SILNIČNÍ ZÁKON - Práce expertní skupiny na novele silničního zákona je u konce. Radikální změny se chystají především u takzvaného bodového systému.
Práce expertní skupiny na návrhu novely silničního zákona je téměř u konce. Během pár dnů má předložit výsledek své činnosti ministru dopravy. Pokud návrh následně schválí vláda a pak parlament, mohly by změny začít platit od ledna 2009.
Přísnější tresty mají přijít za přestupky, které mají přímý vliv na bezpečnost silničního provozu. U některých závažných přestupků se už bodové hodnocení nezvýší, protože jej odborníci považují za dostatečné – například řízení pod vlivem alkoholu a drog, překročení nejvyšší povolené rychlosti a telefonování za jízdy. Naopak u některých méně závažných činů se už body strhávat nebudou, řidič dostane „jen“ pokutu.
VÝBĚR NAVRŽENÝCH ZMĚN
• odejmutí šesti bodů za bránění v předjíždění
• odejmutí dvou bodů za nedání znamení o změně směru jízdy a nedodržení bezpečné vzdálenosti mimo obec
• úprava trestu za překročení nejdelší přípustné doby řízení pro profesionální řidiče: čtyři body ztratí pouze tehdy, překročí-li tuto dobu o více než 33 procent
• zpřísnění sankce za nezastavení před přechodem pro chodce (ze tří na čtyři body), za jízdu bez pásu a dětské sedačky (ze dvou na tři body) a za jízdu po dálnici s vozidlem, jehož stav neumožňuje dosáhnout rychlosti 80 km/h (z jednoho na dva body)
• nová povinnost: dopravněpsychologické vyšetření pro „dvanáctibodové” řidiče
• vypouští se bodová ztráta za jízdu bez světel ve dne, jeden bod zůstává pouze za nerozsvícená světla za snížené viditelnosti a v noci
• řidič nepřijde o body ani při nerespektování zákazových či příkazových značek
Přísný trest za myšku
Experti se shodli, že zachovají počet 12 trestných bodů, po jejichž dosažení přicházejí řidiči na rok o řidičský průkaz (o tématu jsme psali také v rozhovoru s šéfem dopravních policistů Martinem Červíčkem v Profitu č. 19/2008).
Pokud budete bránit jinému řidiči v předjíždění, můžete být brzy potrestáni šesti body. Dva body vám pak budou hrozit tehdy, když nedodržíte bezpečnou vzdálenost mezi vozy, ale pouze mimo obec. Trest za nedodržení bezpečné vzdálenosti se pak má týkat i narušení bezpečné vzdálenosti při předjíždění, tedy takzvané myšky. Experti se ale zároveň shodli, že ještě budou muset bezpečnou vzdálenost definovat. O body přijdete také při nedání znamení o změně směru jízdy.
Jízda bez světel ve dne by podle odborníků měla být trestána pouze pokutou. Jednobodová sankce má zůstat jen za nerozsvícená světla v noci nebo za snížené viditelnosti. O čtyři body přijdete při neoprávněném použití modrého majáčku, ne však při jízdě s oranžovým majáčkem.
Za nezastavení před přechodem pro chodce nově hrozí odpočet čtyř bodů místo současných tří. Zpřísnit se má i trest za jízdu bez bezpečnostních pásů a dětské sedačky – ze dvou na tři body.
Dojít má také k omezení možnosti odvolávat se na takzvanou osobu blízkou. Pokud majitel auta, s nímž byl spáchán přestupek nebo trestný čin, nesdělí jméno řidiče, bude (majitel) zodpovědný za správní delikt. Hrozí mu tedy pokuta.
Zachována má být nulová tolerance k alkoholu za volantem, komise nedoporučila ani zvýšení maximální povolené rychlosti. Experti dále navrhují, aby řidiči při nouzových stáních mimo obec, například při haváriích nebo poruchách, museli používat reflexní vestu.
Ano, ale…
Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je účinnost změn k lednu 2009 reálná, ovšem jen když návrh projde parlamentem bez stovek pozměňovacích návrhů. Jenže: Svou představu o změnách má také část poslanců ODS vedená Davidem Šeichem. Ti chtějí mimo jiní zvýšit rychlostní limit na dálnici na 150 km/h „za sucha a dobrého provozu“. Zároveň ale například telefonování za volantem považují za bagatelní přestupek a nechtějí za něj strhávat body.
Hospodářská komora ČR zase chce vyladit možnost „odmazání“ trestných bodů. „Pokud se shodneme na tom, že má být řidičům umožněno, aby trestné body nějakým způsobem odstranili, pak je třeba znovu a pečlivě zvážit, jakým způsobem a za jakých podmínek,“ říká tajemník úřadu Hospodářské komory Vladimír Šiška.
Komoře se mimo jiné nelíbí, že podle současného návrhu by podmínky k provádění takových „nápravných“ kurzů splňovala pravděpodobně jen jedna jediná firma.