Honda Insight by měla být dle slov automobilky jakýmsi hybridem pro každého. Cenová politika výrobců drží hybridní modely vysoko nad úrovní nejprodávanějších vozů z kategorie do půl milionu korun, Insight by tento stav měl změnit. Cenou se to Hondě podařilo, půlmilionovou hranici vůz překonává pouhými devatenácti tisíci korunami.
Exteriér Hondy Isight je jen těžko podobný čemukoliv, co kdy jezdilo či jezdí po zdejších silnicích. Aerodynamika a omezení, která jsou kvůli ní při konstrukci úsporných vozů kladena před design, zde vůbec nevyznívají nějakým nuceně nevzhledným dojmem, spíš naopak. Splývavá záď dává vozu ničím nezaměnitelný vzhled.
Kvůli vnějšímu vzhledu si ale nejspíš nikdo hybridní auto nepořídí. Imperativem této kategorie vozů by měly být úspornost a ničím neomezené jízdní vlastnosti. Co se týče chování na silnici, není insightu co vytknout. Auto v zatáčkách neplave a nenaklání se, řízení je dostatečně citlivé a komunikativní, brzdy reagují rychle a lze je přesně dávkovat. Jediné negativum spočívá v odhlučnění interiéru, do nějž se přenáší nepříjemný zvuk motoru s bezestupňovou převodovkou CVT. Insight je dobré auto pro každodenní ježdění – ničím extra výjimečné, v ničem příliš ani nezaostává. Mnoho prodejních argumentů však nemá v klíčové oblasti hybridů – spotřebě.
Nabízí se srovnání s opačným ekologickým konceptem. Škoda Octavia 1,6 TDi Greenline je prakticky stejně velké auto a stojí nachlup stejně jako insight. Není to však hybrid, nýbrž moderní úsporný diesel.
Zvnějšku se obě auta liší jako den a noc. Fádní octavie vedle elegantního insightu vypadá jako chudý příbuzný. Uvnitř se však rozdíly stírají. Technicistní Japonec versus konzervativní česko-německé tvary, v případě interiéru jde více o osobní preference. Z hlediska absolutních čísel pak škodovka nechává zapomenout na současnou designově nepovedenou linii a bohatě kompenzuje ztracené body. Je delší, širší, vyšší a má větší rozvor. To znamená více místa uvnitř a více pohodlí pro cestující. Nemajíc baterie disponuje octavia také dramaticky větším kufrem s lepším přístupem a tím pádem i využitím zavazadlového prostoru. V maximální konfiguraci má kufr trojnásobně větší kapacitu než v případě hondy.
Testovaný insight poháněl motor o objemu 1,4 litru a výkonu 65 kilowattů s asistenčním elektromotorem o výkonu deseti kW. Srovnávanou octavii žene přeplňovaná dieselová šestnáctistovka, jejíž výkon je o dva kilowatty větší než součet benzinu a elektřiny u hondy. V maximální rychlosti vítězí se 191 kilometry za hodinu octavia, rozdíl činí devět kilometrů za hodinu. Ve zrychlení na stovku vítězí octavia 11,8 versus 12,5 sekundy. Točivý moment u škodovky je dvouapůlnásobkem hondy. Doposud žádný z technických parametrů nedopadl pro insight dobře. Zbývá spotřeba.
Insight se pyšní tabulkovou „konzumací“ 4,4 litru na sto kilometrů. To je absolutní nesmysl. Při zhruba pětisetkilometrovém redakčním testu s prázdným vozem, v němž seděl pouze řidič, bylo dosaženo spotřeby 4,8 litru pouze při jízdě noční Prahou s takřka nulovým provozem, s vypnutou klimatizací a s dojížděním na křižovatky prakticky bez brzdění a téměř krokem. Tenhle způsob jízdy by v plném provozu skončil lynčem řidiče. Skutečná spotřeba při podílu 30 procent mimo město, 20 procent po dálnici a 50 procent ve městě činila 6,4 litru na sto kilometrů. Octavia se pyšní tabulkovými 4,4 litru nafty taktéž a stejně tak je to nepřesný údaj. Reálná spotřeba ve stejném mixu kilometrů se pohybuje kolem pěti a půl litru nafty.
Jakkoliv mohou být v současnosti hybridy in, tudy cesta bohužel nevede. Konkurenční diesel s vyšším výkonem, nižší spotřebou a lepšími užitnými vlastnostmi si totiž odbude svou práci i bez ekologicky velmi sporných baterií.
klady
Kvalita zpracování
Pohodlné sedačky
zápory
Cena
Hlučnost
Spotřeba
Malý kufr
Výhled dozadu
Tabulka:
Honda Insight
motor: zážehový čtyřválec
objem: 1339 ccm
výkon: 75 kW
zrychlení 0–100: 12,5 s.
max. rychlost: 182 km/h
převodovka: sedmistupňová CVT
spotřeba: 6,4 l kombinovaná
cena: 519 000,- základní