Nedávný průzkum trhu společnosti Frost & Sullivan předvídá, že mezi roky 2011 a 2015 se autům sníží hmotnost jen o 5 %.
Foto: JSP
Navzdory všem automobilovým výrobcům, kteří přiznávají, že úspory hmotnosti jsou nejrychlejší a nejefektivnější cestou ke snížení emisí CO2 (snížení o 100 kg se rovná ~10 g CO2/km) a stanovují si ambiciózní cíle, většina z nich bude od roku 2015 penalizovaná. Do té doby určí evropská nařízení maximální výši 130 g CO2/km na 100 % vozového parku výrobce.
Výrobci automobilů oznámili své cíle v úspoře suché hmotnosti u modelů příští generace, např. u automobilek Renault o 10 %, PSA o 100 kg, Audi o 100 kg či Daimler o 10 %. Tyto plány se zpočátku mohou zdát přehnané, ale úspora suché hmotnosti je účinným řešením. Úspora váhy jediného komponentu v automobilu přinese možnost dalších úspor v jiných částech. Princip tzv. „mass-decompounding“ znamená navržení automobilu jako celku, na rozdíl od navrhování kousek po kousku. Například když se začne plánovat s lehkým podvozkem, konečná hmotnost vozidla se sníží o mnohem víc, než kdyby v autě byl jen úsporný podvozek sám o sobě.
Evropským automobilovým výrobcům byl loni představen podvozek inrekor, který slíbil snížit hmotnost vozidla o 30 % díky patentované technologii a efektům „mass-decompounding“. Pokud se váha základního podvozku sníží, lze dodat menší a lehčí motor. Lehčí motor vyžaduje méně úchytné konstrukce a tím se váha podvozku sníží ještě víc a důsledkem toho se pozitivně ovlivní i další systémy od tlumičů pérování až po kola, brzdy a mnoho jiných částí.
Stewart Morley, vynálezce inrekoru, vysvětluje: „V typickém rodinném autě by lehký podvozek z inrekoru a z něj vyplývající snížení hmotnosti dalších částí znamenal průměrné snížení hmotnosti až o 300 kg. V celé Evropě by z toho byla roční úspora paliva 10 miliard litrů a snížení emisí CO2 o 50 milionů tun.”
Inrekor se již využívá v konstrukčních projektech a Stewart Morley k tomu uvádí: „Inrekor je ultralehká sendvičová konstrukce, která je tvořená jádrem ARPRO, aby dodala mimořádnou sílu hmotnostnímu výkonu. Výrobci vozidel potvrzují její lehkost, výrobní jednoduchost a snížený dopad na životní prostředí. První aplikace inrekoru jsou již ve výrobě a předpovědi analytiků se tak mohou ještě ukázat jako mylné.”