Menu Zavřít

Neústupnost může vyústit ve vládní krizi

3. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Reforma financí nemusí být schválena z věcných ani časových důvodů Reforma veřejných financí se možná zadrhne. Důvodem je především tlak odborů a ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha na zvyšování daní místo šetření na sociálních dávkách.

Reforma financí nemusí být schválena z věcných ani časových důvodů

Reforma veřejných financí se možná zadrhne. Důvodem je především tlak odborů a ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha na zvyšování daní místo šetření na sociálních dávkách.

Přestože z ekonomických kruhů se ozývá s ohledem na složení pracovní skupiny premiéra Špidly znepokojení nad osudem reformy, opoziční ODS se zatím příliš neznepokojuje. Poslanec rozpočtového výboru Vladimír Doležal (ODS) se nedomnívá, že vznik pracovní skupiny premiéra se může negativně dotknout prací na přípravě reformy. „Naopak si myslím, že je správnou snahou exekutivy nalézt základní shodu nad celým souborem reformních kroků, než půjde do Poslanecké sněmovny. Má to ale jeden háček,“ upozorňuje Doležal. „Vše závisí na tom, zda jsou vůbec schopni dohodnout se na jedné straně unionisté, lidovci a progresivní část ČSSD s protireformní částí sociální demokracie.“

Čas je jen do prázdnin

Důležité pro celý proces schvalování bude ale i dodržení časového harmonogramu, který je neúprosný. To uznává jak ministerstvo financí, tak politici všech parlamentních stran. Do prázdnin musí být schváleny normy či jejich změny, které se mají odrazit v přípravě státního rozpočtu na rok 2004. To se týká především zákonů, z nichž budou vycházet podklady pro stanovení výše příjmů a výdajů. Pokud by se nepodařilo celý harmonogram dodržet a změny se nestačily promítnout v návrhu státního rozpočtu na příští rok, reforma by ztratila smysl. Zatímní práce na reformě však příliš optimizmu nedávají.

Audity vládních programů

Ministerstvo financí se zároveň zabývá vypracováním auditu jednotlivých ministerstev, který by podrobil kontrole jednotlivé výdajové položky. Ze schválených auditů by pak vycházely závazné sumy, které by limitovaly hospodaření rezortů. Audity by se ale neměly týkat pouze účetnictví ministerstev, ale i nejrůznějších programů, které jsou mezirezortní povahy, jako je například program podpory bydlení. Značná část reformní agendy rovněž spočívá na ministerstvu práce a sociálních věcí. To v současnosti provádí ve spolupráci s MF delimitaci legislativy, kterou bude nutno přijmout. Podle vyjádření tiskového oddělení MF nejsou zatím stanoveny nejzažší časové hranice k tomu, kdy mají jít jednotlivé návrhy do sněmovny, termíny spíše vycházejí z jednání vlády, podle toho, jak se daří nacházet koaliční konsenzus s jednotlivými opatřeními.

Předstírání reformy

Právě na celokoaliční dohodě o prostředcích, kterými je možné dosáhnout vyrovnaného státního rozpočtu, však může celá reforma ztroskotat. Tvrdí to alespoň zástupci menších koaličních stran, kteří jsou v poslanecké komisi pro přípravu reformy. „Zatím si spíše připadám jako ve sboru na předstírání reformy,“ tvrdí předseda rozpočtového výboru Miloslav Kalousek (KDU-ČSL). Dokud se podle něj nedohodne ČSSD na konkrétní podobě reformy, nedá se pracovat na jednotlivých krocích. Mantinely mezi opatřeními na straně výdajové a příjmové stránky rozpočtové reformy jsou přitom podle poslance dopředu dané strukturou státního rozpočtu a jedině objektivně možnou reformní strategií, „a to v poměru jedna ku třem. Tedy na jednu korunu potřebnou k posílení příjmů musí být tři koruny ušetřených výdajů.“ Předseda rozpočtového výboru zároveň připustil, že řazení a časování reformních kroků, které by zachovávaly zmíněnou proporci, může být časovým rizikem při schvalování do začátku příprav prací na novém státním rozpočtu.

bitcoin_skoleni

Reformnímu křídlu, které ve Špidlově týmu představují Miroslav Kalousek a Bohuslav Sobotka, v příštích týdnech do smíchu nebude.

FOTO: ČTK

  • Našli jste v článku chybu?