Znamení peněz, který skutečně umí to, na co vypadáVšechny dosavadní podoby Land Cruiseru měly jednu spojovací hodnotu, a tou byla vynikající prostupnost terénem. Teď ve své poslední verzi nabízí nejtvrdší podvozek z celé řady a nejsilnější motor 4,7 V8. Také ovšem patřičně žíznivý.
Znamení peněz, který skutečně umí to, na co vypadá
Všechny dosavadní podoby Land Cruiseru měly jednu spojovací hodnotu, a tou byla vynikající prostupnost terénem. Teď ve své poslední verzi nabízí nejtvrdší podvozek z celé řady a nejsilnější motor 4,7 V8. Také ovšem patřičně žíznivý.
Čelo v pelotonu terénních vozů patří opět Toyotě Land Cruiseru. Vyplývá to z tabulek limitních úhlů a hloubek prostupnosti, ale hlavně se to projeví přímo v bahně a mezi rigoly. I při maximálních náklonových expozicích zůstávají řidič i spolujezdci dobře ukotveni v sedadlech. Tvář nového Land Cruiseru 100 nenese žádný supernový designérský prvek. Toyota se přidržela uspokojivého konzervatizmu masivní přídě s tentokrát hodně „vyceněným“ chladičem a stroze luxusním interiérem. V něm budí respekt přímočará funkčnost a jednoduchost zasazená do leštěného dřeva. Dvou a půl tunový vůz je na silnici překvapivě tichý a hbitě akceleruje. Automatická převodovka přitom nejeví nervózní snahu podřazovat při každém přidání plynu. Tíha vozu se zato projeví při brzdění - čtyři odvětrávané čelisťové brzdy sice odvádějí skvělý výkon, přesto je hybnost těžkého auta hodně na dojezdu znát. Znát je i spotřeba majestátního 4,7litrového zážehového agregátu. Jen obtížně se dařilo stlačit průměr pod osmnáct litrů. Překvapivě hlasitý je přejezd velikými koly přes třeba i drobné nerovnosti asfaltu. Jde ale jenom o zvuk - do zad sedadel se žádné drncnutí nepřenese.
Technické parametry a cena
Toyota Land Cruiser 100 4,7
Obsah motoru 4664 ccm
Počet válců 8
Max. výkon 175 kW
Točivý moment 434 Nm
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 11,2 s
Převodovka 5-automat
Spotřeba ve městě 21,5 l/100 km
Spotřeba na dálnici 13,4 l/100 km
Spotřeba průměrná 16,3 l/100 km
Provozní hmotnost 2550 kg
Délka 4890 mm
Šířka 940 mm
Výška 1880 mm
Zavazadlový prostor 1680 l
Objem nádrže 96 l
Cena Kč 2 430 000
Hodnocení
+ KLADY
* Prestiž
* Technická životnost
* Prostupnost terénem
* Pasivní bezpečnost
* Velký zavazadlový prostor
- ZÁPORY
* Vysoká pořizovací cena
* Spotřeba
* Nákladný servis
* Obtížné parkování
* Řada ovladačů na volantu
Zvláštní pozornost zaslouží: Úplně chybějící práh zavazadlového prostoru
Jak na DPH
I stovkový Land Cruiser je možné vydávat za „montážní vůz“ díky příčce za druhou řadu sedadel. Při rozměrech terénní toyoty je plocha plných plechových zad přepážky značná. Příčka je posuvná na dvou kolejnicích pod zadní lavicí. Příčka má nevýhodu i výhodu. Nedá se kvůli blatníkům položit na podlahu, ale terénnímu vozu mříž před kufrem na prestiži neubírá.
Na co to auto je?
O Toyotě Land Cruiseru se dá říct, že je „podobojí“. Přináší svému majiteli vážnost a je odznakem prosperity a úspěchu. Ale není postavena jen pro oko, prostupnost terénem má pohádkovou. Velký vůz za 2,5 milionu nekoupí důlní společnost pro rozvoz pilotů kráčejících rypadel. Je to auto pro šéfa kreativců úspěšné reklamky nebo majitele horských hotelů.
Je to auto, které fakt umí, říká Marcel Botunský majitel sítě autoservisů
* Vy jste spíš manažer než muž do terénu. Potřebujete nutně tak velký terénní vůz?
Tak nutně ne. Když já jedu do terénu, znamená to, že objíždím své provozovny. Ale jedu velkým, drahým, bezpečným autem, na kterém je vidět, že v terénu fakt umí. A to je pro mě důležité.
* V jakém smyslu?
Bezpečnost je jasná. A to ostatní je jistota, že s tímhle autem nemusím vysvětlovat, že o obchod dost stojím a že mi to jde.