Menu Zavřít

Nové pohledy do světa

22. 12. 2006
Autor: Euro.cz

Indie, Čína, Rusko… Sběratelství je globální a ceny mají prostor k růstu

Howard Farber, podnikatel s nemovitostmi na penzi, začal před deseti lety prozíravě nakupovat současné čínské umění. Celé roky byl osamocený. Před třemi lety začaly ceny růst. Zatímco každý jiný by propadl uspokojení, Farber začal skupovat i kubánské umění, které jak se domníval, je „velmi podceňované“ a zaslouží si pozornost.
Čtyřiašedesátiletý Farber je v čele jednoho z největších trendů ve sběratelství. Se zvyšující se ekonomickou globalizací světa ti troufalejší západní milovníci umění pročesávají „nové“ země kvůli neobjeveným dílům. Upřednostňují současné umění, protože ho neomezují exportní překážky, kterými většina zemí brání svá stará díla. Znalci mají zato, že ceny nejlepších uměleckých děl se budou zvyšovat s růstem národních ekonomik, protože se nově zbohatlé elity začnou zabývat sběratelstvím. A navíc neustále hledají umělce i místa, jejichž cena poroste. Zde jsou některé budoucí klíčové trhy.

Indie.

Přestože práce raných modernistů, například Tyeba Mehty (81) a F. N. Souzy, který zemřel v roce 2002, dosáhly ceny jednoho milionu dolarů, současné indické umění dosud nenabylo čínské prestiže. Manažer investičního fondu Rajiv Chaudhri, narozený v Dilí a žijící v New Yorku, však předpokládá, že „do pěti až deseti let bude indické a čínské umění na stejné úrovni“, pokud jde o jejich hodnocení na Západě. On i Umesh Gaur, finanční manažer z New Jersey, vysoce hodnotí Subodha Guptu (42), jehož malby, sochy a instalace těží z venkovských kořenů a jejichž cena se pohybuje od 90 do 150 tisíc dolarů. Chaudhri také doporučuje malby a digitální tvorbu Baiju Parthana (50), který se prodává nejméně za 50 tisíc dolarů. Podívejte se na indické umělce na onlinové aukční síni Saffronart.com.

Rusko.

Ruští zbohatlí sběratelé zvedají ceny takzvaných nekonformních umělců, kteří vzdorovali sovětským úřadům od raných padesátých let minulého století a odmítali malovat předepsaným realistickým stylem. V londýnské aukční síni MacDougall se 27. listopadu prodal za 331 tisíc dolarů obraz Housle na hřbitově, který Oskar Rabin namaloval v roce 1969. Touto cenou byl trojnásobně překonán předcházející rekord aukční síně. Joanna Vickeryová, expertka na ruské umění v Sotheby, věří, že rozmach „právě začíná“. Aukční síň Sotheby plánuje v Londýně na 15. února prodej ruského umění poslední doby a pyšní se dobrým výběrem. Patří mezi něj díla mladých umělců, jako je sochař Andrej Filippov (47), jehož některé práce se odhadují přibližně na patnáct tisíc dolarů.

Polsko.

Módním umělcem je Piotr Uklanski (37), jehož fotografická sbírka Nacisté se 164 vyobrazeními herců nesoucích vojenské řády dosáhla na aukci v Phillips de Pury 14. října v New Yorku ceny jednoho milionu dolarů. Jedním z důvodů této vysoké ceny je, že miamští sběratelé Mera a Donald Rubellovi vlastní kopii sbírky, která se prodávala již před několika lety za nepoměrně nižší částku. V současnosti Rubellovi kupují umění Rafala Bujnowského(32) asi za 18 tisíc dolarů a Zbignewa Rogalského (32) za 30 tisíc dolarů. Oba umělci vystavují ve varšavské Rasterově výstavní síni (www.raster.art.pl).

Kuba.

Zdejší umělci se mohou prosadit především po očekávaném otevření Kuby po odchodu Fidela Castra. V současnosti však kubánští umělci, například Armando Mariňo (38) žijící ve Španělsku, mají jen krátkou aukční historii a prodávají se za necelých dvanáct tisíc dolarů. Abyste se poučili o tomto trhu, pořiďte si knihu Kubánská avantgarda. Současné kubánské umění z Farberovy sbírky (Harn Museum Of Art, 29,95 dolaru) z března tohoto roku. Farberova sbírka bude také hlavním předmětem umělecké výstavy, zahájené na Floridské univerzitě v Gainesvillu 29. května příštího roku.

CIF24

Čína.

Čínské umění je v tuto chvíli těžké nakupovat. Server Artprice.com zjistil, že od 1. ledna 2004 se aukční cena současného čínského umění (to znamená umělců narozených po roce 1945) zvýšila o 440 procent - na rozdíl od 44,6 procenta aukčního trhu s veškerým uměním. Dosud jsou velcí sběratelé ochotni platit více. Charles Saatchi z Londýna složil 15. října 1,5 milionu dolarů v londýnské aukční síni Christie za obraz od Čang Siao-kanga (48).
Neustále se objevují nová díla. Z 28 čínských umělců sledovaných sběratelem Kentem Loganem z Vailu v Coloradu se šest stále prodává pod 30 tisíc dolarů. Jedním z nich je Čchen Wen-ling (37), jehož sochy jsou oceňovány mezi pěti až dvaceti tisíci dolary. Dalším je Wu Ťün-jung (28), jehož kritika konzumerismu v Číně připomíná Loganovi Jeffa Koonse. Wu Ťün-jungova videa se prodávají za necelých deset tisíc dolarů. V Čínské galerii současného umění, která se stěhuje z Londýna do New Yorku 25. ledna příštího roku, se drží na 1400 dolarech. Kvůli přehledu o čínské scéně se podívejte do průkopnické publikace Mahjong (Hatje Cantz, 68 dolarů), vydané švýcarskou vydavatelkou Uli Siggovou.
Ať už umění pochází z Číny nebo odjinud, sběratelství zaměřené na umění „nových“ národů se bude stále rozvíjet. Henry Howard-Sneyd, šéf aukční síně Sotheby v Hongkongu, říká: „Velké umění vzniká vždy v období velkých mecenášů a my se nyní v takovém nacházíme.“ Mějte pouze na mysli, že zájem na těchto trzích je poněkud nevyzpytatelný, a proto se vyplatí velká opatrnost, než nějaké dílo koupíte.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?