PRAHA (flp) – Zatímco si zákazníci obchodní řetězce stále více pochvalují, samotní obchodníci si ruce mnout nemohou. Spokojenost totiž neznamená věrnost. Tak lze shrnout studii Shopping Monitor společností Incoma Research a Gfk Praha.
Z analýzy vyplývá, že ve všech sledovaných oblastech jsou zákazníci spokojenější než na počátku devadesátých let. Jak týdeníku EURO potvrdil šéf Incomy Tomáš Krásný, vysoká míra spokojenosti ale jednotlivým řetězcům loajalitu nezaručí. Málokterý zákazník u největších místních obchodníků utratí více než desetinu výdajů. Některé mezinárodní řetězce přitom dosahují na evropských trzích hodnoty třikrát až čtyřikrát vyšší – například Tesco ve Velké Británii a Ahold v Nizozemsku.
Nejvyšší míru loajality v České republice dosahují diskontní sítě. Poměrně věrné zákazníky mají i družstevní prodejny COOP systému.
Všechno je v pořádku…
Sledovaná oblast Procento spokojených zákazníků
1991 1994 1997 2000 2002
prodejní doba 93 96 96 97 97
šíře sortimentu 68 86 91 93 95
cena 24 49 66 81 86
obsluha 84 89 91 93 90
Zdroj: Shopping Monitor (GfK Praha + INCOMA Research)
…Tak proč nejít jinam
Řetězce 2000 2002
Podíl věrných
Albert 9,4 8,8
Carrefour 5,0 5,6
Coop/Jednota 7,0 10,2
Delvita 9,6 7,6
Hypernova 6,0 8,3
Interspar 5,7 5,8
Julius Meinl 6,8 6,9
Kaufland 12,2 14,6
Penny Market 13,9 13,0
Plus Discount 10,3 9,9
Tesco 7,2 7,8
Zdroj: panel domácností ConsumerScan, GfK Praha (2003)