Strojvedoucí Českých drah se začali školit na provoz nového typu lokomotiv Siemens Vectron. České dráhy si je dlouhodobě pronajali na provoz spojů z Prahy do Hamburku. Tyto lokomotivy má ovládat 50 strojvedoucích z Prahy a Ústí nad Labem a dalších 150 kolegů z Německa. V ostrém provozu budou lokomotivy Vectron v barvách ČD letos na podzim.
ČD si pronajaly deset lokomotiv Vectron na deset let od společnosti European Locomotive Leasing (EEL) za 1,6 miliardy korun včetně údržby. „Společnost ELL nám v těchto dnech zapůjčila jednu lokomotivu Vectron pro zácvik našich a německých strojvedoucích,“ uvedl člen představenstva ČD Miroslav Kupec odpovědný za techniku, servis a majetek. Od začátku týdne se strojvedoucí s lokomotivou seznamovali v pražském depu, o víkendu si vyzkouší jízdu v ostrém provozu na trati mezi Prahou a Ústím nad Labem.
Pronajatá vozidla nahradí lokomotivy přezdívané Emil Zátopek od Škody Transportation. Na německých kolejích nemají povolení na provoz 200kilometrovou rychlostí, kterou požadují německé dráhy. Nyní vlaky směřující z Prahy do Hamburku přepřahají české lokomotivy v Drážďanech, odkud vlaky vozí německé stroje schopné jet rychlostí 200 km/h. Od jízdního řádu platného od poloviny letošního prosince ale musí ČD podle smlouvy s německými drahami samy na trase nasazovat lokomotivy schopné jet 200 kilometrů v hodině.
Dvacet lokomotiv od Škody Transportation vyšly ČD na 2,5 miliardy korun, další 1,2 miliardy činil doplatek navýšený o úroky z prodlení, který dopravci ve sporu s výrobcem nařídil zaplatit rozhodčí soud. České dráhy za vozidla, která Škoda Transportation nedodala v termínu, přestaly platit. Tyto lokomotivy nyní využívají na trasách do Budapešti, Vídně a Lince.
Přečtěte si také: