Menu Zavřít

NH Zábřeh hledá výrobní par tnery na východě

14. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Firma začala na trhy Evropské unie pronikat přes FranciiSpolečnost NH Zábřeh se z výhradního dodavatele Nové Huti Ostrava stala významným vývozcem, který navazuje i dlouhodobé výrobní spolupráce.České strojírenství je tradičním motorem hospodářství a je také nejvýznamnějším odvětvím tuzemského exportu.

Firma začala na trhy Evropské unie pronikat přes Francii

Společnost NH Zábřeh se z výhradního dodavatele Nové Huti Ostrava stala významným vývozcem, který navazuje i dlouhodobé výrobní spolupráce.

České strojírenství je tradičním motorem hospodářství a je také nejvýznamnějším odvětvím tuzemského exportu. I přes nepříznivý vývoj na zahraničních trzích tvořily vloni právě strojírenské firmy přes polovinu našich vývozů. Jednou z nich byla i společnost NH Zábřeh, která v posledních deseti letech zaznamenala výrazné změny.

Řešením byly adresné nabídky

„Zatímco v roce 1993 jsme ještě byli stoprocentním dodavatelem Nové Huti Ostrava, dnes putuje třetina naší výroby za hranice. Nová Huť kupuje pouze třicet procent naší produkce,“ uvedl ředitel pro strategický rozvoj a marketing NH Zábřeh Václav Nétek. Firma totiž od dodávek čistě pro hutní průmysl zabrousila i do oblasti přesného strojírenství, energetiky, automobilového a dnes i leteckého průmyslu. Od poloviny 90. let firma začala rozšiřovat své odbytiště na trhy zemí Evropské unie. První kontakty na zahraniční odběratele a partnery získala prostřednictvím internetu a využívala také informace ze zastupitelských úřadů ČR a z CzechTrade. „Problémem v té době bylo množství firem, které u nás pouze testovaly cenové možnosti. To znamenalo časté obchodní návštěvy, ale bez výsledků,“ podotkl Nétek. V NH Zábřeh proto přešli na adresné nabídky ve snaze navázat dlouhodobou spolupráci, a to nejen obchodní, ale hlavně výrobní. V roce 1995 firma získala prvního silného partnera ve Francii. S Peugeot Citroen Industry začala spolupracovat na projektech strojního vybavení pro automobilový průmysl. Z Francie se aktivity společnosti postupně rozšířily na další trhy Evropské unie - do Belgie, Německa, Rakouska, Itálie a Británie. „Trh Unie je pro české firmy důležitým testem kvality a srovnání s tamními výrobci,“ konstatoval Nétek.

Firmy na východě mají zájem

Orientace pouze na západoevropské trhy dnes ale vzhledem ke zvyšujícím se nárokům na cenu nestačí. Tamní firmy, především francouzské a německé, jsou nuceny část své výroby přenášet do levnějších zón. „Zatímco v devadesátých letech jsme zaznamenali silný přenos výroby do tuzemska, dnes se již otevírají další, východnější trhy,“ uvedl Nétek. NH Zábřeh má vlastní know-how, které lze pro transfer výroby dobře využít. Snaží se proto vytvořit partnerské vztahy i směrem na východ. „Na východních trzích jsou vysoké celní i legislativní bariéry pro dovoz, proto se snažíme získat obchodní partnery pro vytvoření společných projektů,“ dodal Nétek. Zájem o spolupráci má mnoho východních firem, problém je ale ověřit jejich solidnost. NH Zábřeh pronikl i na indický trh. Zaznamenává také zájem o přesun výroby z USA. Prostřednictvím Hospodářské komory firma jedná také v Rusku.

bitcoin_skoleni

V ítané by byly oborové mise

Českým vyvážejícím firmám chybí podle zkušeností NH Zábřeh lepší podpora od bank. Ta je pro dlouhodobou spolupráci nedostatečná. „Pokoušeli jsme se také získat prostředky z programů podpory od Českomoravské záruční a rozvojové banky, ale ty jsou pouze pro malé firmy. My, s pěti sty zaměstnanci, na ně nemáme nárok,“ konstatoval Nétek. Podle jeho slov by firma také uvítala podnikatelské mise cílené na obor. Protože pokud je mise příliš široká, je obtížnější najít partnera. Firmy z oboru je podle Néteka potřeba sdružit a dosáhnout tak větší integrity nabídky například pro výběrová řízení.

  • Našli jste v článku chybu?