Telekomunikační zákon
Vláda svým usnesením z konce loňského roku nařídila ministru dopravy a spojů, aby jí do 31. května 2002 předložil návrh věcného záměru novely telekomunikačního zákona. Je chvályhodné, že Zemanův kabinet by chtěl ještě vpředvečer voleb představit v plné kráse telekomunikační novelu, tentokrát již bez děr, chyb a nejasností. Existuje ovšem riziko, že v rámci politického kvaltu může být vyroben další právní zmetek.
Český telekomunikační trh úpravu a dopsání zákona potřebuje. Je například nutné vyjasnit si pojem nezávislost Českého telekomunikačního úřadu. V nynějším textu také není vůbec řešena problematika zpřístupnění „telekomáckých“ místních smyček (metalických linek vedoucích od uživatele k ústředně) konkurenčním operátorům. Problémů je řada, zvláště v oblasti propojování sítí. Ale dvou či tříměsíční zdržení by asi nikoho nezabilo.
Zákon platí od července roku 2000. Už v době jeho schvalování bylo jasné, že v původní jalové podobě nemůže dlouho vydržet. Byly v něm zakotveny některé povinnosti pro operátory (vydání referenční nabídky propojení sítí, lhůty pro uzavírání smluv o propojení, lhůty pro zavedení služby volba operátora a přenositelnost čísla), aniž by byly stanoveny sankce za nedodržení. Jde o princip „musíš to udělat, ale pokud ne, nic se ti nestane“, který v českém právním systému již zdomácněl. I v roce 2000 zvítězila rychlost nad logikou.
Otázkou je, zda i novela nebude muset být brzy novelizována. Evropská unie, vědoma si postupující konvergence jednotlivých sektorů, chce totiž celou složitou problematiku elektronické komunikace řešit jedním regulačním rámcem. Tedy v jednom balíku boudou hlasová telefonní služba, datová komunikace, rozhlasové a televizní vysílání. I čeští politici by se tedy měli zamyslet, zda by nebylo rozumnější rovnou připravit ucelený zákon o elektronických komunikacích než složitě předělávat telekomunikační zákon. Nebo dělat na obou souběžně. Všechny komunikační potůčky se přece stékají do jediné řeky s podobnými problémy.
Takový zákon samozřejmě nikdo do konce května nepřipraví, ale proč by termín červnových voleb měl být pro státní správu zlomovým datem? Nostradamus se o něm nikde nezmiňuje.
Liberalizace telekomunikačního trhu se na veřejnosti zatím příliš pozitivně neprojevuje (viz únorové zdražování v Telecomu). Evropská komise ve své loňské hodnotící zprávě uvedla, že oddálení liberalizace poškozuje zájmy spotřebitelů a také investory v těch společnostech, které se snaží konkurovat státem ovládanému dominantnímu operátorovi. To je pravda, a je to nepochybně důsledek zákona. Rozhodnout o formě nápravy by ale raději měla nová vláda.