Význam prezentace firmy na domácích i zahraničních veletrzích po vstupu do EU vzrostePo vstupu do EU lze očekávat, že české firmy začnou více využívat ke své prezentaci a navazování obchodních kontaktů české i zahraniční veletrhy a výstavy.
Význam prezentace firmy na domácích i zahraničních veletrzích po vstupu do EU vzroste
Po vstupu do EU lze očekávat, že české firmy začnou více využívat ke své prezentaci a navazování obchodních kontaktů české i zahraniční veletrhy a výstavy.
Pro většinu českých malých a středních firem je k rozšíření jejich účasti na těchto veletrzích největší překážkou nedostatek financí. Mnohým z nich se může účast na zahraničním veletrhu zdát drahá a peníze raději vynaloží na jiné účely. V některých případech lze ale nalézt řešení, při němž není zapotřebí závratných finančních částek.
Možnosti společné účasti
Může to být třeba účast na společném stánku některé z profesních organizací, které se významných veletrhů svého oboru účastní. Většinou se jedná o veletrhy v Evropě, nejčastěji v sousedním Německu. Příkladů z minulosti je několik. Okresní hospodářská komora Cheb se několik ročníků po sobě účastnila jarního Mezinárodního veletrhu řemesel a služeb v německém Mnichově. Letos se tohoto veletrhu účastnil i Svaz českých a moravských výrobních družstev. Asociace textil-oděv-kůže (AT OK) zase projevuje zájem o frankfurtský veletrh Heimtextil. Výhodou takovéto účasti jsou jak menší přímé náklady, (není třeba platit celý, byť sebemenší stánek), tak především menší personální náklady (podle domluvy je možné buď vystavovat jen zboží a mít zde své propagační materiály, nebo zde mít jen jednoho člověka po několik vybraných dní). Další úspory může přinést společná přeprava zboží na veletrh. Na druhou stranu je nutné počítat i s určitými nevýhodami či omezeními - například s menším množstvím vystaveného zboží. Pak je třeba z celkového sortimentu firmy pečlivě vybírat.
Se státní účastí
Další možností jak vystavovat na zahraničním veletrhu za příhodnou cenu je účastnit se zahraničních veletrhů s oficiální českou účastí, kde je možné získat finance na výstavní plochu od státu. Pravidelně koncem roku zveřejňuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR seznam zahraničních veletrhů na následující rok, na nichž bude česká oficiální účast, a kdy mohou čeští vystavovatelé získat příspěvek na úhradu nákladů. V této příloze přinášíme přehled zahraničních veletrhů v červenci a srpnu. Právě v srpnu se konají tři veletrhy s českou oficiální účastí: Afriwater/Afribuld (mezinárodní veletrh vodního a stavebního hospodářství v Johanesburgu 13.-15. 8.), Agrokomplex (mezinárodní veletrh zemědělské techniky ve slovenské Nitře 21.-26. 8.) a Autosalon v Moskvě (25.-31. 8.).
Příspěvek malým a středním podnikům
Seznam veletrhů i podmínky byly zveřejněny koncem loňského roku. Proto jen ve stručnosti připomínáme některá fakta. Oproti předchozímu roku došlo letos ve státní podpoře vystavovatelů k některým změnám. Především se zvýšil na oficiálních českých účastech na zahraničních veletrzích příspěvek malým a středním podnikům do 250 zaměstnanců. Těmto firmám může ministerstvo průmyslu a obchodu hradit 100 % nájmu čisté výstavní plochy do maximální výše 100 000 korun na jednoho vystavovatele (vloni to bylo 90 %). Velkým firmám nad 250 zaměstnancům poskytuje MPO příspěvek pokrývající 50 % nájmu čisté výstavní plochy, ale také do maximální výše 100 000 korun. Za čistou výstavní plochu se považuje prostor s exponáty, případně jednací místnost, ne však již kuchyňka, sklad či jiné neveřejné zázemí.
Kritéria pro poskytnutí podpory
V edle podmínky maximálního počtu zaměstnanců musí malé a střední firmy splnit i některá další kritéria - například tržby, respektive příjmy podniku za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nesmějí přesáhnout 1,450 miliardy korun nebo aktiva, resp. majetek nepřesahuje na konci tohoto roku 980 milionů korun. Dále 25 nebo více procent kapitálu podniku nebo hlasovacích práv nesmí vlastnit jeden podnik nebo společně několik podniků, které nesplňují uvedené podmínky spojené s výší příjmů, respektive aktiv. Tato forma podpory českých firem je účinná a dá se říci, že firmy o ni mají zájem. Příkladem může být právě již zmiňovaný mnichovský Mezinárodní veletrh řemesel a služeb, kterého se každoročně zúčastňuje téměř šest desítek firem. Všechny také bývají uvedeny nejen ve veletržním, ale také ve společném katalogu české účasti, který je návštěvníkům veletrhu k dispozici například na stánku Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV