Agentura ICANN čelí tlaku korporací i občanských aktivistů
Máte k dispozici padesát tisíc dolarů a nevíte co s nimi? Zkuste se stát správcem domény nejvyšší úrovně (TLD). Stačí se přihlásit Internetové společnosti pro přidělená jména a čísla (ICANN), která řídí rozdělování webových adres a zaručuje, že po zaplacení stanovených poplatků vám adresu končící příponou „.com nebo třeba „.org nikdo nevezme. Právě tyto koncovky se nazývají doménami nejvyšší úrovně. Vedle národních zkratek, jako „.cz pro Česko či „.sk pro Slovensko, jich existuje sedm. Na červencovém zasedání v japonské Jokohamě ICANN rozhodla, že počet jí spravovaných domén rozšíří o zatím nespecifikovaný počet slov. Objevit by se mohly koncovky typu „.shop či „.travel . Žádné konečné rozhodnutí však zatím nepadlo. ICANN pouze vyzvala všechny potenciální správce, aby jí zaslali své návrhy vhodných doménových koncovek s tím, že rozhodovat se bude nejdříve letos v prosinci. Podmínkou podání takové žádosti je však složení poplatku ve výši již zmíněných padesáti tisíc dolarů. Z Česka s velkou pravděpodobností žádný návrh nevzejde. Správu domény nejvyšší úrovně „.cz má na starosti zájmové sdružení právnických osob CZ. NIC, fakticky ji vykonává společnost KPNQwest. Minulý čtvrtek nebyl nikdo z oddělení správy domén v KPN ochoten poskytnout týdeníku EURO žádné vyjádření. Neoficiálně však vyšlo najevo, že v CZ.NIC se uvedenou záležitostí nikdo nezabývá a o možnosti navrhnout registraci domény nejvyšší úrovně ve znění například „.obchod se neuvažuje. Čeština se tak mezi doménami nejvyšší úrovně zatím neobjeví. David.Goliáš. Agentura ICANN se v internetové komunitě netěší žádné velké oblibě. Také její poslední rozhodnutí se setkalo se smíšenými reakcemi. Ty negativní podpořil fakt, že ICANN po svém zasedání v Japonsku neposkytla žádné přesnější informace, a nikdo tudíž neví, co společnost od podaných žádostí vlastně očekává. The Wall Street Journal přišel s vysvětlením, že „ICANN chce přidat několik obecných doménových koncovek (.shop, .web, .biz) a další konkrétnější, jako třeba .bank nebo .union, chce rezervovat pro držitele obchodních známek . Komentátor internetového listu TheStandard.com David Sims se nechal slyšet, že záměry ICANN jsou „čiré jako bramboračka . Za klíčové nyní považuje, zda podnik jako Amazon.com bude mít automatické právo k rezervaci domény znějící například Amazon. shop, či zda „bude umožněno novým Davidům, aby získali kus Goliášova jména do své domény . Dvě vysvětlení pro nejasnou strategii ICANN má známý technologický reportér Dan Gillmor, autor vlivného sloupku v americkém listu San Jose Mercury News. Obě souvisejí s padesátitisícovým poplatkem podmiňujícím podání návrhu na registraci domény nejvyšší úrovně. „ICANN chce buď omezit počet návrhů, které by ji jinak zřejmě zaplavily, nebo nemá peníze a chce si tímto způsobem vydělat na další existenci, tvrdí Gillmor. Pozor, squatteři! Zatím není známo ani to, kolik nových domén nejvyšší úrovně by měla ICANN letos v prosinci schválit. Neoficiální informace, které prosákly v průběhu zasedání v Jokohamě, však uvádějí, že by se počet domén měl v prvním kole pohybovat mezi třemi až deseti. Americká investorka Esther Dysonová, která předsedá ICAAN (EURO 27/2000), se přitom domnívá, že ať už bude jejich počet jakýkoliv, nové domény by měly napomoci větší diverzifikaci obchodních modelů na internetu. „Když vytvoříte trh, různorodost se dostaví automaticky, uvedla po zasedání Dysonová. Agenturu ICANN založilo v roce 1998 americké ministerstvo obchodu, které do té doby kontrolovalo systém přidělování domén. Cílem bylo přenést správu domén na striktně komerční bázi. Činnost agentury je však velmi zpolitizovaná zevnitř i zvenčí a její kritici popisují ICANN jen jako lobbistický nástroj obchodních kruhů, které vložily velké peníze do současného doménového systému, a nehodlají jej proto příliš měnit. Zájem na udržení současného stavu mají i velké korporace, které se obávají rozšíření počtu domén prvního řádu z jiného důvodu. Mnohé totiž vyplatily velké peníze takzvaným cyber–squatterům, tedy lidem, kteří si známou doménu včas zaregistrovali na své jméno a pak požadovali tučné „odstupné . .pijekrev. ICANN zároveň čelí další silné lobbistické skupině, která stojí zcela proti zájmům velkých korporací. Letos v březnu se na agenturu obrátili John Richard ze společnosti Essential Information a James Love ze Sdružení na ochranu technologických spotřebitelů (CPT). V dopise doručeném Esther Dysonové 1. března 2000 požadují, aby ICANN zřídila několik nových domén nejvyššího řádu, které by měly sloužit k ochraně zájmů spotřebitelů, mezi nimi například adresy „.sucks , což se dá volně přeložit jako „.pijekrev . Richard a Love se domnívají, že svým postojem k jejich žádosti ICANN ukáže, zde je opravdu jen správcem internetových domén, nebo hodlá internet politicky řídit. „Jsou to vážné návrhy, které směřují k využití síly domény nejvyššího řádu při posilování občanské společnosti. Věříme, že vytvoření domén jako .union (odbory), .customers (zákazníci), .isntgreen (není ekologické), či .isnotfair (není správné) dá vzniknout mechanismům usnadňujícím výměnu informací a organizování občanů.