Členové expertní skupiny ministerstva dopravy, kteří připravují novelu takzvaného silničního zákona, se konečně shodli na tom, které části normy upraví.
Novela se má týkat například povinností řidiče, pravidel při předjíždění nebo bodového systému. Nejvíce odborníků ovšem podporuje změnu v části o povinnostech provozovatele vozidla, která obsahuje i sporné ustanovení o takzvané osobě blízké.
Problém osoby blízké se týká situací, kdy se někteří řidiči snaží vyhnout postihu za dopravní přestupek tvrzením, že vozidlo řídil například rodinný příslušník. To má novela změnit. Část návrhů, kterých členové skupiny vypracovali kolem 860, počítá s přenesením odpovědnosti na provozovatele, tedy majitele vozu.
Například dopravní expert Stanislav Huml ve svém návrhu uvádí, že by se tak mělo postupovat v případech, kdy nebyl nikdo zraněn a nevznikla žádná škoda. Proti takovému vyřízení přestupku by ale bylo možno podat odpor, například pokud by řidič vozidlo použil proti vůli majitele. Naopak ředitel dopravní policie Martin Červíček navrhuje vypustit ustanovení o osobě blízké a doplnit, že majitel vozidla je povinen poskytnout informace k určení totožnosti řidiče.
Norma má upravit mimo jiné i povinnosti řidiče. Mezi návrhy se objevila například připomínka Václava Špičky z Autoklubu ČR, podle kterého by se řidič měl považovat za ovlivněného alkoholem až tehdy, kdy by hladina alkoholu dosáhla 0,2 nebo 0,3 promile. Špička také navrhuje, aby mezi povinnou výbavu patřila reflexní vesta.
Členové expertní skupiny dále navrhují změny týkající se bodového systému. Například podle předsedy Asociace dopravních psychologů ČR Aloise Hudečka by se měla zvýšit horní hranice bodů ze současných 12 na 18. Podle Špičky by zase řidič po prvním vybodování, tedy dosažení 12 bodů, měl přijít o řidičské oprávnění na tři nebo šest měsíců. Zákon v současnosti stanoví dobu bez řidičského oprávnění po vybodování na jeden rok.