Hummer na elektřinu a ti ostatní
Kdo by nebral Hummer H1 za míň než půl milionu korun? Je fakt, že je potřeba vysolit 750 dolarů za cédéčko a dalších 250 za bezpečnostní pásy, ale co na tom. Vyrábí se v licenci od General Motors, takže je všechno v pohodě. Stejně je fajn, že za pětistovku navíc k němu člověk dostane bag na golfové hole. Jen ten motor vypadá podezřele. Tři a tři čtvrtě koně není moc. Zhruba stokrát míň než originál. Jenže zase tolik nežere. Elektromotor je holt elektromotor. Škoda, že má tahle „há jednička“ jen dvě sedadla.
A je z Havaje. Zní to natolik potrhle, že asi zákonitě musí padnout věta: To mohli vymyslet jen Američani. Repliky různých automobilů od hummeru přes roadster od Fordu ze třicátých let až třeba po Mercedes SLK totiž mají sloužit především k pohybu po golfových hřištích. Většinou jsou dvoumístné, ale v nabídce bývají i luxusní prodloužené verze pro šest nebo osm zapálených golfistů. Výjimkou v nich není kožené čalounění, osmipalcové obrazovky s DVD přehrávači, pro lepší orientaci slouží zabudovaná GPS. Ať už na benzin nebo na elektřinu, dokážou jet zhruba třicetikilometrovou rychlostí. Podrobnosti o akceleraci prodejce LuxuryCarts.com neuvádí.
Přitom se tyto vozíky derou ve Spojených státech i na silnice. Pokud mají blinkry, světla, klakson, bezpečnostní pásy a další vybavení, bez obav na ně mohou. Nikoli jako golfová přibližovadla, ale coby NEV (neighbourhood electric vehicle). „V uplynulých šesti letech rostly prodeje luxusních golfových vozíků o čtyřicet procent ročně,“ tvrdí majitel LuxuryCarts.com Michael Hruby a dodává: „Loni jsme měli tržby milion dolarů, a to jsme teprve na začátku.“ Kdyby stejně rychle rostly i prodeje hummeru, v Detroitu by to hodně oslavovali.