Menu Zavřít

Nízké náklady mě baví

22. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Smart Wings se rozhlédne i po regionálních letištích

EURO: Objevily se dohady, že za špatnými výsledky ČSA v charterové dopravě v minulosti je váš dávno plánovaný nástup ke konkurenčnímu Travel Servisu (TS). Co na to říkáte? KŮLA: Celou svou kariéru jsem spojoval s ČSA. Že bych si před několika lety začal připravovat pozici u Travel Servisu, mi připadá tak absurdní, že to ani nechci komentovat. Ještě když jsem byl v ČSA, tak jsme Travel Servis chtěli koupit a dvakrát jsem se o to pokoušel. Ve druhém případě to byl dokonce oficiální důvod mého odchodu z funkce. Takže tato vyjádření pilotů považuji za trochu úsměvná. Mohu je pouze zařadit mezi svá manažerská ocenění a diplomy. Pokud mají piloti ČSA obavy z mého působení u konkurence, tak to asi s mými manažerskými schopnostmi není tak špatné.

EURO: Co je na projektu Smart Wings tak zajímavé, že jste se rozhodl do toho vstoupit? KŮLA: Travel Servis vstupuje do nové etapy své existence. Dosud to byla velmi solidně vybudovaná charterová letecká společnost. V letošním roce se majitelé rozhodli vkročit do dalšího byznysu, do pravidelné přepravy v low cost podobě. To je už přece jenom něco jiného. Navíc od podzimu chce společnost pořídit dálkové letadlo. Travel Servis se tak mění ve společnost trochu jiného typu. Pokud mě majitelé oslovili a mají zájem využít mých zkušeností, které jsem za 33 let v letecké dopravě nasbíral, tak je to pro mne lákavé. Pomáhal jsem čtrnáct let budovat nové ČSA, z toho čtyři roky v nejvyšší funkci. Myslím, že pro každého manažera je velice lákavé být u projektu, kdy se buduje něco nového. I když v tomto případě to určitě není na zelené louce.

EURO: Přivedete si i své spolupracovníky z ČSA? KŮLA: O tom nechci spekulovat. Musím se nejprve seznámit s lidmi. Podle toho, co současní manažeři dokázali, jsou jistě schopní, takže by asi byla škoda je měnit. Firma ale roste, bude zřejmě potřebovat posílit, takže nevylučuji, že se potkám s některými bývalými kolegy, ale zatím opravdu nemám žádnou konkrétní představu.

EURO: Může malý český low cost uspět v konkurenci, která zde je? Vždyť na Ruzyni operuje asi devět podobných společností a ČSA se do toho chtějí také pustit. KŮLA: Obrovskou výhodou Travel Servisu je, že je to skutečně nízkonákladová firma. Nedávno jsem slyšel, že správně by se těmto společnostem mělo říkat nízkocenové. Těžko ale může někdo mít nízké ceny, když nemá nízké náklady a já myslím, že sotva někdo z těch společností, které létají do Prahy, se může nákladově měřit s Travel Servisem. Byl jsem vždy toho názoru, že je třeba náklady držet velmi nízko a byl to také důvod, proč ČSA přestály bez úhony největší krizi v letecké přepravě v letech 2001 až 2002.
Další věc je, že zde bude působit na domácím trhu. Myslím, že Smart Wings mají dobré šance.

EURO: Klientelou nové společnosti by tudíž měli být převážně čeští občané? KŮLA: Low cost dopravci přinesli fenomén, kterým je generování nové poptávky. Oni primárně konkurují autobusové a železniční dopravě více než tradičním leteckým společnostem. Myslím, že v našem případě to bude podobné. Jsou jistě lidé, kteří vůbec nepomýšleli na to, že poletí do Paříže. Nyní si ale řeknou, za patnáct stovek se tam mohu zaletět podívat na víkend. Když chtěl někdo do Španělska autobusem, tak mu to trvalo dva dny a nyní se tam za poměrně malé peníze dostane za dvě hodiny.

EURO: Tím ale mohou vzniknout Travel Servisu problémy v charterech, protože charterová letenka stojí několikanásobně více. KŮLA: To je nepochybně správná otázka, ale jde o určitou vyváženost. Nepochybuji o tom, že když se pan Vik (šéf TS) rozhodoval, že bude létat do Madridu, tak dobře zvážil, jak to bude kolidovat s jeho charterovou sekcí.
Chartery oslovují navíc segment trhu, kde lidé chtějí kompletní služby cestovní kanceláře, zatímco low cost doprava je pro lidi, kteří cestují sami.

EURO: Nástup low cost dopravců je přece jen poměrně prudký a musí dříve nebo později narazit na poptávkovou bariéru. Nebojíte se toho? KŮLA: Srovnejte si, kolik lidí cestuje v ostatních zemích Evropy a kolik v ČR. Myslím, že je zde velký prostor pro růst.

MM25_AI

EURO: V čem mají nízkonákladové společnosti nízké náklady? Vždyť to letadlo stojí pořád stejně a pilot taky. KŮLA: U velkých low cost dopravců ta letadla nebyla stejně drahá, protože kupovali ve velkém, a tudíž za velice slušné ceny. Mimochodem, byl jsem v ČSA kritizován za to, že jsem nakupoval boeingy, a všimněte si, čím všichni low cost dopravci létají. První průlom se Airbusu podařil teprve loni. Navíc tyto společnosti obrovsky šetří na osobních nákladech.

EURO: Low cost dopravci často šetří i tak, že létají z menších regionálních letišť. Zkusí to i Smart Wings? KŮLA: Dovedl bych si to velmi dobře představit. Samozřejmě záleží na tom, zda to letiště nabídne zajímavé podmínky a zejména zda odtud bude dobré spojení do Prahy, která je největším lákadlem pro zahraniční turisty. O jednom takovém letišti bych věděl.

  • Našli jste v článku chybu?