PŘED VSTUPEM DO EU MUSÍ ČR PŘIJMOUT A VYDAT STOVKY RŮZNÝCH PRÁVNÍCH NOREM. MEZI NIMI JE I NO VELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA, KTEROU PO TŘE TÍM ČTENÍ V POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ ČEKÁ JEŠTĚ SCHVÁLENÍ SENÁTEM A PODPIS PREZIDENTA.
Rozhovor s viceprezidentem Hospodářské komory ČR a prezidentem Svazu podnikatelů oborů technických zařízení ČR Františkem Holcem
PŘED VSTUPEM DO EU MUSÍ ČR PŘIJMOUT A VYDAT STOVKY RŮZNÝCH PRÁVNÍCH NOREM. MEZI NIMI JE I NO VELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA, KTEROU PO TŘE TÍM ČTENÍ V POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ ČEKÁ JEŠTĚ SCHVÁLENÍ SENÁTEM A PODPIS PREZIDENTA.
* Mohou podnikatelé očekávat, že jim novela živnostenského zákona opět přinese nějaké nepříjemné pře kvapení? O překvapení asi nelze hovořit, stejně jako o výrazných zásadních změnách. Jedná se totiž o tzv. euronovelu, tedy o úpravu zákona tak, aby odpovídal nové situaci, která po vstupu ČR do Evropské unie vznikne. Samotný návrh novely pak také nebyl žádnou horkou novinkou. Na světě byl již před rokem - zhruba na přelomu loňského února a března, kdy ho také Hospodářská komora ČR dostala k připomínkování. * Proč tedy trvalo tak dlouho, než se návrh novely dostal do parlamentu?
Čekalo se na schválení zákona o uznávání kvalifikace. Novela živnostenského zákona pak upravuje příslušné paragrafy tak, aby u nás podle evropských pravidel mohly podnikat subjekty ze zemí Evropské unie. Když jsme dostávali zákon k připomínkování, byli jsme informováni, že jde pouze o euronovelu, která má řešit věci, jež jsou v rozporu s legislativou EU. Při rozhovorech na ministerstvu jsme nabyli přesvědčení, že se vedle toho začne pracovat na novém zákonu o podnikání, který nahradí dosavadní živnostenský zákon a na němž má komora velký zájem. Proto jsme nenavrhovali zásadnější změny do této novely a měli jsme jen drobnější připomínky.
* V čem by měl být zákon o podnikání jiný než živnostenský zákon a proč má na něm komora takový zájem? Hlavní důvod je ten, že dnes vstup do podnikání i samotné podnikání upravuje velké množství zákonů. Například zákony o veterinární péči, o advokacii, o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích, o provozování rozhlasového a televizního vysílání, školský zákon, zákon o znalcích a tlumočnících, o cenných papírech a jiné. Pro zcela nový zákon ale hovoří i další důvody. Podle našeho názoru by měl zákon například řešit i otázku profesního vzdělávání. Vždyť kdo lépe ví, jakým směrem se vyvíjejí jednotlivé obory a po jakých profesích bude poptávka, než podnikatelé. * Do navrhované novely živnostenského zákona tedy Hospodářská komora navrhovala jen „drobnější“ věci. Které?
Požadovali jsme například, aby zahraniční osoba, která chce v ČR podnikat, musela mít místo pobytu nebo sídlo v České republice. V části, která pojednává o uznávání odborné kvalifikace, jsme navrhovali doplněk, podle kterého by doklady o uznání odborné kvalifikace vydávala i Hospodářská komora ČR. Tak je tomu v mnoha zemích Unie. Další navrhované změny se týkaly přeřazení některých živností volných do živností řemeslných - týkalo se to například živnosti kamnář a technik tepelných čerpadel, ale ijiných. Novela by tak položila důraz na to, že konkrétní podnikatel je v těchto oborech minimálně vyučen.
* Byli jste úspěšní?
Částečně. Například právě zmíněné živnosti, tedy technik tepelných čerpadel a kamnář, novela přeřadila podle našich návrhů do živností řemeslných, u dalších jsme ale neuspěli. Stejně tak nebyl akceptován náš požadavek na uznávání odborné kvalifikace prostřednictvím dokladu vydaného Hospodářskou komorou. Některé změny se nám podařilo prosadit až v hospodářském výboru Poslanecké sněmovny.
* Připomínky k návrhu novely nedávala jen Hospodářská komora, ale i další profesní a zájmové organizace i jednot livá ministerstva. Nebyly připomínky z těchto míst v rozporu s vašimi?
Díky za to, že komora je připomínkovým místem a podnikatelé se tak jejím prostřednictvím mohou vyjadřovat k připravované legislativě a ovlivňovat navrhované znění zákonů. Problémem ale je, že v celém připomínkovém procesu je komora informována pouze o tom, které její připomínky a návrhy byly nebo nebyly přijaty. To ale neplatí o akceptovaných připomínkách jiných subjektů. Pak už je tu jen možnost hlídat konkrétní podobu zákona, v které putuje do parlamentu, a lobbovat u jednotlivých poslanců či příslušných parlamentních výborů.
* Řekl jste, že projednávaná novela živ nostenského zákona se českých podni katelů příliš nedotkne. Ale ten, jehož živnost bude přeřazena z volné do ře meslné, asi stejného názoru nebude. Podnikatelům, kteří už mají živnostenské listy, zůstanou v platnosti. Nebude zapotřebí nic měnit. Změny se týkají pouze nových žádostí o živnostenské oprávnění. * Jak byste tedy celou novelu stručně charakterizoval?
Pro české podnikatele nepřináší novela živnostenského zákona žádné drastické změny, ulehčí ovšem postavení jejich zahraniční konkurence. Živnostenský zákon a jeho poslední novela podnikání ani příliš neškodí. Překážky pro ně představují jiné zákony - například ty, které se týkají zdraví, hygieny či odpadů. Právě tyto zákony zpřísňují vstup do podnikání a mění také samotný živnostenský zákon. N ovela bohužel neakceptovala výraznější roli podnikatelské samosprávy při uznávání kvalifikace. Chtěli jsme například vydávat certifikáty o kvalifikaci, která by české osoby opravňovala k podnikání a k získání živnostenského listu a byly by uznávány v zemích Unie. V mnoha zemích EU tomu tak je - certifikáty vydávají hospodářské komory a jejich držitelům je příslušná kvalifikace uznávána iu nás. Český podnikatel bohužel tuto možnost nemá, což znamená, že v zemích Unie má horší podmínky než jejich občané u nás. To ale není ani tak problém Evropské unie, jako náš.