Menu Zavřít

Nestačí být nejlepší, buďte jedineční!

29. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Nesnažte se být v podnikání ve svém oboru nejlepší, snažte se být něčím jedineční. To poradil v Praze podnikatelům vyhledávaný světový stratég v oblasti podnikání, profesor podnikového řízení na Harvardu Michael Porter.

Byznys podle Harvardu Nesnažte se být v podnikání ve svém oboru nejlepší, snažte se být něčím jedineční. To poradil v Praze podnikatelům vyhledávaný světový stratég v oblasti podnikání, profesor podnikového řízení na Harvardu Michael Porter.

Strategie podnikání spočívá v nalezení vlastní konkurenční výhody. Pokud by všichni chtěli na trhu dělat totéž, nebylo by to dobré, odnesl by to v konečném sledu zákazník. Nesnažte se být nejlepší, snažte se být jedineční. Nic nejlepšího totiž na trhu neexistuje – neexistuje nejlepší auto, existuje ale auto, které maximálně naplňuje potřeby a přání zákazníka, a potřeby má každý trochu jiné. Vytvořte si svůj vlastní hodnotový řetězec, udělejte si jasno v tom, co dělat chcete, a co dělat nechcete.

To jsou některé hlavní myšlenky, které na pražském summitu sdělil českým podnikatelům Michael Porter. Profesor podnikového řízení na Harvard Business School je vůdčí autoritou v oblasti konkurenční strategie a mezinárodní konkurenceschopnosti. V roce 1973 se stal jedním z nejmladších profesorů této instituce. V Praze dokázal celý den udržet svými přednáškami pozornost plného sálu na Žofíně.

NAJDĚTE NĚCO, CO VÁS ODLIŠÍ OD KONKURENCE

Hlavní chybou, kterou podnikatelé dělají, je, že se snaží soutěžit na trhu v tom, co už na něm je. „Strategie podnikání je o konkurenční výhodě. To, co firma vytváří, musí být pro zákazníka jedinečné,“ tvrdí Porter. Cílem firmy je zajistit si návratnost kapitálu a dlouhodobý růst. Úspěch společnosti nelze měřit hned a rychle, nýbrž v cyklu tří až pěti let.

Je důležité poznat vývoj a strukturu celého odvětví, ve kterém chce firma podnikat, a určit si svoji pozici. Tedy najít velké firmy, které v něm fungují, ale nesnažit se jim konkurovat v jejich předmětu specializace, ale najít si něco odlišného, specifického, a případně tím postupně ovlivnit strukturu odvětví. „Musíte si umět říct – tohle dělat chci a tohle nechci a nebudu,“ vzkazuje Porter podnikatelům. K tomu je zapotřebí mít jiné odpovědi než konkurence především na tři otázky. Jací jsou mí zákazníci? Co potřebují? Jakou cenu požadují? „Strategie vyžaduje věrnost po několik let, nejde ji pořád měnit.“

PĚT P (PODMÍNEK) PRO PODNIKATELSKOU STRATEGII 

 • Mít odlišnou nabídku hodnot  než jiné firmy (jsme s to nabídnout i vám)

• Mít odlišný hodnotový řetězec

(není pro nás problém)

• Vědět, v čem jste jedineční

• Ochota dělat kompromisy, umět se něčeho vzdát

• Zvolené strategii musí být firma věrná a také všichni její lidé

SOUSTŘEĎTE SE NA KLASTRY

V Česku by podle Portera nyní měla přijít nová fáze strategie, a sice orientace na mikroekonomiku. Na vytvoření dobrých podmínek pro fungování firem, pro výzkum, vývoj a inovace a jejich převádění do reálného byznysu.

„Je zapotřebí vytvořit optimální mix zahraničních a domácích firem,“ míní Porter.

bitcoin_skoleni

Jeho hlavním doporučením v této oblasti bylo výrazně více vytvářet klastry, které posílí pozici domácích firem.

Klastr (cluster) je formou regionální spolupráce firem, finančních institucí, vysokých a středních škol, neziskových organizací a krajských institucí. Cílem klastrových iniciativ je obecně posílení konkurenceschopnosti, ziskovosti a postavení na trhu. V Česku již některé klastry fungují, například v oboru nábytkářství, IT, strojírenství či biotechnologií a dalších. V podstatě klastrem je třeba i Hollywood nebo Silicon Valley.

  • Našli jste v článku chybu?