s konkurencí, nicméně důraz na kvalitu je pro nás klíčový. Chceme hlavně dobrou kvalitu za přijatelnou cenu a zákazníci to oceňují. Stává se, že si vyberou raději nás, byť jsme zdánlivě dražší. Vyhnou se tím riziku, že pronajímatel nebude schopen služby uřídit tak, jak bylo domluveno. Stále častěji nás kontaktují zákazníci, kteří uvěřili slibům o nízké splátce a po skončení pronájmu byli překvapeni vysokými doplatky vyplývajícími ze závěrečného zúčtování. Tento přístup my nepraktikujeme.
* Takže jste snížili ceny. A jak se to odrazilo na vaší pozici na trhu?
V tuto chvíli máme 17 tisíc automobilů, což odpovídá asi 30 procentům tržního podílu. V posledním roce se nám obchodně opět daří. Zastavili jsme pokles a letos je po delší době první stabilní rok. V příštím roce už čekáme růst. l
O autorovi| Tomáš Plhoň • plhon@mf.cz