Menu Zavřít

Nižší už nebudou

15. 1. 2004
Autor: Euro.cz

Ceny nových aut

PRAHA (tpk) – Vybrat si nové auto bylo v České republice loni těžké. Všechny automobilky na tuzemském trhu se předháněly, která nabídne výhodnější ceny a bohatší výbavu. Situace v showroomech se odrazila ve výsledcích indexu ENCPI (European New Car Price Index), sledujícím ceny nových vozů v devatenácti evropských zemích, jejž publikuje server eurocarprice.com spolu se společností PricewaterhouseCoopers. Česko je podle něj na druhém místě, levnější jsou auta jen v Polsku. V letošním roce se však tuzemské ceny nejspíše pohnou směrem nahoru výrazněji.
V Česku stouply ceny vozů během loňského roku pouze o 1,7 procenta, přestože celá Evropa za dvanáct měsíců zaznamenala nárůst o 4,6 procenta. Výrazně se rozdíl projevil v prosinci, kdy byly u nás ceny o devět procent níž než průměr eurozóny a devítiprocentní manko mají české ceny na průměr i za celý rok.
Eurocarprice.com sleduje kromě maloobchodní ceny v zemích eurozóny a některých dalších rovněž cenu očištěnou od všech daní. Tyto ceny stouply za loňský rok o 3,9 procenta. Nejníže stojí Řecko, naopak nejdražší jsou vozy ve Švýcarsku. Průměrná cena bez daní v celé západní Evropě znatelně rostla v segmentech malých vozů, nižší střední a vyšší střední třídy, naopak u miniaut klesla proti prosinci roku 2002 o 1,7 procenta.
Ačkoliv se na českém trhu automobilky zatím stále trumfují nízkými cenami, měla by se postupně částka potřebná ke koupi nového vozu zvyšovat stejně jako tomu bude v západní Evropě. „Přestože některé z evropských trhů v roce 2004 porostou, není pravděpodobné, že by to uspokojilo zvýšené nároky výrobců na zisk, aniž by se ceny nepohnuly směrem vzhůru,“ tvrdí Robin Goodyer z eurocarprice.com.
Zvyšování cen by mělo souviset částečně se vstupem do Evropské unie, neboť ta klade důraz na jejich postupnou harmonizaci v rámci všech států. Pro zákazníky by nemělo být výrazně výhodnější, aby jezdili nakupovat auta za hranice. Například Škodovek bylo v Německu do provozu přihlášeno o dvacet tisíc víc, než se prodalo, jak v rozhovoru s týdeníkem EURO uvedl šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek (EURO 51-52/2003). Němci jezdili pro mladoboleslavská auta do Belgie či Nizozemska.
Odborníci v autopmobilovém průmyslu se však vesměs shodují, že sjednotit ceny nebude možné, dokud v zemích unie platí různé daňové zatížení. Částečně by v tom přesto mohla pomoci nová regulace vyhlášky o blokové výjimce, která již v západní Evropě platí od loňského října a v Česku se podle ní začnou prodejci řídit od 1. listopadu letošního roku. „S tím, jak se bude produkce nových automobilů zvyšovat a zároveň se začnou projevovat účinky zavedení nové regulace v oblasti blokové výjimky, ceny se budou sbližovat na vyšší úrovni než dosud,“ předpokládá Charles Seguin, šéf divize Autofacts Retailer Capabilities v PricewaterhouseCoopers.
Nová vyhláška umožní dealerům být méně závislý na jednom dovozci. Budou moci prodávat modely od více automobilek, pokud splní jejich požadavky na kvalitu prodejního místa a servisu. Jak uvádí Lubomír Tvardík, šéf českého zastoupení Nissanu, podmínkou může být také například, že prodejní místo musí být dále než pětadvacet kilometrů od jiného showroomu značky. Výrobci naopak nebudou muset dealerům poskytovat exkluzivitu pro určitý region.
Se vstupem do Evropské unie souvisí také třetí událost, která může ovlivnit ceny na českém trhu: snížení cla na automobily vyráběné v Japonsku a jinde v zámoří o sedm procent. Dopad na české ceny však patrně bude minimální ze dvou důvodů. Jednak japonské automobilky vyrábějí valnou část svých modelů pro Evropu v zemích unie (Nissan z Japonska vozí pouze terénní automobily s pohonem všech čtyř kol), takže se jich snížení cla nedotkne, a jednak jsou ceny v Česku o devět procent pod průměrem unie a vzhledem ke zmíněné harmonizaci by měly spíše růst.

Auta máme skoro nejlevnější
(index maloobchodních cen nových vozů ve vybraných evropských zemích)
index vývoj za poslední rok
Česká republika 91 1,7 %
Belgie 97 5,0 %
Dánsko 199 9,8 %
Finsko 132 0,2 %
Francie 99 5,3 %
Irsko 132 5,1 %
Itálie 96 4,8 %
Maďarsko 99 6,2 %
Německo 97 3,7 %
Nizozemsko 117 6,9 %
Norsko 158 4,2 %
Polsko 84 12,3%
Portugalsko 129 4,9 %
Rakousko 110 5,1 %
Řecko 102 3,5 %
Španělsko 98 5,6 %
Švédsko 99 4,7 %
Švýcarsko 96 2,7 %
Velká Británie 99 4,7 %
západoevropský průměr 101 4,6 %
země eurozóny 100 4,7 %
Pozn.: Index je vážen objemem prodejů

Řecko na čele
(index cen nových vozů očištěných od všech daní ve vybraných evropských zemích)
index vývoj za poslední rok
Belgie 101 1,7 %
Francie 99 1,9 %
Itálie 94 1,2 %
Německo 107 1,3 %
Nizozemsko 95 2,2 %
Portugalsko 94 1,8 %
Rakousko 104 1,2 %
Řecko 86 1,9 %
Španělsko 95 2,9 %
Švédsko 101 -1,5 %
Švýcarsko 114 0,1 %
Velká Británie 102 2,0 %
západoevropský průměr 100 1,7 %

bitcoin_skoleni

Pramen: analýza eurocarprice.com založená na datech dodaných společností JATO Dynamics

  • Našli jste v článku chybu?