Libanonskému miliardáři Ajmanu Harírímu vadí na sociálních sítích reklamy a zásahy do soukromí. Přišel proto se svou vlastní verzí. Jeho sociální síť Vero bude fungovat na bázi měsíčních příspěvků, zato však bez reklam. Zároveň cílí na dospělejší uživatele.
Facebook nebo Twitter podle Harírího výrazně zasahují do soukromí svých uživatelů. Pomocí takzvané těžby dat o nich sbírají co nejvíce informací, které pak poskytují třetí straně, která pak může své reklamy specificky zacílit. Syn bývalého libanonského prezidenta Rafíka Harírího, na kterého byl v roce 2005 spáchán atentát, se proto rozhodl přijít s vlastní sociální sítí, kterou pojmenoval Vero (italsky pravda).
„Když jsem se připojil ke stávajícím sociálním sítím, zjistil jsem, že možnosti na ochranu soukromí jsou omezené a špatně pochopitelné. Nehledal jsem další cesty, jak by mě mohli lidé kontaktovat. Cítil jsem trochu obnažený,“ vysvětluje Harírí, co jej vedlo k myšlence vlastní sociální sítě.
Nová sociální síť si zakládá na tom, že nepovoluje žádnou těžbu dat a uživatelům chce nabídnout příjemné rozhraní bez reklam. Podle Harírího to přispěje k tomu, že interakce mezi uživateli bude více přirozenější. „Všiml jsem si, že na sociálních sítích se lidé chovají hodně odlišně než v reálném životě,“ tvrdí Harírí, mimo jiné vášnivý sběratel raritních komiksů.
Rivalové i na sociálních sítích. Ronaldo drtí Messiho:
Vero už je k dispozici pro stažení, pro první milion uživatelů zdarma. V budoucích letech se počítá s pravidelním ročním poplatkem. Absencí reklamy ale nechce odradit známé značky od tvorby profilů. Na nich budou moci své výrobky propagovat a přes Vero rovnou i prodávat.
Harírí nechce se svým nápadem cílit na co nejširší publikum, hodlá se spíše zaměřit na starší uživatele. „Každý dělá aplikace pro děti. My myslíme více dospěle. Nesnažíme se jen něco vytvořit a pak se snažit nalákat uživatele,“ říká výkonný ředitel Saudi Oger, jedné z největších stavebních společností v Saúdské Arábii.
Dále čtěte: