Už letos by mělo být možné telefonovat na palubách letadel, říká viceprezident ČSA
Nejen informační technologie, ale i strategický rozvoj a inovace má ve své kompetenci místopředseda představenstva a viceprezident ČSA Jiří Devát, který přišel do letectví loni na podzim ze softwarové společnosti. Býval generálním ředitelem české pobočky Microsoft. Podle Jiřího Deváta by již brzy cestující měli mít možnost používat během letu mobilní telefony a surfovat na internetu.
EURO: Každý let začíná obligátní výzvou, aby cestující uvedli svá sedadla do svislé polohy, připoutali se a vypnuli své mobilní telefony a veškerá elektronická zařízení. Poté jsou ještě důrazně upozorněni, že používání mobilních telefonů je zakázáno po celou dobu letu. Proč tomu tak je? Bylo by z hlediska bezpečnosti opravdu rizikové používat mobily? DEVÁT: Z technologického hlediska o žádný problém nejde. Všechny přístroje jsou testovány, žádné nebezpečí v podstatě nehrozí. Jde jen o regulační bariéru, kterou je třeba prolomit, respektive již se právě podařilo překonat. Používání mobilních telefonů během letu bude v některých letadlech možné již v letošním roce.
EURO: V letadlech ČSA? DEVÁT: Také. Jsem přesvědčen, že nyní má ČSA jistou konkurenční výhodu, kterou by měla využít. Nikdy neinvestovala ohromné sumy do speciálních zábavních systémů a telefonních stanic v letadlech jako třeba British Airways, Air France a typicky všechny asijské aerolinky, a to nám dnes paradoxně může pomoci snáze vstoupit do nové éry. Jsem přesvědčen, že příští éra se netýká letadla napěchovaného zábavními vymoženostmi, ale toho, umět poskytnout pasažérovi co největší volnost a možnost chovat se, jak je zvyklý. Dříve vstupoval pasažér do letadla jako do speciálního chrámu, který mu nabízí své zvláštní služby a snaží se ho ohromit. Příště půjde o to, co nejméně narušit jeho běžný styl fungování. Cestování v letadle by se nemělo příliš lišit od cestování ve vlaku či v autobusu. V ideálním případě by se mělo podobat cestování prstem po mapě v kanceláři klienta. Možnost telefonovat ze svého mobilu je tedy jednoznačně správnou službou. Do nových letadel Airbus, která má ČSA objednána a jež by měla být dodána alespoň za šest měsíců, pravděpodobně necháme nainstalovat technologie pro fungování mobilních telefonů.
EURO: Koncem letošního roku tedy bude možné na některých linkách ČSA telefonovat? DEVÁT: Taková příležitost je na dosah.
EURO: Během celého letu? DEVÁT: Konkrétní režim na palubě je spíše záležitostí regulačních orgánů než technických možností. Obvyklá představa je, že používání mobilů na palubě nebude možné v průběhu startu a přistávání letadla. A to nejen z důvodů preventivně bezpečnostních, ale také proto, že letadlo by se v nízké výšce chovalo jako virtuální operátor. Aby nenastávaly spory s držiteli licencí pro provozování pozemních mobilních sítí, byl předložen návrh provozovat naše služby až ve výšce nad tři tisíce stop (asi tisíc metrů), což je obecně považováno za prostor již dostatečně vzdálený od povrchu země a za neutrální z hlediska mobilních operátorů.
EURO: Očekáváte konflikty s mobilními operátory? DEVÁT: Někteří mobilní operátoři již začali protestovat. Argumentují, že mají licenci na provozování mobilních služeb na daném území a že při získávání licence jim nikdo neřekl, že by měla končit ve výšce jednoho kilometru. To je pravda. Nárokují si však právo na pokrytí neomezeně od středu Země až kamkoli do vesmíru, což je naprostý nesmysl. Bude-li se v budoucnu telefonovat z Marsu, pak si nemůže operátor, na něhož v té chvíli bude zrovna natočena zeměkoule, nárokovat, aby byl kosmonaut z této planety připojen právě na jeho síť, a ne na marťanskou.
EURO: Poskytuje již nějaká aerolinka možnost telefonovat během letu? DEVÁT: Tuto službu chtěla od začátku roku poskytovat společnost Emirates na všech svých letech, dosud ji však nespustila především z důvodu neukončených jednání s telekomunikačními regulátory. Ryanair to slibuje od příštího roku, také na celé flotile. Air France již testuje jedno letadlo s mobilními službami. Pár aerolinií tedy již v řadě stojí. ČSA však chtějí určitě být mezi prvními. Hraje nám do karet, že v příštích osmnácti měsících nám přijde několik nových airbusů. Je totiž relativně snazší onu technologii namontovat do nového letadla při jeho výrobě než tak činit dodatečně a vyčleňovat letadlo z běžného provozu. I my však musíme zahájit spolupráci s regulátorem - v našem případě s Českým telekomunikačním úřadem.
EURO: Jaká bude cena za volání z paluby letadla? DEVÁT: Měla by se pohybovat na úrovni dnešních evropských roamingových.
EURO: Zákazníci budou platit přes svého mobilního operátora, nebo přímo na palubě, jako když si chtějí zavolat dnešním leteckým telefonem? DEVÁT: Zákazníci budou volat stejně, jako když volají ze země, a ani placení nebude odlišné. Objeví se jim to na jejich měsíčním výpisu jako roamingový partner ČSA.
EURO: Bude to pro ČSA i významným novým byznysem, nebo to bude sloužit jen jako pobídka, aby si cestující vybírali její lety? DEVÁT: Dokážu si představit, že časem to může být i věc profitová, ale z počátku se to týká komfortu, který chceme nabídnout svým cestujícím.
EURO: A internetové připojení během letu? DEVÁT: Internet je technicky prakticky totéž co mobily. Má-li zákazník v notebooku GPRS kartu, pak se na internet dostane.
EURO: A kdyby se chtěl připojit přes WiFi? DEVÁT: WiFi připojení k internetu by vyžadovalo ještě nějakou dodatečnou investici, ale v zásadě je také možné. Úzké hrdlo je, že internet má větší datové nároky než mobilní telefonování. Vyžaduje tedy širší datový kanál. U krátkých a střednědobých letů nepovažuji tuto službu za důležitou, protože po odečtení doby startu, přistání a podávání občerstvení, zůstane na práci třeba 45 minut, a proto se velká investice do širokého datového toku nevyplatí. Internet by stál za úvahu v okamžiku, kdy by se ČSA rozhodly pro dálkovou flotilu. To je otázka července nebo srpna letošního roku. Letos jsme ukončili provoz linky do Dubaje, která jen na přímých nákladech prodělávala 300 000 korun na každý let. Takže nám zůstávají jen tři dálkové lety, do New Yorku, Toronta a Montrealu. V takovém případě se nedá moc hovořit o dálkové flotile. ČSA se musejí letos v létě rozhodnout, zda se chtějí dálkovými linkami dále zabývat. V tom případě by to znamenalo jejich expanzi a pořízení letadel pro dálkovou flotilu. Anebo případně rozhodnout, že ukončí dálkovou flotilu, a tedy i uzavřou zbývající tří destinace. Rozhodnutí o případném vybavení letadel technologií, která by cestujícím umožnila se přes WiFi síť připojit k internetu, závisí na vyřešení otázky dálkových letů.
EURO: Celý život jste pracoval v IT sektoru, více než deset let v Microsoftu. Jak hodnotíte po půl roce svou změnu? Jste spokojen s tím, že jste odešel z Microsoftu? DEVÁT: Nejsem spokojen s tím, že jsem odešel z Microsoftu. Jsem však spokojen s krokem, který jsem udělal. Získávám v ČSA novou zkušenost. Dával jsem přednost tomu zůstat v Microsoftu a rozvinout své zkušenosti tam. Z hlediska pracovního prostředí mi firma velmi vyhovovala. Na druhé straně mi krok, který jsem udělal, dává mnohem více možností do budoucna.
EURO: Proč jste nepokračoval v Microsoftu? DEVÁT: Protože jsme se nedokázali shodnout na příležitostech, které by mi dávaly příslib, že mě posunou dále. Chtěl jsem buď opravdu sexy práci, pro kterou bych byl ochoten se i přestěhovat do USA a třeba tři roky snášet výstřelky americké společnosti, anebo činnost v teritoriu, kde bych mohl rozvinout své dosavadní zkušenosti a obohatilo mě jinak, rozšířilo moji kulturní adaptabilitu. Tím jsem myslel Asii či Jižní Ameriku. Jenže v realitě příležitosti v Americe byly, ale ta opravdu zajímavá byla na poslední chvíli degradována o jeden stupínek níže. A v Asii dali přednost prosazování jen svých lidi.