Menu Zavřít

NOVÁ TOYOTA AVENSIS

8. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Zásadní novinkou jsou vylepšené motory

MMF24

Největší japonská automobilka Toyota se na sklonku minulého roku rozhodla omladit svůj model Avensis. Vůz střední třídy vyráběný v anglickém Burnastonu speciálně pro evropskou klientelu tak dostal po třech letech od uvedení na trh nový střih. Změny se dotkly především motorů, ale také karoserie, interiéru a podvozku. Začneme–li u nové tváře automobilu – úpravy jsou spíše kosmetické, takže zůstal zachován decentní a nenápadný vzhled všech tří karosářských verzí. Konstruktéři přepracovali masku chladiče. Je nyní více chromovaná a přesunulo se na ni firemní logo. Trochu jiný je také nárazník a staré světlomety nahradila dvojitá světla s čirým sklem.
Větší počet novinek je v kabině. Palubní deska se chlubí inovovaným přístrojovým štítem, vylepšená je také ventilační a topná soustava. Ovladače jsou větší, celkově má kabina elegantnější vzhled. Tomu napomáhá také nová audiosouprava umístěná ve středové konzoli, jejíž součástí je multifunkční digitální displej. Příjemný je velký počet odkládacích schránek – celkem jich je v dosahu řidiče pět plus pouzdro na brýle na stropě. Jen zadní dveře (u testovaného kombíku) by si zasloužily zavírací ucho, aby se posádka nemusela při jejich zavírání špinit o plech.
Rodinnému pojetí vozu odpovídá i podvozek. Zavěšení zadních kol na dvojitých příčných ramenech sice zůstalo, ale výrobce nově nastavil tuhost tlumičů, takže vůz má být i ve vyšších rychlostech stabilnější než jeho předchůdce a v zatáčkách už nemá sklon k bočnímu náklonu. Nejvíce ale zájemci o inovovaný avensis ocení ticho v kabině při jízdě test týdeníku EURO potvrdil, že hluk je nižší než u předchozí verze. Umožňuje to komfortní odhlučnění kabiny a především vylepšené motory.
První pohonnou jednotkou v nabídce je motor 1,6, který má ve své třídě dokonce překonat řadu agregátů o objemu 1,8 l, a to jak výkonem, tak nízkou spotřebou. Kombinovaná spotřeba přitom například u sedanu činí podle výrobce pouze 7,1 litru na sto kilometrů jízdy. To představuje dvouprocentní úsporu ve srovnání s předchozí verzí. Druhý z nových pohonných agregátů představuje zážehový dvoulitr s přímým vstřikováním benzinu. Toto vstřikování spolu s proměnným časováním ventilů VVT–i by mělo nabízet ve srovnání s konvenčními jednotkami obrovskou výhodu zejména v jízdní dynamice. Při výkonu 110 kilowattů a točivém momentu 200 Nm při 4000 otáčkách za minutu má být podle výrobce Toyota Avensis s tímto motorem pod kapotou nejúspornějším automobilem své třídy, protože jeho spotřeba činí pouhých 7,7 litru na 100 kilometrů v kombinovaném režimu. Přitom největší rychlost dvoulitru činí 210 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na 100 km/h trvá jen 9,1 sekundy. Základem úspěchu motoru je dokonalejší prohořívání směsi. Benzin se totiž vstřikuje přímo do spalovacího prostoru nad píst místo do sacího potrubí jako u běžných jednotek.
Redakce týdeníku EURO měla k dispozici třetí a poslední motorovou verzi modelu Avensis – naftový dvoulitr se systémem Common Rail, tedy také přímým vstřikováním paliva. Jedná se o první vůz Toyoty, který se může chlubit takovým turbodieselem. Jeho nevýhodou je ale lenost při rozjezdech. Nejde příliš dobře odspodu a správnou pružnost získá až ve vyšších otáčkách. Razanci ale nahrazuje úsporností. Spotřeba je u tohoto agregátu přibližně o jedenáct procent nižší než u dřívějších vznětových motorů. Na sto kilometrů jízdy spotřebuje pouze 5,9 litru nafty jeho nejvyšší rychlost činí 195 kilometrů v hodině.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).