Myslíte si, že se firmě Telefónica podaří udržet vedoucí pozici Eurotelu v konkurenci s T-Mobilem a Vodafonem?
- 1) ano 50,4 %
- 2) ne 26,1 %
- 3) nevím, nemám názor 23,5 %
Přece jen se našla věc, na níž se hašteřící český kabinet shodl. Byl to prodej státního podílu v Českém Telecomu. Získal ho za 82,6 miliardy korun španělský telekomunikační mamut Telefónica. Tato firma dosud působila ve španělsky mluvících státech Evropy a v Jižní Americe. Český Telecom obhospodařuje 3,4 milionu pevných linek a stará se o 4,6 milionu uživatelů mobilů. Otázka Manažerského barometru byla tentokrát věnována tomu, zda se Telefónice podaří udržet vedoucí příčku Eurotelu v konkurenci s T-Mobilem a Vodafonem. Více než polovina tázaných je přesvědčena, že Eurotel si svoje prvenství udrží.
Nejdůležitější bude podle prvního respondenta to, zda mezi poskytovateli telekomunikačních služeb proběhne opravdová soutěž: „Dovoluji si zapochybovat, že je možno označit Eurotel za lídra tohoto oboru v ČR. Určitě měl nejlepší výchozí pozici, zatímco Vodafone, respektive Český Mobil alias Oskar nejsložitější. A právě na nesporných úspěších Oskara je zřetelná odvěká podnikatelská pravda, že největším bohatstvím (nebo propadákem) jsou lidé. Bude nesmírně záležet na tom, s jakou podnikatelskou filozofií Telefónica skutečně přichází, jak vnímá Českou republiku a jejich deset milionů obyvatel, jakou firemní kulturu vyznává a nastaví, na jakých lidech postaví svoje působení v Česku. Ve stejné míře se toto samozřejmě týká i Vodafonu, který nedávno převzal Oskara. A pravděpodobně nejdůležitější okolností bude fakt, zda bude probíhat skutečná soutěž mezi operátory, nebo soutěž pouze předstíraná, na bázi kartelové dohody, která pak bude přinášet zkreslené výsledky a také větší nápor na peněženky uživatelů.“
Je možné, že se my, uživatelé, dočkáme příjemného překvapení: „Telefónica má oproti konkurenci silnou zbraň. Ovládá totiž trh pevných linek, kde je evidentní jedničkou bez možnosti reálné konkurence. V dnešní době by totiž konkurenční síť pevných linek v tomto rozměru vytvářel jen 'investiční blázen'. Možná budeme ještě mile překvapeni, jak telefonování z mobilů všech sítí na pevné linky Českého Telecomu zlevní, neboť majoritní výnosy z telefonního byznysu přináší vždy mobilní divize. Koneckonců je to logické, který rybář by kupoval rybník bez kaprů?“
Jiný účastník pravidelné ankety upozorňuje na výsledky v krátkodobém a dlouhodobém horizontu: „Krátkodobě může Telefónica vedoucí pozici v soutěži s T-Mobilem i ztratit, neboť bude muset vyřešit restrukturalizaci a produktovou provázanost pevné sítě (pokud si ji ponechá) s mobilní. Dlouhodoběji však bude těžit nejen z dobrého základu v mobilní části, ale zejména z vazby mobilní a pevné sítě, která poskytuje širší technologické možnosti. Brzdou se mohou stát některé legislativní překážky a svým způsobem i dominantní postavení Českého Telecomu v oblasti pevných sítí, neboť bude čelit atakům za zneužívání svého postavení. Vodafone bude ve střednědobém horizontu spíše jen sekundovat souboji dvou velkých operátorů, a i když poroste nejrychleji, bude růst z nízké základny a postavení (těsné) obou velkých operátorů neohrozí.“
Další vývoj je podle názoru tohoto ředitele jen v rukou vedení: „Postavení firem bude ovlivněno více schopností lokálního vedení než majitelem (přičemž majitel je u všech obdobný: nadnárodní výrazný hráč na trhu mobilních komunikací). Nepředpokládám, že by Telefónica prováděla významné změny ve vedení společnosti, která je úspěšná. Zkušenosti z akvizic v České republice ukazují, že pokud firma funguje a zahraniční vlastník má citlivý přístup k jejímu vedení (dokáže odhadnout, do jaké míry mu může ponechat volnost, a nabídnout podporu tam, kde je vhodná, v případě Eurotelu to může být vyjednávací pozice vůči dodavatelům), může akvizice znamenat pro český subjekt plus.“
O rozvoji telekomunikační společnosti rozhodne přístup nového vlastníka k jejímu vedení: „Bude záležet na přístupu Španělů k řízení Eurotelu. Vzhledem k omezené mezinárodní zkušenosti španělského operátora se obávám o 'necitlivý' přístup (budou to chtít dělat stejně jako ve Španělsku bez ohledu na českou realitu, i když budou říkat něco jiného). Pošlou-li do Eurotelu nýmandy druhé a třetí kategorie bez manažerských znalostí a zkušeností z mezinárodního prostředí, je pravděpodobné, že ti tu udělají více škody. Sáhne-li však španělská Telefónica po ostřílených mezinárodních manažerech, může se jí podařit pozici udržet.“
V poslední reakci se objevuje příznivé hodnocení společnosti, jíž Český Telecom patří: „V době, kdy jsem působil na evropské manažerské úrovni, jsem se seznámil se studií telekomunikační infrastruktury v Evropě. Španělsko bylo jednoznačně na prvním místě, vyspělé evropské země měly za Španělskem značnou ztrátu. Španělsko založilo svůj vzestup na velkých investicích do telekomunikační infrastruktury a Telefónica byla jejich nositelem a získala si špičkové renomé.“
Odpovídalo 115 manažerů