Zatímco omezení spojená s pandemií koronaviru tvrdě dopadají na značnou část podnikatelů, internetové obchody jejím vlivem naopak zažívají rozmach. Zavřené prodejny a vyšší poptávka po online nákupech se pozitivně podepsaly i na obratu největšího evropského prodejce parfémů a kosmetiky Notino. Ten loni vzrostl na rekordních 14,5 miliardy korun, což je o 42 procent více než loni.
Tuzemská společnost, kterou v roce 2004 založil Michal Zámec, odeslala v roce 2020 celkem 12 milionů balíčků s 55 miliony produktů, a to celkem do 24 evropských zemí. Největší tržby e-shop zaznamenal během akce Black Friday, kdy odbavil celkem 140 tisíc zásilek. Běžně jich je přitom kolem 30 tisíc. České pobočky se na celkovém obratu podílely ze 14 procent, vyplývá to z tiskové zprávy společnosti.
Nejvíce rostl zájem o pleťovou péči a vlasovou kosmetiku, jejíž obrat se zvedl o 70 procent, následovala kategorie make-upu s 50 procenty. Parfémy, které dlouhodobě představují nejprodávanější kategorii, zaznamenaly nejpomalejší růst a zvedly meziroční obrat o 22 procent. „Parfémy představují polovinu výkonu celé firmy a jsou dlouhodobě tahounem našeho obratu. V uplynulém roce jsme nicméně zaznamenali extrémní růst kosmetických kategorií,“ říká generální ředitel Zbyněk Kocián.
Rozšíření sortimentu a expanze do zahraničí
Původně Notino začínalo jako e-shop s parfémy. Sortiment ale postupně rozšiřovalo na celý segment krásy. V současné době internetový obchod nabízí přes 55 tisíc produktů od 1 150 různých značek a patří k největším hráčům na trhu. Vzhledem k rostoucímu počtu zákazníků, jichž loni bylo 16,5 milionu (o 3,5 milionu více než v roce 2019), muselo Notino otevřít druhé logistické středisko v Rumunsku, které má pomáhat odbavovat zásilky do zemí jako Řecko či Bulharsko.
„V souvislosti s pandemií koronaviru jsme si uvědomili, že hranice, které dosud v rámci Evropské unie nikdy nebyly problémem, se problémem staly. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci dostávali své balíčky nejen včas, ale dokonce ještě rychleji než dříve,“ řekl Kocián s tím, že právě tomu má nové distribuční centrum v Bukurešti pomoci.
Nové prostory mají Notino přiblížit klientům ze vzdálenějších zemí. „Věříme, že díky tomuto kroku posuneme zážitek z nakupování opět o úroveň výše. Decentralizace řízení a skladů Notina zároveň představuje významnou expanzi společnosti na zahraniční trhy, “ dodal Kocián.
Kromě internetového obchodu disponuje Notino také 26 kamennými pobočkami v devíti zemích, včetně Česka, Rakouska a Polska, kde společnost loni otevřela svou dosud největší prodejnu.
Zájem o online nakupování rostl loni v celé České republice, vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. Zatímco do roku 2019 se podíl nakupujících na internetu zvedal více méně stabilním tempem, mezi rokem 2019 a 2020 rostl tento podíl skokově. Během sledovaných tří měsíců na internetu alespoň jednou nakoupilo 54 % osob (v roce 2019 to bylo 39 %), přičemž 40 procent z těchto lidí uvedlo, že takto nakoupilo třikrát až pětkrát.
V posledních 12 měsících před dotazováním pak přes internet nakoupilo 66 % jednotlivců. Pro srovnání, v roce 2005 tímto způsobem nakupovala pouze 3 procenta Čechů.