V posledních letech naše i zahraniční firmy budují v tuzemsku výzkumná a vývojová centra. To je nesmírně pozitivní
Firmy vyrábějící díly a příslušenství pro silniční vozidla jsou vedle finálních výrobců druhým z pilířů českého automobilového průmyslu, říká v rozhovoru pro týdeník Euro Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
* Stále více dodavatelských zahraničních firem se však nyní usazuje v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, ale také v Rumunsku a Srbsku. Může nás to ohrozit?
Žádné ohrožení minimálně ve střednědobém horizontu nevidím. Čeští dodavatelé se u světových výrobců osvědčili jako plně konkurenceschopní. Nemají tedy důvod z naší země odcházet, ba právě naopak, další přicházejí.
* Nejsou nyní okolní země v poskytování investičních pobídek pružnější? Neztrácíme v tomto ohledu?
Pokud se týče investičních pobídek – ani v minulých pětadvaceti letech Česká republika nenabízela v porovnání se sousedními zeměmi výjimečně vysoké pobídky, ale díky mnoha výhodám k nám zahraniční investoři ve velkém vstupovali a vstupují i nadále.
* Čím k nám dodavatelské firmy přitahujeme? Jaké jsou naše výhody?
Často se zmiňují tradice automobilové a strojírenské výroby, vysoká profesionalita, zkušenost a zručnost zaměstnanců, vynikající adaptace na podmínky globální konkurence, stále dobrý poměr mezi osobními náklady a produktivitou práce, relativně stabilní politické prostředí, slušná infrastruktura a příznivé logistické vzdálenosti. Kromě toho však v posledních letech naše i zahraniční firmy stále více budují v České republice výzkumná a vývojová centra. Využívají tak potenciál tisíců našich špičkových odborníků. To je nesmírně pozitivní, protože automobilový průmysl i automobily se stále více digitalizují a jsou stále sofistikovanější.
* Jak jste spokojený s působením dodavatelských firem v Česku?
Mají vesměs vynikající výsledky, není proto žádný důvod k případné „nespokojenosti“. Pro ilustraci jen několik údajů za rok 2014. Tržby dodavatelů meziročně vzrostly o 8,4 procenta na 372,4 miliardy korun a export o devět procent na 290,9 miliardy korun. Podíl dodavatelů na celkových tržbách firem AutoSAP v roce 2014 tak činil 43,7 procenta, podíl na exportu 40 procent a na počtu zaměstnanců 69,6 procenta.
* AutoSAP eviduje 103 dodavatelských firem. Ale kolik jich je u nás celkem?
Do Sdružení automobilového průmyslu je v současnosti zapojeno celkem 103 dodavatelských firem, ale i v naší evidenci je jich mnohem více. Stanovit však přesný počet je obtížné, neboť řada firem nemá dodávky pro automobilovou výrobu jako hlavní výrobní náplň. Lze pouze odhadovat, že celkový počet dodavatelů do oboru automotive z Česka se může pohybovat mezi 300 a 350, přičemž se jedná o firmy různé velikosti, rozdílné dodavatelské úrovně i „hloubky výroby“ či podílu produkce přímo pro automobilový průmysl.
* Přicházejí ještě nové ze zahraničí?
Stále je zde prostor pro investice dalších zahraničních dodavatelů. Ukazují to příklady z poslední doby – příchod firem do dodavatelského parku v souvislosti s rozšiřováním výroby Škody Auto v Kvasinách. Dále investice společnosti NexenTire v žatecké průmyslové zóně (pneumatiky) nebo výstavba závodu Hyundai Mobis na výrobu světlometů v Mošnově na Novojičínsku či rozšiřování výrobních kapacit stávajících firem. Musíme si uvědomit, že dodavatelé z Česka z osmdesáti až devadesáti procent svou produkci vyvážejí, a to zejména do Evropy. A na tomto trhu je pro dodavatelské firmy působící v Česku pořád dostatek příležitostí.
Čeští dodavatelé se u světových výrobců osvědčili, a nemají tedy důvod z naší země odcházet, ba právě naopak, další přicházejí.
O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce