Aby se automobil kvalifikoval na tuto dvoustranu, musí se vymykat ze šedi – jakkoli vysokého – průměru. Nový Opel Astra Sports Tourer se ovšem nevyznačuje oslnivými dynamickými parametry, pokrokovou konfigurací hnací jednotky, rekordními hodnotami zavazadlového prostoru ani výjimečným postavením na trhu. Je „jenom“ hezký.
V centru pozornosti
Na parkovacím místě vyhrazeném autorovi této rubriky se ročně vystřídá více než stovka různých nových aut, ale musel bych dlouho vzpomínat, kdy naposled přimělo některé z nich kolegy ze sousedních kanceláří k takové komunikační aktivitě jako astra kombi. Dotazy na cenu, dynamiku či jízdní vlastnosti, nejednou provázené otevřenou žádostí o možnost nahlédnout dovnitř a posedět za volantem alespoň na parkovišti, člověk očekává, má-li privilegium testovat něco hodně placatého a rychlého, ale kde se bere takový zájem o kombík od Opelu?
Z fotografie může být těžké pochopit, proč se lidem tak líbí, avšak astra je jedním z těch aut, jejichž sofistikované trojrozměrné tvarování vynikne naplno až při osobním setkání. Vedle propracované hry s hranicí světla a stínu jsou klíčem k přitažlivosti Astry Sports Tourer zejména proporce – podobně jako větší model Insignia stojí tento opel na silnici pevně rozkročen a jeho svalnaté, široké zadní partie působí téměř stejně atleticky jako u urozených vozů se zadním pohonem. Nezasvěcení pozorovatelé z vedlejších kanceláří tyto nuance na vědomé úrovni samozřejmě nevnímají – vidí jednoduše půvabné rodinné auto, které je instinktivně přitahuje. Nebyl by zvídavý kolega ale zklamán, pokud bych mu přenechal auto k seznamovací projížďce?
Obklíčena soupeři
Opel Astra jako takový patří i ve své aktuální generaci do segmentu C neboli nižší střední třídy, což znamená, že musí bojovat o místo na slunci s mimořádně rozmanitou konkurencí. Z jedné strany jsou tu cenově výhodné, nicméně kompetentní modely asijských automobilek v čele s úspěšným vozem Kia Cee’d, následuje obvyklá skvadra francouzských zástupců otevřeně hrajících na strunu masivních slev a shora se o svůj díl hlásí vozy téměř prémiových kvalit, jako je Volkswagen Golf a Ford Focus.
Astra by na tomto kolbišti chtěla patřit k té lepší polovině, ale nezačala nejlépe. Při příchodu nové generace pětidveřového hatchbacku na sklonku roku 2009 auto zklamalo hlučným podvozkem, nevyváženým komfortem odpružení a letargickým projevem tehdy zcela nového motoru 1.4 Turbo, který měl být odpovědí na úspěšné tažení volkswagenovských jednotek TSI. Sports Tourer jako novinka letošního roku ovšem dokazuje, že Opel je z těch automobilek, které se umějí ze svých chyb bez zbytečného rozruchu poučit. Kultivovaností kombi nezaostává ze nejlepšími představiteli své třídy a většinu nerovností pohlcuje s grácií, za niž by se nestyděly ani některé menší modely Mercedesu. Opel přitom nepoužívá vyspělé víceprvkové zavěšení zadních kol jako focus a golf, ale jednodušší, levnější a prostorově méně náročnou nápravu s vlečenými rameny, která by na českých silnicích teoreticky měla být zdrojem permanentního kodrcání.
Lepšího vychování se potichu dostalo rovněž motoru, který se konečně projevuje tak, jak jeho konstrukce od počátku slibovala: tiše, mechanicky vytříbeně a s jemným, leč autoritativním zátahem. Letargie mu bohužel zůstala, i když on sám za to nemůže. Odstupňování pátého a šestého rychlostního stupně bylo zjevně zvoleno s ohledem na evropskou normu 80/1268/EEC, podle níž se měří spotřeba. Nikoli s ohledem na reálný svět. Výsledek je tristní – i při obsazení jedním člověkem má astra kombi v některých dálničních stoupáních problém udržet na šestku „tachometrových“ 140 km/h. Časté podřazování a snaha protlačit plynový pedál skrz koberec samozřejmě nijak nesvědčí spotřebě paliva. Člověk si raději ani nepředstavuje, jak by to vypadalo, kdyby vyrazil na dovolenou ve čtyřech a s kufrem naloženým až po strop.
Slabé turbo raději ne
Chtělo by se škodolibě poznamenat, že snad právě kvůli nadměrně optimistickému odstupňování převodovky šetřili konstruktéři místem, aby zákazníci nebyli v pokušení auto nadměrně přetěžovat: zadní sedadla Astry Sports Tourer patří pocitově i fakticky k nejstísněnějším v segmentu C. Zavazadlový prostor ale odpovídá přinejmenším průměru třídy. Pět set litrů v základní konfiguraci a 1550 po sklopení zadních sedadel uspokojí i hodně vysoké stěhovací ambice, zejména když má kufr příkladně pravidelný tvar a ke sklopení zadních opěradel není potřeba nic víc než zatáhnout za páčku přímo v zavazadlovém prostoru. Zapomenout bychom neměli ani na přednost společnou všem verzím Astry – ergonomicky sice poněkud svérázný, ale hodnotně působící interiér se širokou nabídkou příplatkových komfortních prvků.
Není sporu o tom, že Astra Sports Tourer je zdařilý produkt. Dokud ale Opel neupraví odstupňování převodovky verze 1.4 Turbo, uděláte nejlépe, když si ji objednáte s jiným motorem. Na výběr je jich naštěstí dostatek včetně tří dieselů, naším tipem je pak benzinový 1.6 Turbo: má většinu předností čtrnáctistovky, ale navíc ho neunaví každý druhý kopec na dálnici. Pak budete moci všem těm zvědavcům odpovídat s oprávněnou dávkou hřejivé samolibosti, že vaše nová astra kombi jezdí stejně senzačně, jak vypadá.
Value for money 7/10
Radost z jízdy 20 bodů z 40
Komfort 23 bodů z 30
Praktičnost 16 bodů z 20
Charisma 7 bodů z 10
Celkem 66 bodů ze 100
Opel Astra Sports Tourer 1.4 T 140k
Cena 486 000 Kč Motor přeplňovaný čtyřválec 1,4 l, 103 kW, 200 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s Nejvyšší rychlost 200 km/h Spotřeba 6,4 l/100 km